Succesvolle test gasturbine voor hybride-elektrische vliegtuigen

Gasturbine Vliegtuig

Rolls-Royce heeft onlangs met succes een nieuwe gasturbine getest die het potentieel heeft om de normen in de sector te verhogen. Deze kleine maar krachtige turbine heeft met glans zijn eerste brandstofverbranding voltooid en is ontworpen om hybride-elektrische vluchten te ondersteunen. Dit artikel neemt u mee door de opwindende details van deze technologische doorbraak.

De innovatieve gasturbine van Rolls-Royce

De nieuwste creatie van Rolls-Royce is een geavanceerde turbine die specifiek is ontwikkeld voor de Advanced Air Mobility (AAM) markt. Deze turbine is ontworpen met behulp van cutting-edge verbrandingstechnologie om ultralage emissies te realiseren. Het succesvolle verloop van de eerste brandstofverbranding bevestigt niet alleen de effectiviteit van deze turbine, maar opent ook de deur naar veelbelovende toepassingen in de luchtvaartindustrie.

Uitbreiding van elektrische luchtmobiliteit

Rolls-Royce heeft zich tot doel gesteld de luchtmobiliteit van de toekomst te definiëren door volledig elektrische en hybride elektrische kracht- en aandrijfsystemen te ontwikkelen. De gasturbine die recentelijk zijn succesvolle test heeft doorstaan, is een mijlpaal in deze missie. Matheu Parr, Customer Director Electrical, benadrukt de betekenis ervan: “Deze belangrijke test volgt na een ontwikkelingstijd van de nieuwe gasturbine van conceptfase tot ‘pass to test’ in minder dan 2 jaar. Het turbogeneratorsysteem stelt onze klanten in staat om hun hybride elektrische vluchten uit te breiden. Het betekent ook dat meer passagiers verder zullen kunnen reizen in vliegtuigen met lage en mogelijk zelfs geen uitstoot.”

Gasturbine met verbeterde actieradius met het turbogeneratorsysteem

Een van de opvallende kenmerken van het Rolls-Royce turbogeneratorsysteem is de schaalbaarheid van het vermogen. Dit systeem biedt een vermogensaanbod tussen 500 kW en 1.200 kW, waardoor vliegtuigen een grotere actieradius hebben. Hierdoor worden langere vliegroutes en meer flexibiliteit voor luchtvaartmaatschappijen mogelijk.

Een geavanceerde testfaciliteit

De succesvolle test van de gasturbine was het resultaat van nauwgezet werk en een grondige voorbereiding. Het testproces omvatte in totaal 14 subsystemen, die werden ontworpen en gebouwd door een wereldwijd team in een recordtijd van iets minder dan een jaar. Deze subsystemen omvatten standaardcomponenten zoals kleppen en slangen, evenals op maat gemaakte subsystemen, zoals brandstofinjectiesystemen, olie- en ventilatiesystemen, motorsteunen en waterremmen. Al deze elementen waren essentieel om de turbine tot een succes te maken.

Een stap richting certificering en prestaties van wereldklasse

De eerste reeks tests, die onlangs werd voltooid, heeft niet alleen waardevolle gegevens opgeleverd, maar heeft ook bijgedragen aan het ontwikkelen van essentiële kennis. Dit zal Rolls-Royce in staat stellen om het ontwerp van de gasturbine aan te passen voor de volgende reeks tests. Het ultieme doel is om een volwassen en gecertificeerde motor te creëren met prestaties van wereldklasse voor de snelgroeiende markt van Advanced Air Mobility.

De duurzame ambitie van Rolls-Royce

Het bedrijf Rolls-Royce heeft zich gecommitteerd aan het bereiken van netto nul emissies binnen de ambitieuze industriële tijdlijnen van de Advanced Air Mobility markt. Matheu Parr benadrukt het belang van deze prestatie: “Met deze prestatie hebben we bewezen dat we onze expertise kunnen toepassen op nieuwe ontwerpen en deze op zeer korte termijn kunnen testen. Dit vermogen zal Rolls-Royce helpen om de producten te leveren die een bijdrage leveren aan ons doel om net-zero te bereiken.”

Veelzijdige toepassingen van de Turbogenerator

De Rolls-Royce gasturbine is toepasbaar in zowel seriële als parallelle hybride configuraties. Dankzij deze veelzijdigheid kunnen batterijen tijdens de vlucht worden opgeladen. Daarnaast kunnen de batterijen de elektrische voortstuwingseenheden direct van energie voorzien. Dit bevordert naadloze overgangen tussen diverse energiebronnen, wat een essentiële stap vertegenwoordigt naar efficiëntere en milieuvriendelijkere vluchten. Bovendien wordt het onderzoek en de ontwikkeling van deze technologie actief ondersteund door het Duitse ministerie van Economische Zaken en Klimaatactie.

Digitale Nieuwsbrief

SCHRIJF JE IN VOOR ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF EN BLIJF OP DE HOOGTE VAN ALLE INDUSTRIËLE EN TECHNISCHE ONTWIKKELINGEN!

Door jouw inschrijving voor de nieuwsbrief, ga je akkoord met onze privacy voorwaarden.

Dit artikel delen op je eigen website? Geen probleem, dat mag. Meer informatie.

Avatar foto

Redactie

Dit nieuws is samengesteld door de redactie van IndustrieVandaag.
Lees meer van: Redactie

Dossier - Uitgelicht

Digitale Nieuwsbrief

SCHRIJF JE IN VOOR ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF EN BLIJF OP DE HOOGTE VAN ALLE INDUSTRIËLE EN TECHNISCHE ONTWIKKELINGEN!

Door jouw inschrijving voor de nieuwsbrief, ga je akkoord met onze privacy voorwaarden.