Door: Redactie - 16 maart 2021 |
Elektrische auto’s worden op het Shell-station aan de A2 bij Zaltbommel niet meer alleen geladen via het net. Op piekmomenten, als de twee snelladers tegelijk worden gebruikt, wordt ook gebruik gemaakt van het energieopslag systeem van Alfen.
De wens van Shell om op zijn tankstation twee snelladers met 175 kW vermogen te plaatsen, botste met de capaciteit van het elektriciteitsnet op die plek. Deze bleek onvoldoende om het vermogen te leveren als beide laders tegelijk gebruikt zouden worden.
Het energieopslag systeem van Alfen, TheBattery genaamd, biedt op die momenten uitkomst. Het systeem meet het tekort en levert vermogen bij. De batterij is hier een tool om het maximale uit het net te halen, zonder een investering in netwerkcapaciteit. TheBattery biedt het vermogen om het tekort van dat moment te overbruggen.
TheBattery bestaat uit twee hoofdcomponenten: de batterijen en de omvormers aan de ene kant en de controleapparatuur om slim met andere apparaten samen te kunnen werken. Peak Shaving is dan ook niet het enige waar deze opslag voor ingezet kan worden. De batterij wordt ook gekoppeld aan een virtual powerplant. Hij kan daarmee gebruikt worden voor energytrading of om met de netbeheerder mee te werken aan de stabilisering van het net.
Alfen begon als leverancier van (onderdelen van) transformatiestations aan netbeheerders. In 2008 zijn zij gestart met EV-oplaadpunten. In 2011 is er gestart met energieopslag omdat zij zagen dat meer renewables als zon en wind en elektrische auto’s een onbalans tussen vraag en aanbod konden gaan creëren.
Problemen met een netaansluiting komen vaker voor tegenwoordig, voor dit soort problemen is TheBattery dan ook een oplossing. Zo biedt Alfen een verplaatsbaar opslagsysteem voor bijvoorbeeld bouwplaatsen waar met grote elektrische machines gewerkt wordt.
Bron: FME
Lees ook:
Dit artikel delen op je eigen website? Geen probleem, dat mag. Meer informatie.