Door: Janet Kooren, Hoofdredacteur IndustrieVandaag - 20 november 2020 |
Kennis veroudert sneller dan ooit omdat ontwikkelingen elkaar steeds rapper opvolgen. Vaak krimpen technische diensten in en wordt er vertrouwd op kennis van buitenaf. Heb je een storing in een relatief oudere plc, of een wat minder gangbaar type, dan kan het even duren voordat je weer in bedrijf bent.
Het platform SupportPoints biedt daarvoor de oplossing. Met maar liefst ca. 3400 plc-specialisten met kennis van alle mogelijke besturingsplatformen, ook de exoten. Voordat de specialisten toegelaten worden op het platform, worden ze beoordeeld en na iedere opdracht geëvalueerd. SupportPoints is een initiatief van Peter Goeijenbier die insprong op deze snel groeiende behoefte.
“Als je al jaren zonder problemen verschillende installaties draaiende hebt, is het een vervelende verrassing wanneer dat ineens niet meer zo is. En dan snel aan de juiste kennis komen, is niet zo makkelijk. Sterker nog, vaak lijkt je installatie vernieuwen de enige optie. Maar dat heeft de nodige consequenties, want de boel moet zo snel mogelijk weer in bedrijf. En met de juiste hulp kan de bestaande installatie nog jaren betrouwbaar draaien. SupportPoints is een platform waar je je vragen kunt stellen en snel de juiste hulp kunt krijgen. Met traceerbare kennis, 24/7, snel beschikbaar. Voor een gangbaar besturingsplatform of een wat exotischer plc.”
Goeijenbier ontwikkelde SupportPoints en de MySupportSuite. “Een online platform waar kennis gebundeld wordt en waar je terecht kunt met vragen en snel een antwoord krijgt van een betrouwbare partij, zodat je weet wat je krijgt.” De expertise is interdisciplinair en onafhankelijk en de benodigde kennis wordt via het platform met je gedeeld. Je hoeft dus geen vreemden op je terrein toe te laten.
Verschillende fabrikanten zijn met Goeijenbier in gesprek om samen te werken en kennis over hun producten te ontsluiten. Daarmee willen ze een bijdrage leveren aan een hoge uptime en kosteneffectiviteit en daarmee aan de duurzaamheid. Ook partijen die optreden als servicepartner zien de meerwaarde. Ron Verleun is hoofd verkoop bij Kuijpers Industrie: “Steeds vaker worden taken van de technische dienst uitbesteed aan een servicepartner. En met deze enorme kennisbank kan je meer voor jouw klanten betekenen.”
Op SupportPoints plaats je een vraag en een expert – of zelfs meerdere tegelijk – ondersteunt op afstand. Snel, traceerbaar en wereldwijd, in maar liefst 47 talen! Bedrijven kunnen ook een eigen kennisplatform opzetten met MySupportSuite. Je bouwt een eigen community met bijvoorbeeld toegelaten partners en kunt zelfs werken met augmented reality. Deze suite geeft de mogelijkheid te inventariseren waar hiaten in je kennis zitten.
De meest gestelde vraag aan Goeijenbier is ‘hoe kan iemand die mijn installatie niet kent, mij nu adviseren?’ “De monteur van je fabrikant kent je installatie ook niet. Als beheerder blijf je altijd verantwoordelijk en moet je zelf de risico’s van werkzaamheden inschatten, zowel afbreukrisico’s als veiligheidsrisico’s.”
Lees ook:
Dit artikel delen op je eigen website? Geen probleem, dat mag. Meer informatie.