Mobiele RFID-scannerapp verbetert efficiëntie supply chain

5
RFID-scannerapp Container Centralen

Container Centralen verbetert efficiëntie en zichtbaarheid van de supply chain met mobiele RFID-scannerapp

Je koopt een mooie bos bloemen en zet deze in de woonkamer. Hier word je toch ontzettend blij van? Het lijkt zo eenvoudig. Even naar de bloemist om een mooie bos bloemen te halen. Maar voordat deze prachtexemplaren verkocht worden, hebben ze al een hele reis afgelegd. Hier weet Container Centralen, leverancier van herbruikbare transportartikelen voor tuinbouwtelers en leveranciers van versproducten, alles van. Samen met OutSystems en Quatronic hebben zij een grote innovatieslag gemaakt door in een tijdsbestek van vier weken een nieuw scanningssysteem te ontwikkelen waarbij efficiënt, snel en betrouwbaar werken leidend is. Ben Brouwer, producteigenaar bij Container Centralen, vertelt meer over hoe efficiëntie en technologie hand in hand gaan en hoe zo’n innovatieproces eruitziet.

Zoektocht naar nieuwe scanapparatuur

Container Centralen (hierna: CC) staat bekend om hun CC poolsysteem, het grootste poolsysteem van herbruikbare transportartikelen. Klanten gebruiken de transportartikelen om hun goederen naar retailers te vervoeren, waarna retailers de transportartikelen gebruiken om hun producten tentoon te stellen. Met het ophaal- en leversysteem worden niet alleen tientallen kilometers bespaard, maar het geeft de klant ook meer flexibiliteit. Om dit logistiek te bewerkstelligen is efficiëntie ontzettend belangrijk en een goed scanapparaat is hierbij essentieel.

Toen bekend werd dat de software waar het scanapparaat op draaide verouderd was, moest er dringend gezocht worden naar een oplossing. Zonder nauwkeurige werkwijze is een goede voorraadbeheer in alle zeventig depots een onmogelijke opgave. Zo zijn er maar liefst vier miljoen transportartikelen met Radio Frequency Identification (RFID) tags in de pool! CC scant de RFD-tag zodra er een nieuwe ladingdrager het depot binnenkomt of verlaat.

Van wens naar realiteit: efficiënte naar een hoger niveau

Efficiënter, sneller en betrouwbaarder werken. Dit staat bij vrijwel iedereen in de logistieke sector op het wensenlijstje. Soms klinkt het bijna te mooi om waard te zijn, maar niet als je het aan Brouwer vraagt. “De software waar onze scanapparaten op draaiden bleek end-of-life. Zo waren we eigenlijk gedwongen om op zoek te gaan naar een nieuwe scanapplicatie die binnen zes maanden gebouwd kon worden. Op zo’n moment heb je twee opties. Je kunt kiezen voor een op maat gemaakte scannertoepassing of een standaardpakket. Na een shortlist van tien andere leveranciers, kozen wij ervoor om samen te werken met Quatronic. Zij kunnen op basis van het OutSystems-platform in een zeer kort tijdsbestek een applicatie bouwen die volledig voldoet aan onze wensen. Tegelijkertijd was dit de perfecte kans om onze efficiënte naar een nog hoger niveau te tillen.”

Eén van de eisen van CC was dat het depotpersoneel naast het scannen ook andere acties kan uitvoeren. Denk hierbij aan het identificeren van pakbonnen en daadwerkelijke leveringen, maar ook het registreren van beschadigde artikelen. Daarnaast moest het ook mogelijk zijn niet alleen de hoeveelheid ontvangen goederen te registeren, maar ook de samenstelling daarvan. Tot slot werd er flexibiliteit gewenst. “De meeste scanapparaten draaien op Android, maar onze toekomstvisie is om op een later moment vergelijkbare apps te bouwen voor ieder willekeurige smartphone of tablet. Daarom moest er ook een mogelijkheid zijn voor iOS-applicaties. Dit was geen enkel probleem voor OutSystems en daarmee gooiden zij direct hoge ogen bij ons.”

Binnen een tijdsbestek van vier weken hadden Quatronic en OutSystems een MVP scannerapp ontwikkeld aan de hand van de volgende criteria: de scanner moet ook zonder netwerkbereik functioneren, een integratie met het op maat gemaakte CC’s logistieke systeem “LogLink”, bewijs van snelheid van ontwikkeling, onderhoudsgemak en een goede gebruikerservaring. De MVP scannerapp gaf  voldoende vertrouwen om verder te gaan van slechts een eerste versie naar productie.

Van MVP naar productie in slechts vier maanden

Gedurende de productie van de RFID-scannerapp werd er tijdens de tweewekelijkse demonstraties om feedback gevraagd van meerdere belanghebbenden, zodat deze direct in de productie verwerkt kon worden. Dit zorgde voor een snellere doorlooptijd. Drie maanden na de start van de productie kreeg CC een volledig geïntegreerd prototype in handen in hun depot in Hazerswoude (NL). Na een paar feedbackrondes, vooral gericht op bruikbaarheidsverbeteringen, ging de nieuwe scannerapp een maand later live en startte de leverancier van transportartikelen met een Europees trainingsprogramma.

“Dankzij een zorgvuldige planning konden we geleidelijk aan live gaan, waarbij onze oude en nieuwe scanners parallel werkten. Hoewel er een uitgebreide meertalige training was voor de procesverandering, was de app erg gebruiksvriendelijk en werkte het grotendeels vanzelfsprekend. Een teken van succes was het feit dat geen van de gebruikers tijdens de eerste fase, dus tijdens het parallel draaien, ervoor koos om terug te gaan naar de oude scanner.” In plaats van de oude scanner te vervangen met vernieuwde software, heeft de nieuwe app een groot aantal verbeteringen opgeleverd, waaronder:

  • Sneller scannen: gebruikers kunnen nu standaard Reusable Transport Items(RTI)-configuraties scannen in plaats van meerdere componenten
  • De mogelijkheid om de verschillen tussen pakbonnen en daadwerkelijke leveringen vast te leggen
  • Gebruikers kunnen beschadigde items registreren en reparatieopdrachten starten
  • De RFID-scannerapp kan gebruikt worden voor inventarisatie.

Deze veranderingen dragen bij aan een verbeterde efficiëntie en betrouwbaar resultaat. Het vastleggen van afwijkingen en details van beschadigde artikelen op het moment van levering maakt een enorm verschil. Het voorkomt verrassingen en discussies op een later moment en stelt de organisatie in staat om klanten, indien nodig, kosten in rekening te brengen voor ontbrekende items. Bovendien werkt het reparatieproces beter, aangezien CC direct weet welke werkzaamheden nodig zijn zodra een levering is verwerkt.

Toekomst

“Inmiddels werken we aan de ontwikkeling van een volgende innovatie, waardoor geautomatiseerd wordt bijgehouden of organisaties de emballage in goede staat terug leveren. Ook wordt er onderzocht of we in samenwerking met Quatronic en OutSystems een vereenvoudigde scannerapp voor klanten kunnen ontwikkelen. We overwegen zelfs om een volgende generatie logistieke informatiesysteem te creëren met behulp van OutSystems”, sluit Brouwer enthousiast af. Dit alles om de efficiëntie en duurzaamheid van Container Centralen verder te verhogen.

Lees ook:

close

Digitale Nieuwsbrief

SCHRIJF JE IN VOOR ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF EN BLIJF OP DE HOOGTE VAN ALLE INDUSTRIËLE EN TECHNISCHE ONTWIKKELINGEN!

Door jouw inschrijving voor de nieuwsbrief, ga je akkoord met onze privacy voorwaarden.