Kom je ook tijd tekort in de tweede helft van het jaar?

Eerste en tweede helft

Ik heb genoten van deze sportzomer. Jij ook? Het kon niet op. We rolden van het ene sportevenement in het andere. Het EK-voetbal ging naadloos over in Wibledon en de Tour de France. En direct daarachteraan de Olympische Spelen, de Tour de Femme, de Vuelta, het EK Beach Volleybal en de Paralympics. EK beach volleybal.

Het maakt niet uit welke sport het betreft, er is altijd een eerste helft met de nodige spanning. Maar hoe dan ook: er is altijd een tweede helft die de doorslag geeft: wie maakt het winnende doelpunt, wie zet de beslissende sprint in of weet het tempo tot de finish hoog te houden? In het bedrijfsleven is dit niet anders. De periode voor de zomervakanties is letterlijk de eerste helft van het jaar. Daarna gaan we massaal op vakantie: de rust voor medewerkers. En in veel bedrijven is het ook echt rustiger.

Een periode die tot in de eerste weken van september voortduurt. Het is dan vaak nog mooi weer en houden graag vakantiegevoel nog wat vast. Maar dan breekt de tweede helft van het jaar aan. In deze fase komt alles in een stroomversnelling. Vooral die zaken die in de eerste helft misschien wat stroef verliepen, vragen nu om extra aandacht. Maar, is het wel terecht dat we denken na de zomer nog een halfjaar voor ons te hebben? Want vanaf september zijn het nog slechts vier maanden die ons scheiden van het nieuwe jaar met een Kerstreces in de laatste weken van december en een herfstvakantie als onderbreking.

Ik ben zeker niet de enige ondernemer die jaar op jaar bemerkt dat die ‘tweede helft’ van het jaar zakelijk gezien korter lijkt. Hij is ook echt korter. En dat, terwijl er veel te doen is en zaken afgerond moeten worden. Er is tijd nodig voor het deelnemen aan vakbeurzen of die toch echt bezocht moeten worden. Verschillende projecten vereisen de nodige tijd voor een goede en tijdige afronding. Er moeten contractbesprekingen gevoerd worden met klanten voor het volgende jaar. En de budgetrondes gaan weer van start. Het gevoel van tijdsdruk neemt alleen maar tod. Focus daarom op die dingen die echt belangrijk zijn en er toe doen om ‘de wedstrijd te winnen’ en maak een realistische planning daarvoor.

Maar vergeet tijdens de inzet van de eindprint naar de jaarafsluiting niet dat er ook voorbereidingen getroffen moeten worden op ‘die nieuwe wedstrijd’: het volgende jaar met activiteiten. Ook daarvoor geldt dat je er de nodige aandacht aan moet besteden. In de praktijk zie ik echter vaak dat juist dat plan voor het volgende jaar in de hectiek rondom ‘die tweede helft’ van het jaar, naar achteren geschoven wordt. Er (weer) onvoldoende aandacht voor is wat er voor zorgt dat je al met een achterstand begint aan de start van een nieuwe ‘eerste helft’.

Sporters en hun coaches richten zich op de lopende wedstrijd. Het begeleidingsteam is al met de voorbereidingen voor de volgende wedstrijd bezig. Overweeg om in je bedrijf een scheiding aan te brengen tussen mensen die zich (primair) bezighouden met ‘de tweede helft’. En mensen die zich vooral richten op de voorbereidingen en plannen voor het volgende jaar.

Een marketingjaarplan met activiteiten opstellen kan echt wel in een paar weken. Dat is ook wat de meeste bedrijven doen. Maar een gedegen marketingplan opstellen op basis van een goede analyse van de marktomstandigheden kost de nodige tijd. De praktijk leert dat de doorlooptijd daarvan zelfs meer dan een halfjaar in beslag neemt. Zeker als er ook strategische keuzes gemaakt moeten worden.

Maar door de waan van de dag komt daar vaak minder van terecht. Daar moet je tijd voor inruimen en wellicht jezelf in (laten) trainen. Of misschien is het aanstellen van een (externe) coach als bewaker van het proces, een prima alternatief.

Wil je een keer (vrijblijvend) praten over een van deze opties? Neem dan gerust contact op met Willem de Vries, Managing Partner van STEM Industrial Marketing Community. Hét kenniscentrum dat mensen traint en coacht op het gebied van business development en de rol van marketing, sales, communicatie en innovatie daarbij voor technische B2B bedrijven.

Reacties op deze column, wil je een keer overleggen of heb je vragen, ook die over business development? Stuur ze naar: willemdevries@stem-imc.com of kijk eens op de STEM Community.

Digitale Nieuwsbrief

SCHRIJF JE IN VOOR ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF EN BLIJF OP DE HOOGTE VAN ALLE INDUSTRIËLE EN TECHNISCHE ONTWIKKELINGEN!

Door jouw inschrijving voor de nieuwsbrief, ga je akkoord met onze privacy voorwaarden.

Willem de vries

Willem de Vries (STEM Industrial Marketing Community)

Startte in 2006 een eigen marketingadviespraktijk en nam van daaruit in 2008 een belang in STEM Industrial Marketing Community. In zijn functie als managing partner behartigt hij niet alleen de (marketing)belangen van opdrachtgevers en de eigen organisatie. Hij houdt zich ook nadrukkelijk inhoudelijk bezig met het aanbod van de marketingopleidingen van STEM. Willem is mede-auteur van het boek: Marketing is geen reclame.
Lees meer van: Willem de Vries (STEM Industrial Marketing Community)