Door: Redactie - 26 juni 2023 |
Het landschap van energiegebruik ondergaat een revolutionaire verandering. Bij deze transitie spelen innovatieve oplossingen een centrale rol. Een opvallend voorbeeld van zo’n oplossing wordt geleverd door het Brabantse bedrijf NPS Driven. Met doelgerichte inzet en vooruitstrevende technieken zijn zij bezig een traditionele DAF-motor om te bouwen naar een duurzame waterstofmotor, geschikt voor gebruik in de bouw, constructie en binnenvaart.
Het vergroenen van de wereld is niet zomaar een ideaal, maar de levensmissie van Peter van der Heijden, de Managing Director van NPS Driven. “Ik streef er naar een substantiële bijdrage te leveren aan een groenere wereld, zowel in mijn persoonlijke leven als op het werk”, vertelt hij. Hij beschouwt de aarde als een erfenis voor de toekomstige generaties en daarom zijn duurzame oplossingen volgens hem de weg voorwaarts.
Zijn team is vier jaar geleden gestart met de ombouw van traditionele verbrandingsmotoren naar schonere alternatieven zoals waterstofmotoren. Moderne dieselmotoren kunnen na enkele aanpassingen effectief op waterstof draaien. Dit alternatief produceert geen schadelijke emissies en is ook nog eens een goedkopere oplossing in vergelijking met batterijen of brandstofcellen.
R&D Engineer Jarne Lotens is verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de componenten voor de waterstofmotor. Elke component wordt tot op de millimeter nauwkeurig vervaardigd. “Het volledige ombouwproces is een uitdaging waarbij bijna elke onderdeel van de bestaande motor wordt gedemonteerd”, zegt hij.
Ze hebben een zelfstandig brandstof- en ontstekingssysteem ontwikkeld dat waterstof omzet in energie. Lotens is er trots op dat alle componenten van de motor perfect functioneren. De resultaten van tests bij TNO zijn het levende bewijs van het succes van hun project.
Het is dankzij de inzet van Peer Wezenbeek, Chief Scientist bij NPS Driven, dat de ontwikkeling van de motor voorspoedig verloopt. Hij begeleidt de tests bij TNO en grijpt in waar nodig. Volgens hem speelt de software een cruciale rol in het functioneren van de motor.
Naar verwachting wordt dit testtraject eind dit jaar voltooid. In het begin van 2024 zullen de eerste klanten de motor in de praktijk kunnen testen. Na deze fase zal het team verder werken aan de ontwikkeling en kalibratie van de motor, zodat deze op een breder traject ingezet kan worden.
De transitie naar een groenere wereld is niet alleen een ecologische, maar ook een economische kwestie. Peter van der Heijden onderstreept dit: “Grote spelers in de markt willen hun CO2-voetafdruk verlagen en zijn bereid samen te werken met vervoerders die hen hierbij kunnen helpen. Vervoerders die nu de sprong naar innovatie durven te maken, kunnen met beperkte financiële middelen voldoen aan deze eisen.”
Een waterstofmotor lijkt in vergelijking met elektrificatie of brandstofcellen een veel goedkopere optie te zijn. Bovendien is waterstofproductie in Nederland mogelijk, waardoor de afhankelijkheid van schaarse grondstoffen wordt verminderd. De werking van de waterstofmotor is vergelijkbaar met die van de dieselmotor, wat betekent dat het onderhoud gelijkaardig is en de marktacceptatie hoog.
Uitstoot van stikstof is momenteel een belangrijke hindernis in de bouwsector. Ook hier kunnen waterstofmotoren een verschil maken. De motoren kunnen worden ingezet in generatoren of graafmachines zonder CO2-, stikstof- of fijnstofemissies.
Een bijkomend voordeel van de waterstofmotor is dat een serviceteam binnen twee dagen kan leren omgaan met waterstof. Bouwbedrijven kunnen dus snel aan de slag met de waterstofmotoren. “Dit betekent dat ze snel operationeel kunnen zijn”, zegt Van der Heijden.
De motorindustrie staat voor een opwindende transitie. De mogelijkheid om traditionele motoren om te bouwen naar waterstofmotoren opent nieuwe deuren voor duurzaamheid en efficiëntie. Met bedrijven zoals NPS Driven aan het roer, kan Nederland zichzelf op de wereldkaart zetten als een pionier in deze technologische revolutie. Met waterstof als brandstof van de toekomst, zetten we de motor van de transitie naar een klimaatneutrale samenleving in de hoogste versnelling.
Meer informatie bij NPS Driven
Dit artikel delen op je eigen website? Geen probleem, dat mag. Meer informatie.