Door: Redactie - 15 april 2021 |
Een energieopname van 2.350 Nm/slag tot 126.500 Nm/slag bij een slaglengte van 50 mm tot 406 mm: dat zijn de belangrijkste karakteristieken van zware industriële stootdempers. In geval van noodstops zijn ze echter nog tot veel meer in staat. Dempingsspecialist ACE Stoßdämpfer GmbH beschikt daarbij over bijna 60 jaar ervaring met de ontwikkeling van nieuwe technologieën en heeft kennis over alle formaten. Op die manier vinden engineers altijd de passende demper voor hun installatie.
Met name het nauwkeurig en zonder terugslageffect afremmen van effectieve massa’s tot 326.000 kg is een echte mammoetklus. Ontwerpers van transport- en portaalinstallaties, of reachtrucks vertrouwen vaak op zware industriële stootdempers van ACE om hun machines te beschermen. Net als bij de kleine en middelgrote modellen van het bedrijf uit Langenfeld wordt bij dit type overrijbeveiliging tijdens het afremmen de zuigerstang in het cilindervormige demperelement gedrukt en wordt de hydraulische olie voor de zuiger gelijktijdig door alle smooropeningen geduwd. Aangezien het aantal werkzame smooropeningen afneemt naarmate de stang verder naar binnen gezogen wordt, blijft niet alleen de inschuifsnelheid constant, maar blijven ook de stuwdruk en de tegenkracht voor de zuiger gelijk. Naast de effectief af te remmen hoge massa is dit een doorslaggevend voordeel ten opzichte van andere beschikbare demperoplossingen. Terwijl het remproces bij kleine stootdempers van ACE slechts een fractie van een seconde duurt, hebben de hydraulische zwaargewichten tot 2,3 seconden nodig om een slaglengte van meer dan 400 mm te overbruggen. Op die manier is het mogelijk om ook grote massa’s volledig en zonder terugslageffect nauwkeurig en voorzichtig af te remmen.
De zware industriële stootdempers in zelfinstellende of instelbare uitvoering worden gekenmerkt door hun robuustheid en snelle inzetbaarheid. De serie zware zelfinstellende dempers van ACE is ook geschikt voor noodstoptoepassingen, net als de instelbare dempers. De af te remmen effectieve massa kan zelfs nog aanzienlijk worden vergroot. De dempers worden voor elke toepassing op maat ontworpen met behulp van de calculatietool van ACE.
Dit elimineert het risico van crashes en onjuiste instellingen. De CA-types zijn geschikt voor het afremmen van zowel zeer kleine als zeer grote massa’s. Ze zijn al bruikbaar voor het afremmen van effectieve massa’s vanaf 700 kg en 3.600 Nm/slag. De grootste dempers met een slaglengte tot 406 meter en een energieopname van 126.500 Nm per slag kunnen zelfs effectieve massa’s tot 115.000 kg vertragen. Degelijke dempers worden met name gebruikt in de zware machinebouw.
Het werk van zware industriële stootdempers kan worden geïllustreerd aan de hand van hun functie in een testbank. In dit geval zijn ze geïnstalleerd aan het eind van een 6 meter lang versnellingstraject. Hierover glijdt een slede met testmateriaal. De dempers zijn bedoeld om de kinetische energie tot 32 kj af te remmen. Dit om te zorgen dat de testbank na de test van een bepaald materiaal onbeschadigd kan worden gebruikt voor crashtests en latere metingen bij gewijzigde snelheden.
En dat zo veilig, flexibel en onderhoudsvrij mogelijk. In een eerder teststadium werden hiervoor veiligheidsdempers van ACE van de serie TUBUS TA, TC en TC-S gebruikt. Aangezien deze componenten van co-polyester elastomeer de massa niet volledig konden absorberen zonder terugslag van de slede, werd in de volgende stap gekozen voor de hydraulische veiligheidsdempers van het bedrijf. Deze stootdempers kunnen de krachten van de bewegende massa gelijkmatig over de gehele slaglengte opnemen en deze in de eindpositie met uiterste precisie afremmen. De belasting voor de stootdempers is daarbij heel hoog. Onmiddellijk na de botsing stijgt de inwendige druk in de drukhuls abrupt tot 460 bar. Als gevolg daarvan gaat de demperolie binnen korte tijd veel sneller stromen, met een snelheid tot wel 750 km/h.
Om uiteindelijk de optimale veiligheidsdemper te kunnen ontwikkelen, werden in de loop van de samenwerking en installatie alle benodigde parameters van de testbank bij ACE ingevoerd in de eerdergenoemde eigen calculatietool. Vervolgens werd de ideale dempingskarakteristiek voor een groot aantal massa’s en botssnelheden bepaald. Engineers van ACE verwerkten deze vervolgens exact in de veiligheidsdempers van het type SDH en SCS die in de crashinstallatie worden gebruikt.
De veiligheidsdempers vormen niet alleen in dit geval een voordelig alternatief voor de nog krachtigere industriële stootdempers van ACE. Bepaalde typen veiligheidstootdempers zijn weliswaar ontworpen voor continu gebruik, maar zij dienen in de eerste plaats als betrouwbare, doeltreffende bescherming van constructies in noodstopsituaties. Met de types uit de productserie SCS33 tot SCS64, die ook in de hier beschreven testbank worden gebruikt, maakt ACE gebruik van standaardcomponenten van de MAGNUM-stootdempers. Dankzij hun nog robuustere uitvoering kunnen hiermee standtijden van cycli tot wel 1.000 slagen bereikt worden. De veiligheidsdempers van ACE zijn verkrijgbaar in een groot aantal uitvoeringen met verschillende slaglengtes en energieopnames. De locatie van de smoorgaten kan klantspecifiek worden berekend en uitgevoerd.
De veiligheidsstootdempers van ACE, met name de SCS-productserie, blijken het antwoord te zijn op de steeds complexere eisen in de aandrijftechniek. Met hun compacte afmetingen en een immense energieopname bij crashes beschermen ze steeds kleinere en snellere constructies. Deze dempingselementen zorgen voor een onmiddellijke vertraging, een tot 300 procent hogere energieopname en een ruim 80 procent lagere kostprijs per Nm energie-opname in vergelijking met andere industriële stootdempers van ACE. Daarom zijn ze vaak een interessant alternatief, vooral wanneer het gaat om het waarborgen van de veiligheid.
Lees ook:
Dit artikel delen op je eigen website? Geen probleem, dat mag. Meer informatie.