Sterke Wervingscampagnes voor de Industrie

Personeel

De industrie worstelt met het werven van getalenteerd personeel. Maar hoe zorg je dat je senior vakmensen aanspreekt, én de net afgestudeerde software engineer? Succesvolle employer branding is namelijk geen hogere wiskunde of een peperduur traject. De kunst zit juist in de mix en de authenticiteit. Een snel geplaatste foto van de gezellige vrijmibo, is net zo belangrijk als een strakke bedrijfsvideo. Mensen willen ervaren hoe de werksfeer is en aan welke toffe innovaties ze gaan werken.

De vraag naar technisch personeel in de industrie is vandaag de dag buitengewoon hoog. Het hebben van onvervulde vacatures heeft niet alleen gevolgen heeft voor de planning, maar is ook zeer kostbaar. Bovendien zijn er inmiddels meer vacatures dan werkzoekenden. Normaal gesproken hebben werkgevers de keuze uit verschillende potentiële kandidaten voor een openstaande vacature, maar nu staan bedrijven in de rij voor goede werknemers.

Het tekort aan personeel is vooral groot in de technische sector; van de top acht beroepsgroepen waar het moeilijk is om personeel te vinden, zijn er vijf technisch. Naast dat een te krappe personele bezetting de groei beperkt of tot concrete gaten in de planning leidt, is het ook een grote kostenpost. Dit zou in 2023 dan ook een belangrijk aandachtspunt moeten zijn voor bedrijven in de industrie.

Maar hoe onderscheid je je als bedrijf? En waar is je nieuwe collega vooral naar opzoek? Om op te vallen bij potentieel personeel is het van ongekend belang om je te profileren als onderscheiden werkgever, en hiermee online zichtbaar te zijn.

Online zichtbaarheid; de balans tussen kwaliteit en kwantiteit

Tegenwoordig zoeken potentiële werknemers vooral online naar een nieuwe functie. Maar wist je dat tot wel 90% van jouw doelgroep die een vacature ziet het bedrijf niet eens kent? Daarom is het belangrijk om de kijker mee te nemen in jouw organisatie. En dit is heus geen hogere wiskunde of een peperduur traject. De kunst zit hem juist in de mix en de authenticiteit. Een snel geplaatste, met een iPhone gemaakte, foto van de gezellige vrijmibo, is net zo belangrijk als een strakke bedrijfsvideo of een persoonlijke vlog van Tom van R&D die vertelt over zijn werkdag. Mensen willen weten waar ze aan toe zijn. Ervaren hoe de werksfeer is, aan welke toffe innovaties ze werken en wat hun toekomstige collega’s van de baas vinden.

De kracht van storytelling door collega’s

Om technisch talent te werven is het belangrijk om collega’s aan het woord te laten. Zo vergroot je niet alleen de reikwijdte, maar ook de betrouwbaarheid van de boodschap. Volgens MSLGroup is dit 6x zo effectief als wanneer je alleen tekst en lange opsommingen plaatst. Als we inzoomen op grote merken, zien we dat zij ook hun marketing vaak koppelen aan werknemers en zo de boodschap persoonlijk maken. KLM laat bijvoorbeeld in vrijwel elke uiting een steward of stewardess met brede lach zien, maar ook ASML en Coolblue zetten veel gezichten in voor hun wervingscampagne. Toch zien we in de industrie dat het merendeel van de vacatures voor schaars technische talenten uit enkel tekst en bullets bestaat.

Mijn advies: laat vaker het personeel aan het woord bij een vacature. Zet foto’s in, maak portretten over iemands werkdag en zorg dat het team dit op hun eigen kanalen deelt. Op deze manier wordt er een oprecht verhaal verteld, laat het verschillende mensen en functies zien en wordt het bedrijf menselijker. Cruciaal, want mensen werken met mensen, en willen dit dus ook terug zien in een vacature. Bij de bedrijven waar wij deze strategie voor toepasten, was vrijwel direct een significant betere invulling van de vacatures zichtbaar.

Meer technisch personeel voor jouw industrie

Hoe ziet jullie online aanbod voor werkzoekenden eruit? En zijn de unieke eigenschappen meteen zichtbaar? Valt de vacature op tussen de velen? En voor wie valt het op? Met een aantal praktische tips, zorg je dat je als bedrijf 1-0 voorstaat op de oververhitte arbeidsmarkt. Deze tips zijn hier gratis te downloaden bij Indall.

Roland Guijs heeft een achtergrond als academisch engineer, is al bijna een decennium actief als marketeer en begeleidde de visuele positionering van diverse technische organisaties. Als werktuigbouwkundige weet hij daarnaast hoe het is om gezocht te worden door technische bedrijven en wat wel en niet werkt in arbeidscommunicatie. Deze combinatie maakt dat hij technische bedrijven efficiënt kan helpen hun doelen te vertalen naar visuele campagnes.

Wil je eens sparren over het werven van technici met strategische employer branding? Neem contact op via roland.guijs@indall.nl.

Digitale Nieuwsbrief

SCHRIJF JE IN VOOR ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF EN BLIJF OP DE HOOGTE VAN ALLE INDUSTRIËLE EN TECHNISCHE ONTWIKKELINGEN!

Door jouw inschrijving voor de nieuwsbrief, ga je akkoord met onze privacy voorwaarden.

Avatar foto

Redactie

Dit nieuws is samengesteld door de redactie van IndustrieVandaag.
Lees meer van: Redactie