Hoe haal je meer waarde uit ruwe data voor de productie?

Productiedata

Aanhoudende margedruk, veranderende handelsrelaties en onzekerheden in de supply chain zorgen ervoor dat fabrikanten er voortdurend naar streven hun processen efficiënter te maken. Data en analytics zijn daarbij steeds vaker de katalysatoren die verandering teweegbrengen en waarde toevoegen. Data vormt de sleutel tot het vinden van efficiëntie en het optimaliseren van processen waar de maakindustrie naar op zoek is, met een breed scala aan gebruiksscenario’s. Dit is echter alleen mogelijk als fabrikanten de mogelijkheden hebben om alle beschikbare productiedata te benutten.

Downtime reduceren

Eén gebied waar data kan helpen de marges van fabrikanten te verbeteren, is binnen fabrieken. Sensoren en andere lopende bandapparatuur produceren enorme hoeveelheden data. Veel van deze productiedata wordt over het hoofd gezien of weggegooid als ze niet helpen een direct probleem op te lossen. Maar wanneer deze data in de loop van de tijd wordt gecombineerd en geanalyseerd, bieden ze een aanzienlijk potentieel voor verlaging van de operationele kosten.

Bijvoorbeeld om met voorspellend onderhoud te anticiperen op de waarschijnlijkheid dar er storingen in machines ontstaan. Fabrikanten kunnen historische data over de prestaties van apparatuur op twee manieren gebruiken: ten eerste door realtime sensordata te gebruiken om te controleren op indicaties van toekomstige apparatuurfouten, zoals overmatige trillingen of hitte. Ten tweede, door naar eerdere of vergelijkbare situaties te kijken om vast te stellen wanneer apparatuur in perfecte staat verkeert en geen gepland onderhoud nodig heeft, om onnodige interventies te verminderen. Door productiedata van alle machines en sensoren te combineren, kunnen fabrikanten stilstand voorspellen, wat anders veel geld kost, en tijdig actie ondernemen.

Klantgerichte datavoordelen

Voorspellende analyses zijn ook te gebruiken om de klantenservice te verbeteren als producten de deur uit zijn. Hierdoor worden de banden met klanten versterkt. Fabrikanten van apparatuur kunnen hun inzichten bijvoorbeeld gebruiken om toekomstige storingen te voorspellen en de gebruikers ervan vroegtijdig te waarschuwen, zodat ze preventief onderhoud kunnen toepassen. Tevens kunnen automatisch geleverde software-updates ervoor zorgen dat kopers van auto’s, beveiligingscamera’s en andere slimme apparaten geen tijdrovende leveranciersbezoeken meer hoeven af te leggen om problemen op te lossen.

Verbetering van veiligheidsprotocollen en compliance

Een ander gebruiksscenario voor productiedata die de activiteiten van fabrikanten helpen optimaliseren, is veiligheid en compliance. Dit is een toenemende zorg voor fabrikanten, vooral in sectoren als de farmaceutische industrie en de voedingsmiddelenindustrie. Hier staat veel op het spel, omdat onopgemerkte kwaliteitsproblemen niet alleen een bedreiging vormen voor de volksgezondheid, maar ook aanzienlijke wettelijke boetes met zich meebrengen.

Farmaceutische fabrikanten moeten over de juiste beveiliging, governance en data tracking beschikken om een medicijn op de markt te mogen brengen. Hier kunnen nauwkeurige en betrouwbare data de veiligheid, werkzaamheid en kwaliteit van producten helpen garanderen. Maar dit strekt zich ook uit over het hele spectrum van de bedrijfsactiviteiten – van R&D en klinische proeven tot omzetoptimalisatie. Door de eigen data te combineren met andere ongestructureerde en gestructureerde bronnen kunnen farmaceutische ondernemingen nieuwe klinische inzichten verkrijgen, die niet alleen de operationele efficiëntie vergroten, maar ook de klinische rapportage verrijken.

Ook zijn sensoren – zoals slimme thermometers – onschatbare hulpmiddelen geworden voor het monitoren van de productstatus en -kwaliteit in de hele supply chain voor voedselproducenten. Met sensoren kunnen fabrikanten namelijk in realtime productiedata verzamelen, die ze vervolgens onder andere kunnen gebruiken om hun producten te beschermen tegen blootstelling aan gevaarlijke temperatuuromstandigheden. Veel bedrijven worstelen echter nog met de optimale manier om de overvloed aan data die door sensoren wordt gegenereerd, te benutten en te integreren. Om echt effectief te zijn, is het belangrijk sensordata te combineren met andere bedrijfsdatabronnen, zoals ERP- en supply chain-systemen. Hierdoor kunnen bijvoorbeeld voedselproducenten proactief potentiële beveiligings- en nalevingsproblemen identificeren. Bij het nastreven van veiligheid en compliance spelen nauwkeurige en betrouwbare data een cruciale rol.

Data verenigen

De beschreven optimalisatiekansen zijn alleen mogelijk als analysetools toegang hebben tot de volledige dataset. In het huidige complexe landschap betekent dat zowel gestructureerde als ongestructureerde data, die zich zowel in lokale datacenters als in de cloud bevinden – mogelijk zelfs in meerdere cloudomgevingen. Sterker nog, uit recent onderzoek blijkt dat 74% van de fabrikanten in de EMEA-regio data zowel in de cloud als op locatie opslaat, waarbij 81% van hen met ten minste twee hyperscalers werkt. Zorgwekkend genoeg zegt 77% van de managers op het gebied van productiedata dat dit het extraheren van waarde uit hun data complexer maakt. Het is deze complexiteit bij het extraheren van waarde waardoor men niet in staat is innovaties zoals voorspellend onderhoud of het verbeteren van de veiligheid en compliance te realiseren.

Fabrikanten moeten alle beschikbare data verenigen op één platform waarmee ze waarde uit hun data kunnen halen, ongeacht in welk formaat ze worden geleverd, of waar ze zich bevinden. Zonder zo’ n dataplatform kan men niet het volledige potentieel van alle businessdata benutten.

Nieuwe waarde ontsluiten

Data vormt de basis voor het beter begrijpen van supply chains en het vergroten van de marges. Gecombineerd met analyses kunnen deze inzichten fabrikanten in staat stellen een proactievere aanpak te volgen die niet alleen de eigen activiteiten verbetert, maar ook die van hun klanten.

In het huidige steeds competitiever wordende productielandschap kan een beetje meer marge het verschil uitmaken tussen succes en mislukking. Door alle data te verenigen is er nieuwe waarde te ontsluiten en kunnen fabrikanten zich blijven onderscheiden van hun concurrenten.

Auteur: Cindy Maike, vice-president Business en Product Solutions bij Cloudera

Digitale Nieuwsbrief

SCHRIJF JE IN VOOR ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF EN BLIJF OP DE HOOGTE VAN ALLE INDUSTRIËLE EN TECHNISCHE ONTWIKKELINGEN!

Door jouw inschrijving voor de nieuwsbrief, ga je akkoord met onze privacy voorwaarden.


Dit artikel delen op je eigen website? Geen probleem, dat mag. Meer informatie.

Avatar foto

Peter Gloudemans (AddIT Benelux)

Peter Gloudemans is sinds 1996 de eigenaar van AddIT Benelux, gespecialiseerd in PR- en marketingondersteuning voor bedrijven die IT-toepassingen leveren, in vooral de marktsectoren bouw, logistiek en industrie. Daarvoor heeft hij zo'n tien jaar als sales manager en business development manager voor IT-bedrijven gewerkt. Peter heeft weg- en waterbouw (bachelor) en business administration (master) gestudeerd.
Lees meer van: Peter Gloudemans (AddIT Benelux)