Techniek en vertrouwen essentieel bij renovatie Haringvlietbrug

Haringvlietbrug

Heel Nederland keek mee toen in de zomer van 2023 de nieuwe tandbaan en brugklep van de Haringvlietbrug werden ingehesen. Met de vernieuwing van het beweegbare deel van de brug heeft de combinatie Mobilis en Croonwolter&dros een huzarenstukje geleverd. VSE nam de high-end besturing voor de aandrijvingen op zich, niet als onderaannemer maar als technisch partner.

De 1120 meter lange Haringvlietbrug in de A29 werd in 1964 in gebruik genomen. Ze verbindt de Hoeksche Waard met Goeree-Overflakkee via de Hellegatsdam en met het vasteland van Noord-Brabant via de brug over de Volkeraksluizen. Het beweegbare deel van de Haringvlietbrug bereikte begin 2023 het einde van zijn technische levensduur en moest vervangen worden. Rijkswaterstaat (RWS) gunde de opdracht in mei 2022 aan de Combinatie Mobilis en Croonwolter&dros, die VSE inschakelde voor de realisatie, het testen en inbedrijfstellen van de hard- en software ten behoeve van de aandrijving.

Sterke partner

Wouter Jinssen, senior lead engineer (IA, E en IT/OT) bij Croonwolter&dros, is deskundig op het gebied van transmissie- en aandrijftechniek. Hij heeft in het verleden voor Siemens gewerkt als specialist aandrijftechniek. Verder heeft hij veel ervaring met industriële netwerken. “Voor de realisatie van het aandrijfgedeelte hadden we een sterke partner nodig. Op een feestje ontmoette Aris van Erkel, divisiedirecteur Infra bij Croonwolter&dros | TBI, een medewerker van VSE die vertelde dat VSE ook de aandrijving van de gerenoveerde Wantijbrug heeft uitgevoerd op basis van het 3B Bouwblok. Inmiddels hadden we ook van Siemens de tip gekregen om naar VSE te gaan.”

3B Bouwblok

Het 3B Bouwblok is een door Yunex Traffic (voormalig Siemens Mobility) ontwikkelde standaard waarmee beweegbare bruggen op afstand kunnen worden bediend, bestuurd en bewaakt (3B). RWS gaat deze inzetten voor diverse beweegbare bruggen in het land, waarvan de meeste nu nog hun eigen besturing hebben. Door over te stappen naar één standaardbesturing wordt het beheren van de bruggen minder complex en efficiënter. Wouter: “De ervaring van VSE met 3B op de Wantijbrug was vanwege de korte doorlooptijd van de Haringvlietbrug van grote waarde.”

Vertrouwen

“De tender voor dit project was bijzonder kort”, vertelt Yvo van de Klundert, projectleider bij Croonwolter&dros voor dit project. “We moesten met bloedspoed een prijs op tafel leggen en het project vanaf het voorontwerp snel oppakken. We kwamen er pas einde 2022 aan toe een partner te zoeken voor de realisatie van het aandrijfgedeelte.” Yvo: “We zijn met VSE op basis van vertrouwen in zee gegaan, nog voor er een officieel contract was. Hun technische kennis en ervaring met het 3B Bouwblok gaf de doorslag. Na het eerste gesprek wist ik genoeg; we konden snel schakelen en ze begrepen de opdracht goed.”

Het schaalmodel en Wouter Jinssen, senior lead engineer (IA, E en IT/OT) bij Croonwolter&dros

Yvo van de Klundert, projectleider bij Croonwolter&dros

Commitment

Ook binnen VSE zelf moest snel geschakeld worden om de opdracht aan te kunnen nemen. Projectleider Roy van Rijswijk: “Wij hebben altijd meerdere projecten lopen en we zaten in een drukke periode. Onze eerste prioriteit was dan ook commitment krijgen vanuit ons MT om de Haringvlietbrug aan te nemen.” Hardware engineer Ronald Boere vult aan: “Bovendien hadden we in die periode te maken met lange levertijden. De combinatie had gelukkig al direct na het winnen van de opdracht de componenten ingekocht die ze dachten nodig te hebben en we konden ook putten uit onze eigen voorraad. Uitdagend was dat alles snel af moest en Croonwolter&dros voor ons een nieuwe klant was. Je kunt op voorhand moeilijk inschatten hoe soepel zo’n eerste samenwerking zal verlopen.”

“Maar we wilden er absoluut voor gaan”, zegt Radboud van Dusseldorp, commercieel manager bij VSE. “Er komen nog meer van dergelijke projecten aan, dus je moet op die trein stappen. Dat we in januari zonder inkoopnummer begonnen zijn, geeft aan hoe groot het vertrouwen van ons MT was in de opdrachtgever.”

Voortvarend

Om snelheid te kunnen maken, zaten alle betrokken engineers van VSE samen aan dezelfde tafel: Leendert Uithoven en Tim van Kooten voor de software engineering, Ronald Boere voor de hardware engineering, Jan van Vuuren als technisch eindverantwoordelijke en Roy van Rijswijk als projectleider. De lijnen met de klant waren kort en het contact was proactief. Technische vragen vanuit VSE werden door Wouter bijna per ommegaande beantwoord. “Met Wouter en Yvo hadden wij twee goed bereikbare contactpersonen”, aldus Roy. “Het was heel fijn dat we niet eerst hoefden uit te zoeken bij wie we moesten zijn.”

Immense brugkelder

Ronald moest als hardware engineer gebruik maken van de vooraf gekozen kastruimte. Hij ging op locatie kijken hoe de kast geplaatst stond en hoe de kabels erin en eruit kwamen. “Het indelen van een kast is altijd weer een denkoefening. Ik heb een rondleiding gekregen door de brugkelder om de afstanden goed te kunnen inschatten. Wat een immense ruimte! Pas toen ik er stond, kreeg ik echt gevoel voor de dimensies.”

Uitvoerig testen

VSE had voor de uitvoering een slot van slechts 48 uur. Roy van Rijswijk: “We konden ons geen enkele fout permitteren en hebben oneindig veel getest. Eerst binnen de simulatieomgeving SIMIT van Siemens, waardoor we vooraf konden aantonen dat we de vraag konden invullen. Tijdens de FAT (Fabrieks Acceptatie Test) bij ons in Schoonhoven zijn de veiligheids- en besturingstechniek en de aandrijving getest. Er waren nagenoeg geen openstaande punten. Van RWS kregen we te horen dat het perfect was.”

De enorme brugkelder

Veiligheid

Een extreem belangrijk aandachtspunt was veiligheid. Yvo: “Er zit een CE-markering op. Wij hebben vanaf het begin naar de machineveiligheid gekeken. Veiligheid moet echter niet alleen in de techniek zitten, maar bijvoorbeeld ook in trapjes en bordessen.”

SINAMICS aandrijvingen van Siemens

Wouter: “Een gedeelte van de veiligheidsfuncties zit in de besturing van VSE. Als combinatie moesten we ook de integrale veiligheid borgen. Na de FAT hebben we bij Croonwolter&dros in Dordrecht een schaalmodel van de brug gebouwd voor de integrale FAT in combinatie met het 3B Bouwblok en de veiligheid.” Vervolgens werd alles naar de locatie gebracht voor het ombouwweekend. Roy: “Bij de eerste test op locatie, begin september 2023, waren ook de mensen van Croonwolter&dros en een veiligheidscontroleur aanwezig. Alles liep succesvol en volgens planning.”

Huzarenstukje

De renovatie van de Haringvlietbrug werd vanuit heel Nederland met belangstelling gevolgd. Tijdens de 8-weekse afsluiting van de brug in juni/juli 2023 hebben honderden vakmannen en -vrouwen samen bergen werk verzet. De vele verschillende werkzaamheden volgden elkaar snel op. Oude beton- en staalconstructies werden gesloopt en het bestaande kelderdak en de brugklep werden verwijderd. Het beton in de basculekelder werd versterkt en het complete bewegingswerk en alle technische installaties werden vernieuwd. Ronduit spectaculair was het inhijsen van de nieuwe tandbaan en de 2 miljoen kilo wegende nieuwe brugklep met behulp van drie drijvende bokken.

Gigantische puzzel

Aan deze 8-weekse afsluiting zijn volgens Yvo de nodige uitdagingen voorafgegaan: “In het begin hadden we vooral last van levertijden. Ook op het staal moesten we lang wachten. En toen het er eindelijk was, kon het vanwege laagwater niet aangeleverd worden. Het is enorm wat we in zo’n kort tijdsbestek allemaal gedaan hebben. Dit project was één grote puzzel; alles zat aan elkaar vast. We waren aangewezen op ervaren en deskundige partners. Over het VSE-gedeelte hebben we geen kopzorgen gehad. Door hun kennis van het 3B Bouwblok konden ze snelheid maken en ons perfect ontzorgen.” Wouter: “We moesten volledig vertrouwen op hun expertise om het slot niet te missen. Voor RWS had het enorme gevolgen gehad als ze het een jaar uit hadden moeten stellen.”

Van links naar rechts: Yvo van de Klundert (Croonwolter&dros), Roy van Rijswijk (VSE), Wouter Jinssen (Croonwolter&dros) en Radboud van Dusseldorp (VSE).

Van links naar rechts: Yvo van de Klundert (Croonwolter&dros), Roy van Rijswijk (VSE), Wouter Jinssen (Croonwolter&dros) en Radboud van Dusseldorp (VSE).

Trots en opluchting

Na de geslaagde ombouw heerste een algeheel gevoel van trots én opluchting. Yvo: “Je wil niet weten hoeveel meetings hieraan vooraf zijn gegaan! Alles moest op de millimeter nauwkeurig in elkaar passen. In een 3D-model hebben we op voorhand clashes weggehaald om problemen op de bouwplaats te voorkomen.” Wouter: “Met keihard werken hebben we ervoor gezorgd dat alles naadloos op elkaar aansloot, ook het mechanische gedeelte. Dat is in goed overleg gegaan met alle betrokken partijen. Dit soort grote projecten zijn namelijk ook altijd een groot sociaal experiment.”

Partnership

Yvo kijkt als projectleider tevreden terug, óók op de samenwerking met VSE. “We waren op zoek naar een onderaannemer, maar hebben een partner gevonden. Deze samenwerkingsvorm kan ik bij alle volgende projecten alleen maar toejuichen. Binnen partnerships toont iedereen initiatief en is iedereen bereid om een stapje meer te doen. Dat geldt ook voor de opdrachtgever: we zijn op dit project een RWS tegengekomen die heel erg heeft meegewerkt en met ons mee heeft gedacht.” Wouter: “Met VSE hebben we zonder wrijvingen samengewerkt. Ze hebben aan twee woorden genoeg en ze hebben ook voldoende medewerkers met kennis van de materie. Ook hun no-nonsense mentaliteit bevalt me; je kunt elkaar altijd op verbeteringen wijzen.”

Enthousiasme

Projectleider Roy van Rijswijk apprecieerde de duidelijkheid binnen het project: “Alles lag vast in het bestek en het contract. Nu de eerste stap gezet is en we bewezen hebben goed te kunnen samenwerken, hebben we met Croonwolter&dros een fijne toekomst in het vooruitzicht.” Ronald Boere: “Als hardware engineer vond ik de afwisseling leuk. Ik had net een aantal totaal andere projecten gedaan. Het is leuk om dan weer eens een verpakkingsrobot en dan weer eens een brug te doen. Telkens hetzelfde trucje herhalen, zou ik niet uitdagend vinden. En het geeft natuurlijk ontzettend veel voldoening als zo’n project klaar is en de mensen vinden dat de schakelkast er mooi uitziet!”

Tim van Kooten werkt pas 1,5 jaar bij VSE. De Haringvlietbrug was zijn eerste project als software engineer. “En dan ook nog zo’n omvangrijk project onder grote tijdsdruk! De panelen moesten binnen drie maanden opgeleverd worden. Heel spannend als je eigenlijk nog maar net van school komt. Leendert Uithoven heeft me begeleid met het programmeren. Het bewegingsprofiel van de brug lag op voorhand vast, maar wij moesten het omzetten. Ik ben er erg trots op dat dit gelukt is. Voor de opening van de brug heb ik zelfs mijn vrijgezellenfeestje verzet…”

Vervolgtraject

Voor VSE smaakt het project Haringvlietbrug naar meer en dat zit er ook aan te komen. RWS hanteert namelijk de zogenoemde Portfolio Aanpak. Na de geslaagde uitvoering van de Haringvlietbrug is Croonwolter&dros al in gesprek met de combinatie om de gezamenlijke expertise weer in te zetten op de Papendrechtsebrug.

Bron: VSE

Foto’s: RWS en Croonwolter&dros.
Foto’s Inhijsen Haringvlietbrug: Roel Dijkstra Fotografie / Foto : Fred Libochant
.

Digitale Nieuwsbrief

SCHRIJF JE IN VOOR ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF EN BLIJF OP DE HOOGTE VAN ALLE INDUSTRIËLE EN TECHNISCHE ONTWIKKELINGEN!

Door jouw inschrijving voor de nieuwsbrief, ga je akkoord met onze privacy voorwaarden.

Avatar foto

Redactie

Dit nieuws is samengesteld door de redactie van IndustrieVandaag.
Lees meer van: Redactie