Door: Redactie - 18 juli 2023 |
Met behulp van speciale hijs- en hefmiddelen kan plaatmateriaal voor geautomatiseerde processen veilig worden opgetild en getransporteerd. Veilig transport zorgt voor minder plaatafval – en elke procent minder afval kan in de plaatbewerking leiden tot besparingen tot wel één miljoen euro. Om de veiligheid in een nieuw ontwerp van een plaatgrijper voor de auto-industrie verder te verhogen, werden industriële gastrekveren van de Duitse dempingsspecialist ACE Stoßdämpfer GmbH in de constructie geïntegreerd.
In de metaalbewerkende industrie zijn systeemleveranciers erin geslaagd om plaatmateriaal te bewerken zonder daarbij gereedschap te gebruiken. Lasers snijden het plaatmateriaal daarbij direct af van de continu draaiende staal- of aluminiumcoil. Op die manier kan de pers meer rendabel werken. CNC-programmering zorgt daarbij voor een grote flexibiliteit, terwijl er tegelijkertijd tot tien procent materiaal kan worden bespaard. Bovendien hoeven er geen kosten te worden gemaakt voor het transport, de opslag en het onderhoud van het gereedschap, dat wel 40 ton kan wegen. Leveranciers leveren inmiddels eenvoudig te installeren systemen die plaatbewerking ook in kleinere hallen en persen mogelijk maken. Vergeleken met conventionele productieprocessen levert dit hoge besparingen op.
Om deze voordelen tijdens het productieproces niet teniet te doen, werken metaalverwerkende bedrijven samen met gespecialiseerde partners die snel en veilig speciale kwaliteitsoplossingen kunnen leveren. Een van die bedrijven is Nordgreif GmbH uit het Duitse Schenefeld (bij Hamburg), waar alles draait om het optillen en vervoeren van zware lasten. Het bedrijf is gespecialiseerd in tangen, grijpers en draaimechanismen met mechanische, elektrische of hydraulische aandrijving.
De toenemende automatisering in de auto-industrie vraagt ook om nieuwe oplossingen voor de handling van het benodigde metaal. Door een hogere automatiseringsgraad neemt de efficiëntie en snelheid in het productieproces toe. Eerst stanst men het plaatmateriaal uit een coil. Daarna stapelt men het op speciale pallets. Een grijper transporteert deze pallets naar de persen. Hier wordt het plaatmateriaal onder druk in de gewenste vorm geperst. Het transport van geolied materiaal is uitdagend vanwege het gladde oppervlak. Daarom hebben de Nordgreif-systemen een speciale klem. Deze klem zorgt voor een zorgvuldige en veilige vervoer van het plaatmateriaal.
Om een probleemloos productieproces te garanderen, werkt Nordgreif samen met ACE Stoßdämpfer. De jarenlange samenwerking is succesvol omdat beide bedrijven projecten op dezelfde manier aanvliegen: voortbouwend op een hoogwaardig, groot productassortiment zijn ze in staat om oplossingen op maat verder te ontwikkelen en, indien nodig, ook nieuwe producten te ontwerpen. Dat is ook het geval bij de huidige generatie grijpers.
Een tafel moest in zijn hoogste positie worden ondersteund. Deze tafel heeft een schaarmechanisme voor stapsgewijze instelling. Op de tafel worden stapels plaatmateriaal vastgezet. Zo voorkomt men dat ze verschuiven of vallen, wat schade aan het plaatstaal zou veroorzaken. De tafel van 2.000 kg kan tot 8.000 kg dragen. Vier horizontale gastrekveren tillen de tafel op. Dit gebeurt zodat men het plaatmateriaal kan lossen als de grijper de tafel raakt. ACE stond hierbij voor uitdagingen. De gasveren moesten sterker zijn dan de standaardmodellen. Dit vanwege het maximale gewicht van acht ton. Ook moesten ze nauwkeurig instelbaar zijn voor de juiste tafelbeweging en -snelheid. ACE biedt meestal een online calculatietool voor gasveren. Echter, voor deze taak was dat ongeschikt vanwege de katrollen en het gewicht bij het zakken.
Aanvankelijk leverde ACE vier industriële gastrekveren van het type GZ-28-600-DD-1200N met een maximale trekkracht van 1.200 N. In de praktijk bleek echter dat deze niet konden zorgen voor de gewenste verlaging van de tafel en de gewenste ontlasting bij de hefbeweging. De gasveren en de trekkracht stonden niet in de juiste verhouding tot elkaar. Daarom toog ACE-expert Kai Boelingen naar Schenefeld voor gezamenlijke tests met het team van Nordgreif. Gedurende het proces profiteerden de technici van het feit dat deze gastrekveren zonder externe energietoevoer werken. De trekkracht kan naderhand eenvoudig via een ventiel tot de gewenste waarde worden teruggebracht.
Na het zorgvuldig aftappen van de stikstof bleek dat bij elke 800 N de krachten van de naast elkaar geplaatste gastrekveren aan beide zijden van de constructie dusdanig met elkaar in evenwicht zijn dat de tafel snel doch gecontroleerd naar beneden kan bewegen. Tegelijkertijd wordt tijdens het hefproces het dode gewicht van de grijper dankzij de gecombineerde krachten van 3200 N aanzienlijk verminderd, zodat de beweging naar de bovenste eindpositie naar wens verloopt.
De gastrekveren zijn op aanvraag ook verkrijgbaar in speciale uitvoeringen, net als een breed assortiment toebehoren. Voor toepassingen met strenge hygiënerichtlijnen, zoals in de medische en voedingsmiddelentechnologie, zijn bovendien varianten beschikbaar die gevuld zijn met speciale oliën en kunnen worden geleverd in roestvrijstalen uitvoering en met einddemping. Indien nodig kan ACE het standaard toelaatbare temperatuurbereik van -20 °C tot 80 °C nog verder uitbreiden. Een dergelijke aanpassing was echter bij de nieuwe generatie grijpers van Nordgreif niet nodig. Mede dankzij de nauwkeurig ingestelde industriële gastrekveren van ACE verlopen de geautomatiseerde werkprocessen ondanks de soms olieachtige oppervlakken soepel, zodat kostbare uitvaltijden tot een minimum kunnen worden teruggebracht.
Dit artikel delen op je eigen website? Geen probleem, dat mag. Meer informatie.