Door: Redactie - 22 juli 2025 |
Als een transportband in de houtbewerkingsindustrie kapotgaat door een defecte flenslager, dan kost elke seconde geld. Om in zo’n noodsituatie het montagewerk met wel 80% te verminderen, presenteert igus een nieuw flenslager uit de igubal serie. De lagers van robuust hoogwaardig kunststof is verdeeld in twee delen en kan worden vervangen zonder de as te demonteren.
Een transportband staat stil in een houtbewerkingsfabriek. Een snelle service is nu vereist om stilstand tot een minimum te beperken. Dit maakt het des te vervelender wanneer het defecte flenslager van een as met doorbuiging moeilijk te vervangen is – het duurt enkele uren om naburige machineonderdelen en de as te demonteren.
“Om dergelijke lange stilstand te verminderen en de productiviteit in de houtbewerkingsindustrie te verhogen, hebben we het ontwerp van de lager volledig heroverwogen,” legt Roy Snellens, productmanager BRG bij igus uit. “Het resultaat is een tweedelig flenslager dat in slechts een paar minuten gemonteerd en gedemonteerd kan worden. Gebruikers kunnen de twee helften van de behuizing en het sferische spanlager rond de as plaatsen en direct aan de transportband bevestigen met een schroefaansluiting – zonder de as te verwijderen. Dit verkort de montagetijd met wel 80% en minimaliseert de stilstand.”
In 2024 had igus al twee versies van de gedeelde igubal flenslagers geïntroduceerd: een viergats flenslager (F208) en een tweegats flenslager (FL208). “De feedback van de houtbewerkingsindustrie was uitstekend, daarom presenteren we een nieuwe versie die ontwerpingenieurs nog meer flexibiliteit biedt, vooral in krappe ruimtes: een compacte 208 versie die per direct beschikbaar is,” legt Snellens uit.
Omdat de lagers dezelfde gatafstand hebben als de klassieke, eendelige F- en FL-behuizing, kan men ze vervangen zonder veranderingen aan het montageoppervlak. De nieuwe gedeelde flenslagers zijn niet alleen eenvoudig te installeren, maar ook robuust en gaan lang mee. De behuizing is gemaakt van het slagvaste polymeer igumid G, dat bestand is tegen temperaturen van -40°C tot +120°C. De sferische spanlagers zijn gemaakt van iglidur J3.
“Lange termijn tests in ons eigen 5500 m2 grote testlaboratorium hebben aangetoond dat deze sferische spanlagers tot 12 keer slijtvaster zijn dan conventionele metalen oplossingen – en ongeveer 40% minder kosten,” zegt Snellens. De smeermiddelvrije lagers zijn tevens corrosievrij en bestand tegen verschillende chemicaliën.
Dankzij de geïntegreerde, vaste smeermiddelen hebben de lagers geen extra vet nodig. Dit verlaagt de onderhoudskosten, vermindert de arbeidskosten voor serviceoproepen en voorkomt het risico op storingen.
“In een omgeving waarin 36% van de machinestoringen te wijten is aan een ontoereikende smering, is de vrijheid van smering een echte game changer,” zegt Snellens. Dankzij de vrijheid van smering zijn de lagers ook beter bestand tegen houtstof, dat zich snel met vet verbindt tot een pasta die de wrijving in klassieke lagerpunten verhoogt. Dit verhoogt ook de betrouwbaarheid.
Dit artikel delen op je eigen website? Geen probleem, dat mag. Meer informatie.