Hoe virtual twins de luchtvaartinnovatie helpen te versnellen

FIA 2024 Vliegtuig

Net als andere maakindustrieën staat de luchtvaart onder toenemende druk om sneller te innoveren, te produceren en te leveren. Tijdens de 2024 Farnborough International Airshow (FIA 2024) liet Dassault Systèmes zien hoe virtual twin experiences luchtvaartfabrikanten helpt hun innovatiecyclus te versnellen, vanaf de eerste ontwerpideeën tot en met het decennialang servicen van operationele vliegtuigen.

FIA 2024: focus op veiligheid en kwaliteit

David Ziegler, Vice President Aerospace and Defense van Dassault Systèmes vertelde tijdens FIA 2024 over de belangrijkste uitdagingen in de luchtvaartindustrie. Bij alle betrokkenen heeft veiligheid volgens Ziegler de allerhoogste prioriteit. Deze prioriteit is de afgelopen jaren echter onder druk komen te staan door de supply chain verstoringen tijdens en na de pandemie. In reactie daarop zijn vliegtuigfabrikanten nog meer focus gaan leggen op kwaliteitsmanagement en het voorkomen van fouten, vanaf het ontwerp tot en met de aflevering van vliegtuigen aan klanten. Onder andere door een aantal kwaliteitscontroles te automatiseren, conform de ontwerpeisen, met behulp van AI en robotica. Maar ook door alle controles in de hele supply chain te standaardiseren en te monitoren via een digitaal managementplatform.

Workforce of the future

De grootste uitdaging is volgens Ziegler momenteel de ‘workforce of the future’. “Wij zien in de luchtvaart dat het vervangen van ervaren (productie)medewerkers die met pensioen gaan door volgende generatie medewerkers een enorme uitdaging is. De nieuwe generatie heeft vaak betere digitale vaardigheden, maar mist de kennis en jarenlange ervaring van vertrekkende medewerkers. Een oplossing om dit gemis te compenseren is het eenvoudig toegankelijk maken en met AR visualiseren van de benodigde werkinstructies in het vliegtuigonderdeel waaraan men werkt, via ons 3DEXPERIENCE-platform”. In Dassault Systèmes’ 3DEXPERIENCE-demoruimte op de FIA 2024 was deze AR-ondersteunde manier van produceren en servicen ook nog live te zien. Door de goed gevulde orderboeken van vliegtuigbouwers is tevens het aantal nieuwe generatie medewerkers een uitdaging voor het kunnen opschalen van de productie.

Defensiemodernisering

Behalve de al genoemde focus op veiligheid en kwaliteit en het faciliteren van de workforce of the future, waren de soevereiniteit en modernisering van defensiemiddelen belangrijke thema’s tijdens de FIA2024. Steeds meer bedrijven die systemen en vliegtuigen aan de defensies van landen leveren gebruiken het 3DEXPERIENCE-platform van Dassault Systèmes voor het ontwerpen, engineeren, simuleren, testen en zowel aansturen als optimaliseren van hun productieprocessen. Ook daarbij is het belangrijk dat alle betrokkenen multidisciplinair online kunnen samenwerken en op de best beveiligde wijze toegang hebben tot alle benodigde informatie. Bij het ontwikkelen van nieuwe defensiesystemen en -vliegtuigen kunnen de ontwerpmethoden model based definition (MBD) en systems engineering in combinatie met virtual twins bijdragen aan het aanzienlijk versnellen van de innovatiecyclus en ‘time-to-market’.

Virtual twins helpen te verduurzamen

Virtual twins zijn tevens een belangrijk hulpmiddel om de luchtvaartindustrie te helpen verduurzamen. Deze digitale representaties van de echte wereld met realtime data-integraties, maken het namelijk mogelijk om een vliegtuig of infrastructuur op een wetenschappelijk nauwkeurige wijze te simuleren, te analyseren en te visualiseren. Virtual twin experiences stellen vliegtuigfabrikanten en hun supply chain partners ook in staat om samen verschillende scenario’s te onderzoeken en toekomstig gedrag te voorspellen. Behalve dat virtueel simuleren en testen kostbare doorlooptijd bespaart tijdens de innovatiecyclus, helpt het ook processen te verduurzamen, onder andere omdat er vrijwel geen fysieke iteratieve testen meer nodig zijn.

Drones en eVTOL’s op FIA 2024

De luchtvaartsector innoveert momenteel ook volop met de ontwikkeling van drones en eVTOL’s, voor zowel commerciële als militaire toepassingen. Ook daarvan waren voorbeelden te zien tijdens FIA 2024. In vergelijking met traditionele helikopters zijn eVTOL’s duurzamer, eenvoudiger te manoeuvreren en stiller in het gebruik. Zo maakte vliegtuigfabrikant Embraer eerder dit jaar al bekend dat ze Dassault Systèmes’ simulatietechnologie hebben toegepast voor het simuleren, analyseren en testen van de elektrische aandrijvingen voor de eVTOL van Eve Air Mobility. Embraer en Eve werken nauw samen met mondiale partners om op een veilige wijze betrouwbare, betaalbare, duurzame, geïntegreerde oplossingen voor stedelijke luchtmobiliteit (UAM) te bieden, die bovendien de mens centraal stellen. De eerste leveringen van Eve’s eVTOL-toestellen staan voor 2026 op de planning.

40 jaar luchtvaartinnovatie
Dassault Systèmes helpt al ruim 40 jaar bedrijven en onderwijsorganisaties sneller te innoveren, in 12 markten. “Onze klanten integreren de echte wereld in een virtual twin experience om datagestuurde besluitvorming mogelijk te maken en duurzame innovatie te versnellen”, zei Executive Vice President EMEA Olivier Ribet, tijdens een interview op de Hannover Messe. Het 3DEXPERIENCE platform wordt wereldwijd gebruikt in de vliegtuigindustrie, door grote bedrijven als Airbus, Boeing en veel supply chain partners. Maar ook door innovatieve startups die de markt uitdagen met nieuwe oplossingen, zoals Vertical Aerospace, Boom Supersonic en de Nederlandse studententeams AeroDelft en SilverWing.

Digitale Nieuwsbrief

SCHRIJF JE IN VOOR ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF EN BLIJF OP DE HOOGTE VAN ALLE INDUSTRIËLE EN TECHNISCHE ONTWIKKELINGEN!

Door jouw inschrijving voor de nieuwsbrief, ga je akkoord met onze privacy voorwaarden.


Dit artikel delen op je eigen website? Geen probleem, dat mag. Meer informatie.

Avatar foto

Redactie

Dit nieuws is samengesteld door de redactie van IndustrieVandaag.
Lees meer van: Redactie