Slechts 15% Europese fabrikanten heeft real-time zicht op productie

AI en engineering Gebrek aan specialisten Europese fabrikanten

Zebra Technologies Corporation publiceerde vandaag de onderzoeksresultaten van de Manufacturing Vision Study 2024. Uit het onderzoek blijkt dat 54% van de Europese fabrikanten (61% wereldwijd) verwacht dat AI groei zal stimuleren tegen 2029. Dit is aanzienlijk meer dan de verwachtingen voor 2024 met een verwachte groei van 37% in Europa (41% wereldwijd). Met het sterk toenemende gebruik van AI en 92% van de respondenten die digitale transformatie als prioriteit zien, tonen Europese fabrikanten hun bereidheid om te investeren in verbeterd gegevensbeheer en nieuwe technologieën. Deze investeringen zijn bedoeld om de zichtbaarheid en kwaliteit in het hele productieproces te verbeteren.

Digitale transformatie voor Europese fabrikanten

Digitale transformatie is voor fabrikanten een prioriteit. Toch zijn er een aantal obstakels die ze moeten overwinnen. Denk aan de kosten en beschikbaarheid van arbeidskrachten, het schalen van technologische oplossingen en de convergentie van informatietechnologie en operationele technologie (IT/OT). Zichtbaarheid is de eerste stap bij digitale transformatie. Het toepassen van AI en andere nieuwe technologieën stelt Europese fabrikanten in staat om data effectiever te gebruiken om problemen en projecten te identificeren, erop te reageren en te prioriteren. Op die manier kunnen ze geleidelijke verbeteringen in efficiëntie realiseren door het hele productieproces heen, die vanaf het begin de grootste impact hebben.

“Fabrikanten worstelen met het effectief gebruiken van hun data, dus ze erkennen dat ze AI en andere technologische oplossingen moeten toepassen om een wendbare, efficiënte productieomgeving te creëren”, zegt Enrique Herrera, Industry Principal for Manufacturing van Zebra Technologies. “Zebra Technolgies helpt fabrikanten om op nieuwe manieren met technologie te werken, zodat workflows geautomatiseerd en verbeterd worden. Zo kan er een goed verbonden fabrieksvloer worden bereikt, waar mensen en technologie op grote schaal samenwerken.”

Zebra voorziet fabrikanten van strategisch inzicht en technologieën om de connected factory te bevorderen door zichtbaarheid te verbeteren, kwaliteit te optimaliseren en hun workforces te verbeteren. Wil je meer weten over de grootste digitale- en automatiseringsuitdagingen, klik dan hier voor informatie van Enrique Herrara en andere experts.

Focus op dichten zichtbaarheidskloof Europese fabrikanten

Hoewel Europese fabrikanten zeggen dat digitale transformatie een strategische prioriteit is, blijft het bereiken van een volledig verbonden fabriek ongrijpbaar. Zichtbaarheid is de sleutel tot het optimaliseren van efficiëntie, productiviteit en kwaliteit op de fabrieksvloer, maar toch bestaat er een grote zichtbaarheidskloof. Slechts 15% van de Europese fabrieksdirecteuren (16% wereldwijd) geeft aan dat ze real-time, work-in-progress monitoring geregeld hebben over het gehele productieproces.

57% van de wereldwijde productieleiders (vergeleken met 49% in Europa) verwacht dat ze tegen 2029 de zichtbaarheid in de productie en de hele toeleveringsketen hebben vergroot. Eén derde geeft echter aan dat een belangrijke belemmering voor digitale transformatie is dat IT en OT het eens moeten worden over waar te investeren. Dit verschil in prioriteiten vormt een grote uitdaging voor de voortgang van digitale initiatieven.

Naast deze belemmeringen geeft 84% van de Europese fabrieksdirecteuren (86% wereldwijd) aan dat ze moeite hebben om het tempo van technologische innovatie bij te houden. Ook zeggen ze het lastig te vinden om apparaten, sensoren en technologieën veilig te integreren in hun faciliteiten en toeleveringsketen. Ondernemingen kunnen de oplossingen van Zebra gebruiken om hun data aan het werk te zetten, voor hogere niveaus van beveiliging en beheerbaarheid en nieuwe analyses die de prestaties van hun bedrijf kunnen verbeteren.  

Personeel uitbreiden, waarde en efficiëntie verhogen

Uit het Zebra-onderzoek blijkt dat fabrikanten hun groeistrategieën veranderen door werknemers te integreren en te versterken met AI en andere technologieën om hun productie te transformeren en de komende vijf jaar een personeelsbestand met de juiste vaardigheden op te bouwen. Bijna driekwart van de leidinggevenden in de productiesector (71% in Europa, 73% wereldwijd) is van plan om werknemers om te scholen op het gebied van data- en technologiegebruik. Zeven op de tien leidinggevenden in de productiesector (70% wereldwijd vergeleken met 62% in Europa) verwacht werknemers te voorzien vantechnologie die de mobiliteit verhoogt. Tablets (54% in Europa, 51% wereldwijd), mobiele computers (54% in Europa, 55% wereldwijd) en software voor personeelsbeheer (57% in Europa, 56% wereldwijd) behoren tot de technologische hulpmiddelen die leiders in de productiesector implementeren. Daarnaast is 61% van de fabrieksleiders van plan om draagbare mobiele computers te gebruiken om hun veranderende personeelsbestand te ondersteunen.

Managers in de productiesector ( C-Suite, IT en OT) begrijpen dat arbeidsinitiatieven verder moeten gaan dan alleen het verbeteren van de efficiëntie en productiviteit van werknemers met behulp van technologie. 6 op de 10 leiders beschouwen permanente ontwikkeling (61% in Europa, 65% wereldwijd), omscholing/bijscholing (66% in Europa, 65% wereldwijd) en loopbaanontwikkeling (63% in Europa, 62% wereldwijd) als een hoge prioriteit om toekomstig talent aan te trekken.

Automatisering bevorderen om kwaliteit te optimaliseren

De zoektocht naar kwaliteit is toegenomen omdat Europese fabrikanten in alle segmenten meer moeten doen met minder middelen. Volgens het onderzoek zeggen wereldwijde productieleiders dat de belangrijkste kwesties op het gebied van kwaliteitsbeheer vandaag de dag real-time zichtbaarheid zijn (28% in Europa, 33% wereldwijd), het bijhouden van nieuwe normen en voorschriften (28% in Europa, 29% wereldwijd), het integreren van gegevens (26% in Europa, 27% wereldwijd) en het handhaven van traceerbaarheid (23% in Europa, 27% wereldwijd).

De plannen van productieleiders om technologie te implementeren zijn gericht op deze uitdagingen. In de komende vijf jaar zijn velen van plan om robotica (63% in Europa, 65% wereldwijd), machine vision (66% in Europa en wereldwijd), radiofrequentie-identificatie (RFID) (62% in Europa, 66% wereldwijd) en vaste industriële scanners (53% in Europa, 57% wereldwijd) te implementeren. De meeste productieleiders zijn het erover eens dat deze automatiseringsoplossingen worden aangedreven door diverse factoren, zoals de noodzaak om personeel hoogwaardige taken te bieden (69% in Europa, 70% wereldwijd), het behalen van service level agreements (69% zowel in Europa als wereldwijd), en het vergroten van de flexibiliteit op de fabrieksvloer (63% in Europa, 64% wereldwijd).

Belangrijkste bevindingen per regio

Azië-Pacific (APAC)

  • Hoewel slechts 30% van de fabrieksleiders in APAC gebruik maakt van machine vision op de fabrieksvloer, is 67% van plan om deze technologie in de komende vijf jaar te implementeren.

Europa

  • In Europa staat omscholing van arbeidskrachten om hun vaardigheden op het gebied van data- en technologiegebruik te verbeteren bovenaan de lijst van strategieën voor productieleiders, zowel om de groei nu (46%) als over vijf jaar (71%) te stimuleren.

Latijns-Amerika (LATAM)

  • Terwijl slechts 24% van de productieleiders in LATAM vertrouwt op track & trace-technologie, is 74% bezig met het implementeren van deze technologie of van plan dit in de komende vijf jaar te doen.

Noord-Amerika

  • In Noord-Amerika beschouwt 68% van de productieleiders het inzetten van programma’s voor personeelsontwikkeling als hun belangrijkste arbeidsinitiatief.

Digitale Nieuwsbrief

SCHRIJF JE IN VOOR ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF EN BLIJF OP DE HOOGTE VAN ALLE INDUSTRIËLE EN TECHNISCHE ONTWIKKELINGEN!

Door jouw inschrijving voor de nieuwsbrief, ga je akkoord met onze privacy voorwaarden.

Dit artikel delen op je eigen website? Geen probleem, dat mag. Meer informatie.

Avatar foto

Erik de Jong (Advercom)

Erik bevindt zich al ruim 18 jaar in de uitgeefwereld. Hij studeerde HEAO Bedrijfseconomie en was betrokken bij het industriële automatiseringsvakblad Automatie|PMA en het vakblad Vision+Robotics. In 2020 richtte hij samen met Yuk Chi Kan het online nieuwsplatform IndustrieVandaag op. Momenteel is Erik uitgever bij Industrievandaag.nl, waar hij zijn uitgebreide kennis van online uitgeven, SEO en AI inzet. Zijn bedrijfseconomische achtergrond en technische inzichten maken hem een unieke speler in de in de wereld van industriële automatisering en digitale publicatie.
Lees meer van: Erik de Jong (Advercom)

Dossier - Uitgelicht

Digitale Nieuwsbrief

SCHRIJF JE IN VOOR ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF EN BLIJF OP DE HOOGTE VAN ALLE INDUSTRIËLE EN TECHNISCHE ONTWIKKELINGEN!

Door jouw inschrijving voor de nieuwsbrief, ga je akkoord met onze privacy voorwaarden.