Hightech-export EU steeg in 2023

Hightech-export

In 2023 nam de waarde van de EU hightech-export toe tot €461 miljard, een stijging van 3% vergeleken met 2022. Tegelijkertijd daalden de hightech-importen licht met 1%, tot een totaal van €478 miljard. Ondanks deze daling blijft de EU een belangrijke speler in de wereldwijde handel van hightechproducten.

China en de Verenigde Staten waren de grootste handelspartners van de EU op het gebied van hightech-importen. Van alle geïmporteerde producten kwam maar liefst 32% uit China, wat neerkomt op een waarde van €155 miljard. De Verenigde Staten volgden met een aandeel van 23%, oftewel €108 miljard. Andere belangrijke partners waren Zwitserland (7%; €31 miljard), Taiwan (6%; €28 miljard) en het Verenigd Koninkrijk en Vietnam, elk goed voor respectievelijk €20 en €19 miljard. Deze landen domineren de markt voor hightech-export, en hun rol lijkt alleen maar groter te worden.

Belangrijkste sectoren in hightech-importen

De sector elektronica en telecommunicatie was in 2023 goed voor het grootste aandeel van de hightech-importen uit niet-EU-landen, met 39%. China was veruit de grootste leverancier in deze categorie, wat het belang van de technologische band tussen de EU en China onderstreept. Daarnaast waren computers en kantoormachines en de farmaceutische sector elk goed voor 15% van de hightech-importen. Terwijl China vooral domineert in elektronica, is de Verenigde Staten de belangrijkste bron voor farmaceutische producten binnen de hightech-export.

Kijkend naar individuele landen, vertegenwoordigde elektronica en telecommunicatie maar liefst 73% van alle hightech-importen uit Vietnam, goed voor €14 miljard. Taiwan en China volgden met respectievelijk 58% (€16 miljard) en 58% (€89 miljard) van hun hightechleveringen aan de EU. Aan de andere kant maakte farmacie 70% uit van de hightech-importen uit Zwitserland, wat neerkomt op €22 miljard. Voor de Verenigde Staten (35%; €37 miljard) en het Verenigd Koninkrijk (30%; €6 miljard) was de lucht- en ruimtevaartindustrie de grootste categorie in de hightech-export.

Hightech-export van farmaceutische producten toonaangevend in 2023

Aan de exportkant was de Verenigde Staten de grootste handelspartner voor hightechproducten, goed voor 28% van de totale export buiten de EU, wat neerkomt op €128 miljard. China volgde op enige afstand met 11% (€49 miljard), en het Verenigd Koninkrijk was goed voor 10% (€44 miljard). Andere belangrijke partners waren Zwitserland (6%; €28 miljard), Japan en Turkije, elk goed voor respectievelijk 3% (€15 miljard en €14 miljard) in hightech-export.

Binnen de EU-hightech-export was de farmaceutische industrie het grootste segment, goed voor 30% van de totale export naar niet-EU-landen. De Verenigde Staten was opnieuw de belangrijkste afzetmarkt voor deze producten. Elektronica en telecommunicatie (20%) en de lucht- en ruimtevaartsector (18%) volgden als belangrijke sectoren, waarbij respectievelijk China en de Verenigde Staten de voornaamste handelspartners waren.

Een interessante ontwikkeling in 2023 was dat farmaceutische producten het grootste aandeel uitmaakten van de export naar zowel Zwitserland als de Verenigde Staten, elk goed voor 48% van de totale hightech-uitvoer naar deze landen. Dit komt neer op respectievelijk €14 miljard en €61 miljard. Voor Japan vormden farmaceutische producten 39% van de hightech-export, met een waarde van €6 miljard.

In China daarentegen maakte elektronica en telecommunicatie het grootste deel uit van de hightech-importen uit de EU, goed voor 31% ofwel €15 miljard. Het Verenigd Koninkrijk volgde met 22% van zijn hightech-importen uit de EU in dezelfde sector, wat neerkomt op €10 miljard. Turkije was daarentegen voornamelijk gericht op de lucht- en ruimtevaartsector, met 35% van zijn hightech-importen vanuit de EU, goed voor €5 miljard.

Bron: Eurostat

Digitale Nieuwsbrief

SCHRIJF JE IN VOOR ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF EN BLIJF OP DE HOOGTE VAN ALLE INDUSTRIËLE EN TECHNISCHE ONTWIKKELINGEN!

Door jouw inschrijving voor de nieuwsbrief, ga je akkoord met onze privacy voorwaarden.

Dit artikel delen op je eigen website? Geen probleem, dat mag. Meer informatie.

Avatar foto

Erik de Jong (Advercom)

Erik bevindt zich al ruim 18 jaar in de uitgeefwereld. Hij studeerde HEAO Bedrijfseconomie en was betrokken bij het industriële automatiseringsvakblad Automatie|PMA en het vakblad Vision+Robotics. In 2020 richtte hij samen met Yuk Chi Kan het online nieuwsplatform IndustrieVandaag op. Momenteel is Erik uitgever bij Industrievandaag.nl, waar hij zijn uitgebreide kennis van online uitgeven, SEO en AI inzet. Zijn bedrijfseconomische achtergrond en technische inzichten maken hem een unieke speler in de in de wereld van industriële automatisering en digitale publicatie.
Lees meer van: Erik de Jong (Advercom)