Door: Redactie - 6 januari 2023 |
Digitalisering, lifelong learning, gamification, blended learning, e-learning, de lijst met buzzwoorden over het nieuwe opleiden is eindeloos. En terecht, in de huidige arbeidsmarkt verwacht personeel goede en moderne scholing. En bovendien willen technische bedrijven hun schaarse FTE’s zo facturabel mogelijk inzetten. Wekelijks naar een trainingslocatie aan de andere kant van het land reizen kost energie, kostbare tijd én is inefficiënt. Om die reden is het ontwikkelen van e-learning voor technische bedrijven dan ook een must. Kan je als bedrijf in de maakindustrie, installatiebranche of technische sector nog wel zonder digitale trainingen anno 2023?
Een goede e-learning voor de technische sector kent een aantal kenmerken. Afwisseling en diversiteit is key. Door stukken inhoudelijk informatie in tekstvorm af te wisselen met quizjes, infographics en video’s wordt de spanningsboog van de cursist optimaal benut. Ook biedt dit de mogelijkheid om het niveau aan te passen op dat van de individuele cursist. Zo zal een zij-instromer andere dingen al weten en kunnen dan een net afgestudeerde twintiger. Door de e-learning flexibel in te richten kan deze zich aanpassen op de cursist, en hem of haar zo de optimale leerervaring bieden.
Hiervoor is een goed digitaal platform van cruciaal platform. Het laatste wat je wil, is dat de inhoud en focus verloren gaat in een traag of slechtwerkend platform. Zorg dus voor goede randvoorwaarden, zodat de kennis centraal staat en het leerproces zo efficiënt mogelijk gaat. De laatste twee basisprincipes gaan over de content. Zorg dat deze relevant is, niemand wil tijd en energie verdoen aan zinloze feiten of theorieën. En daarnaast is het cruciaal dat de inhoud snel aanpasbaar is. Ontwikkeling gaat razendsnel, en de inhoud moet hierop aansluiten. Door dit snel te kunnen doorvoeren, is de e-learning, en daarmee het personeel, altijd up-to-date en klaar voor de nieuwste innovaties.
Onderzoek naar het ondersteunen van (bij)scholing in de technische sector laat zien dat technologie snel innoveert, waardoor er een groeiende vraag is naar digitale trainingsoplossingen.
(Bron: University of Twente, 2022)
Als je je als bedrijf digitale trainingen wilt aanbieden, is het cruciaal dat alle informatie bekend is die gedeeld moet worden. Dit klinkt als een open deur, maar de ervaring leert dat deze kennis vaak overal in het bedrijf verspreid is, en dus eerst opgehaald moet worden. De echt waardevolle kennis zit namelijk bij de collega’s die elke dag praktisch bezig zijn met de techniek. Denk bijvoorbeeld aan de praktische tips, ontstaan uit jarenlange ervaring. Hoe waardevol is het als het ook van de meester op digitale wijze overgedragen kan worden aan de nieuwe generatie?
De volgende stap is kiezen van de vorm. Moet er een eigen platform ontwikkeld worden, of kan er worden aangehaakt bij een al bestaand platform, zoals o-Zone? Andere keuzes over de vorm zijn bijvoorbeeld het type video. Heeft een gefilmde instructeur de voorkeur, of leent 2D of 3D animatie zich beter in deze situatie? Leidend in al deze keuzes is dat de inhoud helder en duidelijk over moet komen, de vorm is altijd ondergeschikt.
Over de auteur
Remco Guijs deed namens de University of Twente onderzoek naar digitale bijscholing voor de technische sector en was projectleider bij de ontwikkeling van een academisch e-learning programma. Zijn kennis zet hij graag in voor de ontwikkeling van effectieve online leermiddelen via zijn bedrijf Indall.
Dit artikel delen op je eigen website? Geen probleem, dat mag. Meer informatie.