Door: Redactie - 4 juli 2025 |
Voor veel ondernemers komt er een moment dat ze op een kruispunt aankomen. Ze staan voor de keuze: doorgaan of het stokje overdragen? Als de balans vervolgens doorslaat naar dat laatste, zul je moeten besluiten wat belangrijk is in die verkoop. Steeds meer ondernemers zoeken bij de verkoop van hun bedrijf niet alleen naar de hoogste bieder, maar ook naar een opvolger die hun waarden voortzet. Het is daarmee niet alleen meer een financiële of praktische beslissing. Een duurzame verkoop wordt steeds belangrijker.
De klassieke economie gaat uit van winstmaximalisatie en bij de verkoop van bedrijven zijn we gewend om steevast eerst een waardebepaling te doen, uitgedrukt in Euro’s. Steeds meer ondernemers kijken echter verder. Zij bouwen bedrijven op vanuit een diepe overtuiging en een missie. Ze hebben steeds vaker oog voor de sociale en duurzame aspecten van ondernemerschap. Denk aan thema’s als circulariteit, eerlijke lonen, diversiteit, energie-efficiëntie en lokale betrokkenheid. Wanneer zo’n bedrijf verkocht wordt, komt de continuïteit van deze waarden in het geding. Daarom trekken steeds meer ondernemers deze visie ook door naar het verkoopproces van hun onderneming.
Gelukkig groeit ook onder kopers het besef dat duurzaamheid loont, zowel maatschappelijk als economisch. Volgens een onderzoek van KPMG hechten investeerders steeds meer waarde aan ESG-criteria (Environmental, Social & Governance) bij bedrijfsovernames. Een duurzaam bedrijf is waardevoller, toekomstbestendiger en aantrekkelijker voor werknemers, klanten en partners. Deze ondernemers kiezen er bewust voor om hun bedrijf te verkopen of kopen van iemand, die dezelfde waarden en visie deelt. Zo blijft het bedrijf bestaan én worden de oorspronkelijke idealen voortgezet.
Duurzaam verkopen betekent een aantal dingen: transparant zijn over je bedrijfsvoering, je impact meten en documenteren, en in gesprek gaan met potentiële kopers over hun visie. Dat betekent bijvoorbeeld, dat jij jouw maatschappelijke impact goed in kaart moet hebben gebracht. Het moet duidelijk zijn welke impact jouw bedrijf heeft op mens en milieu, zodat je gemakkelijker gelijkgestemde kopers vindt.
Je bedrijf verkopen hoeft bovendien geen afscheid te zijn van je missie. Het kan zelfs een kans zijn om die missie juist te versterken. Zorg daarom dat je vanaf het begin van het proces duidelijke criteria opstelt voor de verkoop. Laat deze criteria vervolgens ook goed vastleggen in de verkoopovereenkomst. Zo kun je tot op het laatste moment als eigenaar nog invloed uitoefenen op de toekomst van het bedrijf en zorgen dat de volgende eigenaar de ingezette koers voortzet. Zo draag je zorgvuldig én duurzaam jouw bedrijf over.
Dit artikel delen op je eigen website? Geen probleem, dat mag. Meer informatie.