Digital Experience Center toont meerwaarde van digitalisering

123
Digital Experience Center
Illustratie: Siemens

Al veel klanten en partners van Siemens hebben in het Digital Experience Center in Den Haag de kansen verkend die digitalisering biedt. Snelheid, flexibiliteit en efficiëntie zijn veelgenoemde voordelen. Ventil Test Equipment, VSE en AMF Bakery Systems vertellen over hun bezoek.

Ventil Test Equipment bedient vanuit haar hoofdvestiging in Nederland en vestigingen in het Midden-Oosten en Amerika klanten over de hele wereld. Dit zijn enerzijds producenten van industriële afsluiters en anderzijds servicebedrijven die voor industriële klanten deze afsluiters reviseren. Beide klantengroepen hebben testinstallaties voor kleppen nodig.


Minder fouten, meer inzicht met het Digital Experience Center

“Om de nichemarkt waarin wij actief zijn optimaal te blijven bedienen, onderzoeken wij de meerwaarde die Industry 4.0 biedt”, aldus René van Rijswijk, Manager Innovation & Development bij Ventil Test Equipment. “In het Digital Experience Center willen wij met name de mogelijkheden van de Digital Twin verkennen. Persoonlijk ben ik erg gecharmeerd van deze ontwikkeling. Ik zie het als een kans om sneller te ontwikkelen en fouten te voorkomen, die je nu eenmaal maakt als je ‘one of a kind’-installaties ontwikkelt. Je kunt klanten ook beter meenemen in de ontwikkeling en bovendien installaties leveren die zichzelf voortdurend blijven verbeteren.”

Eye-opener

Het bezoek aan het Digital Experience Center was voor van Rijswijk niet een directe eye-opener, maar voor zijn collega’s wel. “Siemens had een van onze machines in een Digital Twin gevisualiseerd. Dit maakte het tastbaar en leverde een leuke nabespreking op. We pakken dit intern verder op. Belangrijk voor ons is dat de gehele organisatie achter het werken met Digital Twins staat. Want naast de aanschaf van software gaan we ook interne processen aanpassen om deze slag te kunnen maken.”

Door data te verzamelen in de cloud en er kunstmatige intelligentie op los te laten, kunnen wij op het gebied van commissioning en maintenance stappen zetten.

Stefan Lekkerkerker, technisch specialist bij VSE

Ook Siemens Motion Specialist VSE bracht al een bezoek aan het Digital Experience Center. Het VSE-team is onder de indruk. “Een fantastische science fiction-omgeving, die goed past bij de digitaliseringstrajecten waarin onze klanten zich bevinden”, aldus commercieel technisch manager Radboud van Dusseldorp. “Wij maken gebruik van de mogelijkheid om klanten mee te nemen naar dit inspirerende ervaringscentrum.”

Technisch specialist Stefan Lekkerkerker legt uit welke voordelen digitalisering voor VSE biedt: “Door data te verzamelen in de cloud en er kunstmatige intelligentie op los te laten, kunnen wij op het gebied van commissioning en maintenance stappen zetten. Voor een aantal klanten hebben we al virtueel besturingen gesimuleerd en geoptimaliseerd voordat we deze fysiek in bedrijf hebben genomen. Dit verkort de commissioning en reduceert faalkosten. In de maintenance fase kunnen wij op basis van data service op afstand verlenen. Dat scheelt onszelf en onze klanten reistijd en -kosten.”

Flexibiliteit

“Dit geldt ook voor inbedrijfstellingstrajecten. Onze klanten zitten over de hele wereld, maar niet al onze engineers die we graag bij een commissioning betrekken, houden van reizen. Remote commissioning houdt ons flexibel, waarbij we altijd rekening houden met wat de klant zelf wil en kosten en baten zorgvuldig tegen elkaar afwegen. We denken wel dat fysieke aanwezigheid bij klanten ook in de toekomst belangrijk zal blijven. Bij een inbedrijfstelling sturen we altijd een collega naar de site van de klant. Iemand met sterke communicatieve vaardigheden, die de volle medewerking krijgt van de klant. Onze ervaring leert dat samenwerking tijdens inbedrijfstellingen tot het beste resultaat leidt!”

In het Digital Experience Center hebben we ontdekt dat we nog veel kunnen winnen in ontwikkeling en engineering met behulp van simulatie en Digital Twins.

Peter van Zessen, technisch directeur, AMF Bakery Systems

Waarde creëren

AMF Bakery Systems levert oplossingen voor industriële bakkerijen. Technisch directeur Peter van Zessen is geïnspireerd door zijn bezoek aan het Digital Experience Center: “In de productieprocessen van onze klanten zoeken wij naar kansen om meerwaarde te creëren. Met techniek van gisteren lukt dit niet. Wij willen intelligente, zelflerende machines leveren, die continu bijdragen aan productieoptimalisatie bij klanten. Het brede portfolio van Siemens voor Totally Integrated Automation en Industry 4.0 helpt ons hierbij. We hebben al twee use cases succesvol uitgewerkt. Voor een bakkerij in Italië hebben we de tunnelovens aangepast, waardoor de klant 14% minder gas verbruikt. Voor een pizzaproducent hebben we op basis van Vision en Artificial Intelligence de topping line significant efficiënter gemaakt. Zo dragen we bij aan kosten- en afvalreductie en meer duurzaamheid. In het Digital Experience Center hebben we ontdekt dat we nog veel kunnen winnen in ontwikkeling en engineering met behulp van simulatie en Digital Twins. Dit kan de doorlooptijd van projecten verkorten en de commissioning versnellen.”

Meer informatie

Lees ook:

close

Digitale Nieuwsbrief

SCHRIJF JE IN VOOR ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF EN BLIJF OP DE HOOGTE VAN ALLE INDUSTRIËLE EN TECHNISCHE ONTWIKKELINGEN!

Door jouw inschrijving voor de nieuwsbrief, ga je akkoord met onze privacy voorwaarden.

 

Leveranciers Industrie 4.0