CycloRotor: de vervanger van de helicopter? (video)

CycloRotor

De CycloRotor heeft de potentie om de luchtvaart radicaal te transformeren. CycloRotors bestaan uit een reeks propellerbladen die aan beide uiteinden aan roterende schijven zijn gemonteerd, waardoor een soort bladcylinder ontstaat. Wat deze bladen uniek maakt, is hun vermogen om continu hun hoek of pitch aan te passen, vergelijkbaar met hoe de meeste helikopterrotorbladen werken. Tijdens de rotatie kantelen de bladen geleidelijk tegen de wind in en keren ze terug naar een vlakke stand als ze het hoogtepunt van hun rotatie passeren.

CycloRotor uitvinding van Cyclotech

CycloTech GmbH heeft zich toegewijd aan het onderzoek, de ontwikkeling, productie en test van CycloRotor-technologie. Hun kernactiviteit is de optimalisatie van CycloRotors voor de voortstuwing van hybride-elektrische VTOL en eVTOL passagiers- en vrachtvliegtuigen voor geavanceerde luchtmobiliteit. Het bedrijf bezit ten minste zes patenten en blijft actief op zoek naar financiële investeerders om hun technologie verder te ontwikkelen. CycloTech wordt erkend als de toonaangevende ontwikkelaar van cyclogyr technologie.

Geavanceerde precisie en manoeuvreerbaarheid

Wanneer CycloRotors loodrecht en verticaal op de romp van een luchtvaartuig worden geplaatst, bieden ze bijzonder grote manoeuvreerbaarheid en precisie in alle richtingen. Dit betekent dat het luchtvaartuig een 360° stuwkrachtvectoringcapaciteit heeft. Daardoor is het in staat om direct en precies in elke richting te bewegen. Deze mogelijkheid zorgt voor een soepele overgang van VTOL (Vertical Take-Off and Landing) naar voorwaartse vlucht en vice versa. Het luchtvaartuig kan in elke hoek worden gehouden, onafhankelijk van de vliegroute. Deze ontkoppeling van de vliegpad en de voertuigpositie maakt het aandrijvingssysteem ideaal voor veilige operaties in druk luchtruim en beperkte ruimtes. Met zes CycloRotors aan boord is er een hoog niveau van redundantie. Hierdoor kan het luchtvaartuig zelfs veilig landen als een of twee CycloRotors uitvallen.

CycloRotor aandrijving

Voordelen van de CycloRotor

CycloRotors bieden een breed scala aan voordelen. Het luchtvaartuig kan onmiddellijk en nauwkeurig in elke richting bewegen, zelfs bij winderige omstandigheden. Dit maakt vliegen in beperkte ruimtes mogelijk en zorgt voor een comfortabele rit voor zowel piloot als passagiers. CycloRotors zijn betrouwbaar en hebben een lange levensduur, wat bijdraagt aan lagere onderhoudskosten.

D-Dalus: een pionierend ontwerp

Het D-Dalus concept is een hybride-elektrisch VTOL-luchtvaartuig met vier CycloRotors. Dit ontwerp, vernoemd naar de mythologische figuur Daedalus, biedt plaats aan één piloot en drie passagiers, of vier passagiers bij autonome besturing. De CycloRotors zijn aan weerszijden en aan de voor- en achterkant van de romp geplaatst, wat zorgt voor uitzonderlijke manoeuvreerbaarheid. Het ontwerp maakt gebruik van een hybride-elektrische energiebron en biedt uitstekende prestaties onder winderige omstandigheden. De D-Dalus kan verticaal opstijgen, draaien, kantelen, zweven en manoeuvres uitvoeren die onmogelijk zijn voor traditionele vliegtuigen.

Het D-Dalus concept met CycloRotor heeft onder meer een composiet romp en een intrekbaar landingsgestel. De Distributed Electric Propulsion (DEP) zorgt voor extra veiligheid door redundantie van kritieke componenten.

Digitale Nieuwsbrief

SCHRIJF JE IN VOOR ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF EN BLIJF OP DE HOOGTE VAN ALLE INDUSTRIËLE EN TECHNISCHE ONTWIKKELINGEN!

Door jouw inschrijving voor de nieuwsbrief, ga je akkoord met onze privacy voorwaarden.

Dit artikel delen op je eigen website? Geen probleem, dat mag. Meer informatie.

Avatar foto

Redactie

Dit nieuws is samengesteld door de redactie van IndustrieVandaag.
Lees meer van: Redactie