Hoogste automatiseringsgraad voor offshore los- en laadboeien

Boei offshore

Overal ter wereld liggen offshore boeien van Bluewater Energy Services waaraan tankers kunnen afmeren om vloeibare lading te laden of te lossen. In samenwerking met industrieel automatiseerder EKB heeft Bluewater de besturing van de boeien gestandaardiseerd op Siemens-technologie. Daarmee is een grote efficiëntieslag gemaakt.

In Dos Bocas is een raffinaderij in aanbouw die Mexico zelfvoorzienend gaat maken op het gebied van geraffineerde aardolieproducten. Zo’n tien kilometer buiten de kust zijn drie laad- en losboeien in de zeebodem verankerd. Deze zogenoemde Turret Buoy-systemen worden via een leiding over de zeebodem met de raffinaderij verbonden. In de toekomst zullen er tankschepen aanmeren. Via twee van de drie boeien kunnen geraffineerde producten van de wal naar de tankers worden gepompt om te worden verscheept. De derde boei is bestemd voor de aanvoer van een grondstof die nodig is bij het raffinageproces.

Lange levensduur

Bluewater Energy Services produceert al bijna 40 jaar laad- en losboeien. Ze worden onder meer ingezet op locaties waar geen haveninfrastructuur aanwezig is om tankers te laten aanmeren. Uniek aan dit soort boeien is het feit dat ze in hun geheel met het schip meedraaien, hierdoor kunnen schepen langer blijven liggen bij slecht weer. Specifiek voor het Bluewater turret boei ontwerp is de toepassing van een dekhuis. Hierdoor kan men de besturingselektronica schoon en droog bovenop de boei onderbrengen. Dit draagt bij aan de levensduur van deze systemen zodat de boeien van Bluewater tot wel 30 jaar mee zonder dat een retrofit nodig is. Heel efficiënt, aangezien het weghalen, overhalen en terugleggen van een boei zeer kostbaar is.

Standaardisatie

Tot voor enkele jaren waren de boeien die Bluewater bouwde maatwerk. De automatisering was een combinatie van verschillende technologieën en dus ook verschillende interfaces. Door de standaardisatie in samenwerking met industrieel automatiseerder EKB is een grote efficiëntieslag gemaakt. “Onze projecten hebben nu kortere doorlooptijden en zijn beter beheersbaar”, vertelt Bart van den Ban, projectmanager bij Bluewater. “EKB heeft de besturing modulair opgebouwd. Hierdoor kunnen we nog steeds voldoen aan specifieke klantenwensen. Klanten die extra functionaliteit willen, kunnen losse modules toevoegen. Doordat het onderhoud vereenvoudigd is, kunnen we een betere after sales service leveren.”

Keuze voor Siemens

EKB heeft al veel grote bedrijven geholpen met standaardisatietrajecten, die volgens accountmanager Ronald Molenbroek de basis leggen voor een langdurige samenwerking. “In samenspraak met Bluewater hebben we gekozen voor de Simatic S7-1500 PLC’s van Siemens als besturingssysteem. De technologie van Siemens is vertrouwd in de offshore en een groot voordeel is dat de service over de hele wereld goed geregeld is. Vanwege de vaak barre omstandigheden op zee gebruiken we een robuuste SIPLUS controller. Deze lijn is door Siemens ontwikkeld voor extreme omstandigheden en heeft onder meer een grotere temperatuurrange en speciale coatings die bescherming bieden tegen agressieve gassen. Engineeren van de besturingscomponenten doen we in de TIA Portal.”

Continu verbeteren

Het standaardisatietraject is een continu proces. Bij ieder nieuw project brengt EKB verdere optimalisaties aan. “We werken toe naar een plug & play-oplossing die je niet fout kunt aansluiten, die meteen werkt en die op afstand benaderbaar is”, zegt Erik Schoonbergen, manager van de EKB-vestiging in Beverwijk. “Bij de eerste boeien had je voor ieder instrument aparte kabels nodig, maar inmiddels zijn we overgestapt naar een redundante Profibus-verbinding voor alle instrumentatie. De kabels zijn op voorhand getest en ook geschikt voor een ATEX-omgeving.” Florentina Golea, projectengineer bij Bluewater, reageert: “Hierdoor hebben we de commissioning-tijd kunnen verkorten en hebben we minder ruimte nodig voor de bekabeling.”

Hoog veiligheidsniveau

De boeien voor het Dos Bocas-project hebben een diameter van 10 meter en worden via zonnepanelen voorzien van energie. De boei meet de druk en temperatuur van de olie en stuurt deze automatisch door naar de controleruimte in de raffinaderij. De controlekamer kan ook continu de belasting op de aanmeerkabel monitoren. Wanneer de omstandigheden te extreem worden kan het veiligheidssysteem het schip automatisch loskoppelen om schade te voorkomen. Er is een behoorlijke bandbreedte nodig om alle data naar de wal te kunnen sturen, maar de opdrachtgever wil niets aan het toeval overlaten en bij problemen of calamiteiten snel kunnen ingrijpen. Golea: “Uit veiligheidsoverwegingen kan de bemanning van de tanker via een industriële tablet (Simatic Mobile Panel) kijken hoever ze nog van de boei verwijderd zijn en wat de richting van het schip is ten opzichte van de boei. De tablet is ook voorzien van een noodknop.”

Boeien op afstand benaderbaar

Alle boeien zijn standaard uitgerust met een remote unit zodat ze op afstand kunnen benaderd worden. “Daar zijn we in de coronaperiode mee begonnen”, vertelt Golea. “Het was toen niet mogelijk om te gaan testen op de werf waar de boeien gebouwd worden.” Molenbroek herinnert zich nog dat op een gegeven moment drie engineers vanuit verschillende landen samen aan het commissionen waren. “Met de technologie van Siemens is dat heel goed te doen en het heeft ons veel reistijd bespaard.” Bluewater kan dankzij de remote unit in de boeien de after sales support verbeteren. Als klanten bijvoorbeeld meer data uit een boei willen halen, kan de software op afstand worden voorzien van extra functionaliteit.

Technologisch partnership

EKB beschouwt zichzelf als een technisch partner van Bluewater. Dat wordt ook door Bluewater zo gezien.  “Ze nemen ons veel werk uit handen, waardoor we beter kunnen inspelen op de steeds hogere verwachtingen van onze klanten”, aldus Van den Ban. Aan de basis van dit partnership ligt de sterke band tussen EKB en Siemens. EKB is al jaren een Solution Partner van Siemens. “Wij investeren veel in onze partners”, zegt Huibert Winckers, product marketing manager Drives & Motors bij Siemens. “Als technologiebedrijf hebben we integratoren nodig om complexe vraagstukken van eindklanten op te lossen en zo toegevoegde waarde te leveren met onze producten. EKB is daar sterk in. Zij hebben ook kennis van specifieke markten die wij zelf niet hebben.”

Hoogste commitment

Bart van den Ban vertelt hoe Bluewater tijdens het Dos Bocas-project geprofiteerd heeft van de sterke band tussen EKB en Siemens. “Dit project was al lang aangeboden aan de klant, maar toen de uitvoering van start ging speelden er wereldwijd leveringsproblemen. Siemens heeft het als gevolg van Covid mogelijk gemaakt dat wij tijdens de FAT konden testen met een gewone PLC, terwijl we nog op de SIPLUS aan het wachten waren.” Molenbroek: “Zo helpt Siemens ons als partner om ook onder moeilijke omstandigheden onze afspraken met klanten na te komen. Uiteindelijk heeft de commissioning van de 3 boeien in de werf slechts anderhalve week geduurd!”

Digitale Nieuwsbrief

SCHRIJF JE IN VOOR ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF EN BLIJF OP DE HOOGTE VAN ALLE INDUSTRIËLE EN TECHNISCHE ONTWIKKELINGEN!

Door jouw inschrijving voor de nieuwsbrief, ga je akkoord met onze privacy voorwaarden.

Dit artikel delen op je eigen website? Geen probleem, dat mag. Meer informatie.

Avatar foto

Redactie

Dit nieuws is samengesteld door de redactie van IndustrieVandaag.
Lees meer van: Redactie