Wie niet sterk is… (column Willem de Vries)

Bavaria

Van ben niet zo heel erg technisch, Okay, ik kan de juiste draadjes wel aan elkaar knopen als ik een stekker aan een apparaat moet monteren. En het lukt met ook nog wel een leertje te vervangen in een traditionele kraan en wat klusjes aan en rondom het huis.

Maar ik ben niet in de wieg gelegd om aan een motor te sleutelen if een machine te bouwen. Een aan het ontwerpen van complete technische installatie moet ik maar niet beginnen. Ieder zo zijn vak zeg ik maar. En dat van mij is marketing. Daar heb ik het ook graag over in een column zoals deze. Om je te informeren en te inspireren. En deze keer over guerrillamarketing. Want ook in marketingland geldt: wie niet sterk is moet slim zijn.

Guerilla marketing is niet super nieuw. Maar wel grensverleggend en soms zelfs op het randje van wat is toegestaan. Een wat ouder maar zeker nog herkenbaar voorbeeld is de campagne van Bavaria tijdens het WK-voetbal in Zuid Afrika. Budweiser was hoofdsponsor. Daar was het budget van Bavaria niet groot (lees: ‘sterk’) genoeg voor. Maar Bavaria trok wel slim de aandacht door ruim dertig jonge dames in oranje jurkjes in een groep op de tribune te laten plaatsnemen. De tv deed de rest waardoor Bavaria door een wereldwijd publiek onder de aandacht kwam.

Dat is precies wat je met guerilla marketing wil bereiken: flink de aandacht trekken van je doelgroep. Maar er zijn genoeg voorbeelden waarbij een dergelijke actie te ver gaat en nadelige gevolgen heeft. Ook de actie toen van Bavaria. Want een hoofdsponsor heeft niet voor niets exclusieve rechten verworven en daar flink voor betaald. Een actie als deze voorkom je niet. En is ook niet strikt verboden. Maar leidt wel tot een rel en een gang naar de rechter. En de dames werden zelfs door de politie opgepakt, waardoor ook nog de Nederlandse ambassade ingeschakeld moest worden om te voorkomen dat ze een celstraf kregen. Misschien wel een iets uit de hand gelopen ludiek idee.

Slim bedacht maar wat minder sterk doordacht. En daarom geldt ook voor het marketingvak: als je er niet ‘sterk’ in bent, moet je slim zijn. En kun je de marketing misschien beter over laten aan een professional of er op z’n minst zelf het nodige over opsteken. Zeker relevant als je in de wereld van de maakindustrie werkzaam bent. Want marketing in een technische B2B omgeving is best wel complex en een vak apart. Daarom praat ik er graag een keer met je over.

Digitale Nieuwsbrief

SCHRIJF JE IN VOOR ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEVEN EN BLIJF OP DE HOOGTE VAN ALLE INDUSTRIËLE EN TECHNISCHE ONTWIKKELINGEN!

MAANDAG: EVENTS OVERZICHT
VRIJDAG: NIEUWS OVERZICHT

Door jouw inschrijving voor de nieuwsbrief, ga je akkoord met onze privacy voorwaarden.

Willem de vries

Willem de Vries (STEM Industrial Marketing Community)

Startte in 2006 een eigen marketingadviespraktijk en nam van daaruit in 2008 een belang in STEM Industrial Marketing Community. In zijn functie als managing partner behartigt hij niet alleen de (marketing)belangen van opdrachtgevers en de eigen organisatie. Hij houdt zich ook nadrukkelijk inhoudelijk bezig met het aanbod van de marketingopleidingen van STEM. Willem is mede-auteur van het boek: Marketing is geen reclame.


Lees meer van: Willem de Vries (STEM Industrial Marketing Community)

Algemeen - Uitgelicht

Digitale Nieuwsbrief

SCHRIJF JE IN VOOR ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEVEN EN BLIJF OP DE HOOGTE VAN ALLE INDUSTRIËLE EN TECHNISCHE ONTWIKKELINGEN!

MAANDAG: EVENTS OVERZICHT
VRIJDAG: NIEUWS OVERZICHT

Door jouw inschrijving voor de nieuwsbrief, ga je akkoord met onze privacy voorwaarden.