Hoe erg beïnvloed warm weer de actieradius van jouw elektrische auto?

Elektrische bestelauto Actieradius elektrische auto

De actieradius van elektrische auto’s (EV’s) is een belangrijk aspect voor bestuurders die overwegen om over te stappen naar elektrisch rijden. Een recente studie, uitgevoerd door het EV-analysebedrijf Recurrent, biedt waardevolle inzichten over hoe hoge temperaturen de actieradius van 7500 Amerikaanse elektrische auto’s beïnvloeden.

Invloed van temperatuur op actieradius elektrische auto

De resultaten van de studie laten zien dat elektrische auto’s over het algemeen goed blijven presteren bij stijgende temperaturen, maar extreme hitte kan een aanzienlijke impact hebben. Elektrische voertuigen presteren optimaal bij temperaturen tot 32 °C, met slechts een klein bereikverlies van 2 tot 5 procent. Echter, wanneer de temperatuur boven de 35 °C stijgt, kan het verlies aan actieradius oplopen tot wel 31 procent. Het onderzoek van Recurrent biedt een gedetailleerde blik op het bereikverlies bij verschillende temperaturen:

TemperatuurActieradiusverlies
24°C0.0% verlies
27°C2.8% verlies
29°C3.5% verlies
32°C5% verlies
35°C15% verlies
38°C31% verlies

Bescherming van elektrische auto’s tegen hitte

Moderne EV’s kunnen zeer hoge temperaturen aan dankzij geavanceerde thermische beheersystemen die de batterijen koel houden. Het is belangrijk om de batterij opgeladen te houden, vooral bij extreme hitte, om de thermische beheersystemen van energie te voorzien. Daarnaast is het aan te raden om de auto niet langdurig in de volle zon te laten staan zonder opladen en ontladen.

Invloed airconditioning en verwarming op actieradius elektrische auto

De belangrijkste factor die bijdraagt aan het bereikverlies bij hoge temperaturen is het gebruik van de airconditioning. De airconditioning onttrekt veel energie aan de accu om de cabine af te koelen, waardoor minder energie beschikbaar is voor de aandrijving van het voertuig. Daarnaast spelen temperatuurschommelingen een rol in het thermisch beheer van de lithiumaccu’s, die binnen een optimaal temperatuurbereik moeten blijven voor de beste prestaties.

Het verlies van actieradius in de zomer is minder dan in de winter. Dit komt doordat het verschil tussen de buiten- en binnentemperatuur meestal kleiner is in de zomer. In de winter kan het verschil meer dan 50 graden bedragen, terwijl dit in de zomer meestal niet meer dan 25 graden is. Dit betekent dat het koelen van de cabine minder energie kost dan het verwarmen ervan. Het verwarmen van je auto werkt negatief op de actieradius van je elektrische auto. Hoe groter de auto, des te meer het verlies in kilometers.

Specifieke modellen en hun prestaties

Actieradius Chevrolet bolt EV

De Chevrolet Bolt heeft een zeer nauwkeurige actieradiusweergave. Bij temperaturen boven de 27°C neemt de actieradius geleidelijk af. De airconditioning van de Bolt verbruikt ongeveer 1 kW om de auto te koelen. De meeste bestuurders merken een toename van 2-4% in energieverbruik bij gebruik van de airconditioning.

Actieradius hyundai kona EV elektrische auto

De Hyundai Kona presteert beter dan de geschatte actieradius bij warme temperaturen. Bij ongeveer 34°C begint de actieradius af te nemen. De airconditioning kan via een app vooraf worden ingesteld, wat handig is bij warme dagen.

Mustang Mach-E

De Mustang Mach-E presteert beter dan de geschatte actieradius bij temperaturen boven de 27°C. Bij zeer hoge temperaturen boven 45°C kan de airconditioning naar de batterij worden afgeleid om deze veilig te houden. Pre-cooling kan via een app of het infotainmentscherm worden ingesteld.

Nissan Leaf

De Nissan LEAF verliest actieradius bij temperaturen boven de 24°C. Het energieverbruik van de airconditioning varieert tussen 1-3.5 kW, afhankelijk van de behoefte aan koeling. Vooraf koelen terwijl de auto is aangesloten, helpt om de actieradius te behouden.

Tesla actieradius elektrische auto’s: Tesla Model 3, Model Y, Model S, Model X

Tesla-modellen hebben geavanceerde klimaatbeheersystemen, inclusief warmtepompen die zowel verwarmen als koelen. De airconditioning verbruikt tussen 1 en 6 kW, afhankelijk van de benodigde koeling. Bij 32°C is het verlies aan actieradius minimaal.

Hoe behoudt je de actieradius van elektrische auto’s?

Mads Aarup, een expert in elektrische auto’s en accutechnologie, geeft in onderstaande video enkele nuttige adviezen om de negatieve effecten van hitte op de actieradius te minimaliseren. Parkeer indien mogelijk in de schaduw en vermijd langdurig parkeren in direct zonlicht, vooral met een lage accustand. Het is ook belangrijk om de accu opgeladen te houden tot ongeveer 50 procent om het thermisch beheer te ondersteunen.

Digitale Nieuwsbrief

SCHRIJF JE IN VOOR ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF EN BLIJF OP DE HOOGTE VAN ALLE INDUSTRIËLE EN TECHNISCHE ONTWIKKELINGEN!

Door jouw inschrijving voor de nieuwsbrief, ga je akkoord met onze privacy voorwaarden.

Dit artikel delen op je eigen website? Geen probleem, dat mag. Meer informatie.

Avatar foto

Redactie

Dit nieuws is samengesteld door de redactie van IndustrieVandaag.
Lees meer van: Redactie