70% onderdelenverkoop via webshop

Webshop

Kraker Trailers staat bekend om hun innovatieve schuifvloertrailers die het automatisch laden en lossen van bulkproducten, zoals zand, schroot en aardappelen, mogelijk maken. De productie vindt plaats in Axel, maar de trailers en bijbehorende onderdelen worden wereldwijd verkocht. “We zijn de eersten in onze branche met een eigen webshop”, vertelt Floris Beumer, sales en online marketingspecialist bij Kraker Trailers.

Verkoopmedewerkers ontlasten

Floris Beumer legde uit: “We wilden ons meer richten op de verkoop van onderdelen, ook buiten onze klantenkring, en tegelijkertijd onze verkoopmedewerkers ontlasten. Onze onderdelen werden namelijk grotendeels per e-mail of telefoon verkocht en die orders moesten weer handmatig worden verwerkt in ons ERP-systeem. Dat kostte veel tijd.”

De oplossing voor dit probleem was het implementeren van een webshop die “volledig geïntegreerd is met ons ERP-systeem, wat betekent dat informatie op de webshop over stuklijsten, artikelprijzen, kortingen en de beschikbaarheid van onderdelen actueel is.” Aldus Beumer.

“Voor onze onderdelenwebshop maken we gebruik van de e-commerce oplossing E-OPS, inclusief de BOM-module“, zegt Beumer. “E-OPS is volledig geïntegreerd met ons ERP-systeem, wat betekent dat informatie op de webshop over stuklijsten, artikelprijzen, kortingen en de beschikbaarheid van onderdelen actueel is. Productafbeeldingen en andere content beheren we eenvoudig zelf.”

“We zijn begonnen met het in kaart brengen van de functionaliteiten die we onze klanten wilden bieden”, vertelt Beumer. “Dat is direct iets wat ik andere bedrijven zou willen aanraden: denk hier goed over na. Wanneer je de scope van je webshop niet goed neerzet, dan moet de codering worden aangepast en dat kost tijd en geld.

Op maat gemaakte webshop met online winkelervaring

Met de nieuwe webshop heeft Kraker Trailers een op maat gemaakte online winkelervaring gecreëerd voor hun klanten, waaronder “een overzicht van orders, facturen en retouren.” Ze bieden hun klanten ook extra voordelen, zoals “met het chassisnummer krijgen ze een stuklijst en specificaties van hun eigen trailer. Zo hebben ze direct inzicht in welke onderdelen ze nodig hebben.”

“We hebben nu een webshop op maat met een persoonlijk portaal voor onze klanten”, zegt Beumer. “De toegankelijkheid van onze webshop is enorm gewaardeerd… Klanten registreren zich in de webshop. Vervolgens herkent ons ERP-systeem hen automatisch. We handelen offerte-aanvragen en orders volledig geautomatiseerd af. Dit bespaart onze medewerkers kostbare tijd die ze nu kunnen besteden aan complexe problemen of vragen.”

Beumer gaf aan: “Nu we een maand live zijn, zien we dat 15 tot 20% van de totale onderdelenverkoop via de webshop komt… De eerste resultaten in deze korte periode zijn dus positief!”

Met een veelbelovende start en plannen om de webshop verder te verbeteren, blijft Kraker Trailers streven naar een uitgebreide en geavanceerde ervaring voor hun klanten, terwijl ze hun positie als pionier in hun branche consolideren.

Zoekt je maakbedrijf ook een slimme oplossing? Klik hier om een eerste stap te zetten.

Digitale Nieuwsbrief

SCHRIJF JE IN VOOR ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF EN BLIJF OP DE HOOGTE VAN ALLE INDUSTRIËLE EN TECHNISCHE ONTWIKKELINGEN!

Door jouw inschrijving voor de nieuwsbrief, ga je akkoord met onze privacy voorwaarden.

Dit artikel delen op je eigen website? Geen probleem, dat mag. Meer informatie.

David Drost

David Drost (Smarting Industry)

David houdt zich dagelijks bezig om productiebedrijven te verbinden met antwoorden voor hun bedrijf. Met Smarting Industry verzamelt hij nieuwe en bestaande praktijkverhalen over digitaliseren in een productieomgeving. Zelf op zoek naar jouw volgende technologische ontwikkeling? Smarting Industry heeft het overzicht van alle ontwikkelingen en helpt jou aan de perfect match tussen kans en oplossing. Meer weten? Stuur een email.
Lees meer van: David Drost (Smarting Industry)