Wie wil er niet warmpjes bijzitten? (Column)

Installateur

Ook deze zomer was er weer een buurtbarbecue. En die gaat vaak tot in de late uurtjes door. Maar zelfs op een mooie zomeravond daalt de temperatuur en wordt het langzaam wat killer. Op dat moment verschijnt vaak een buurman met een vuurkorf die voor de nodige verwarming zorgt. Wie het dichts bij dat vuur zit, warmt zich uiteindelijk het best.

Het bijna gelijkluidende spreekwoord  beperkt zich overigens niet tot het letterlijk verwarmen. Het geeft ook aan dat als je ergens dicht bovenop zit, je er het meeste profijt van kunt hebben. En dat geldt ook in diverse opzichten voor jouw bedrijf. Ook gezien alle technologische ontwikkelingen waarmee mensen in technische bedrijven te maken hebben.

Denk maar eens aan de overgang van gas naar alternatieve vormen van verwarming en koken, waar installateurs en aan hen toeleverende bedrijven middenin zitten. Daarbij geldt: hoe beter je op de hoogte bent van mogelijke oplossingen, hoe doeltreffender je kunt reageren op vragen van klanten.

Deze zomer heb ik daarbij een minder geruststellend antwoord gekregen op mijn vraag over het zinvol is om nu al de aanschaf van een warmtepomp te overwegen: “Meneer, waar denkt u zo’n luidruchtig ding te kunnen plaatsen zonder klachten van de buren? Bovendien zal het allemaal wel meevallen; ze hebben het zelfs in Den Haag niet helemaal op een rijtje. Als u nu maar zorgt voor wat isolatiemaatregelen, dan komt het wel goed.”

Een weinig vertrouwen wekkend  antwoord van de betreffende installateur om samen de toekomst in te gaan. Als hij dit verhaal ook bij andere klanten vertelt, zit hij er binnenkort misschien zelf minder warmpjes bij. Want ook andere klanten van hem zullen zich misschien net als ik afvragen of hij wel de installateur is om straks mee in zee te gaan. Wanneer er wel gedacht moet worden over een andere verwarmingsinstallatie.

Dan kies je waarschijnlijk voor een installateur die zich aantoonbaar wel verdiept heeft in toekomstige verwarmingsmogelijkheden en dit effectief communiceert via website en sociale media. Het liefst door openhartig antwoord te geven op vragen van klanten. Een methode die door marketeers ook wel ‘contentmarketing’ wordt genoemd. Om deze methode succesvol in te zetten, is het van groot belang om dichtbij het vuur te zitten door te weten waar je het over hebt als installateur/bedrijf. En vertrouwen te winnen om er straks comfortabel warm bij te zitten. En dat geldt overigens niet alleen voor bedrijven in de installatietechniek. Het gaat ook op voor bedrijven in de bouw, high tech en maakindustrie. Vanuit STEM Industrial Marketing Community verzorgen we er daarom met regelmaat een workshop over. Meer informatie over deze workshop vind je hier.

Digitale Nieuwsbrief

SCHRIJF JE IN VOOR ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF EN BLIJF OP DE HOOGTE VAN ALLE INDUSTRIËLE EN TECHNISCHE ONTWIKKELINGEN!

Door jouw inschrijving voor de nieuwsbrief, ga je akkoord met onze privacy voorwaarden.

Willem de vries

Willem de Vries (STEM Industrial Marketing Centre)

Startte in 2006 een eigen marketingadviespraktijk en nam van daaruit in 2008 een belang in STEM Industrial Marketing Centre. In zijn functie als managing partner behartigt hij niet alleen de (marketing)belangen van opdrachtgevers en de eigen organisatie. Hij houdt zich ook nadrukkelijk inhoudelijk bezig met het aanbod van de marketingopleidingen van STEM. Willem is mede-auteur van het boek: Marketing is geen reclame.
Lees meer van: Willem de Vries (STEM Industrial Marketing Centre)