Op slot is op slot

Slot

Goederenvervoer per vrachtwagen is een geliefd doelwit voor criminelen. Trailers worden regelmatig opengebroken en waardevolle inhoud ontvreemd. De SBS-sloten van Imbema zorgen voor zeer betrouwbare beveiliging, met een beetje ondersteuning van Camozzi.

Beveiliging van transport is een belangrijk onderwerp en dus is er een standaard ontwikkeld waarmee transporteurs kunnen aantonen dat ze voldoen aan de veiligheidseisen voor het vervoer van goederen van grote waarde, de TAPA-standaard. Volgens die standaard heeft Imbema uit Nieuwerkerk aan de IJssel haar SBS-beveiligingssloten ontwikkeld en Camozzi mag een bijdrage leveren aan de ontwikkeling en productie. Tot volle tevredenheid van Imbema’s Gertjan van der Veer, Product Development Manager, en Manolo de la Fuente, Business Unit Manager. Gertjan is technisch verantwoordelijk en Manolo draagt de commerciële verantwoordelijkheid voor de transportsloten.

Eigen ontwikkeling

“We hebben een eigen productontwikkeling”, vertel Gertjan, “waarbij we heel goed wilden kijken naar het vergroten van de efficiëntie. Een paar jaar geleden hebben we de mechatronica goed onder de loep genomen. Welke functie hebben de afzonderlijke componenten en kunnen we dat ook op een andere manier invullen. We hadden flink wat assemblagewerk aan de sloten en manuren zijn tegenwoordig schaars en duur. Het is lastig om de benodigde technische kennis in huis te halen.”

Gertjan vroeg Camozzi’s Edwin van den Haak om mee te denken. “De pneumatische componenten van Camozzi zijn een essentieel onderdeel van de functie van onze sloten. Edwin weet precies wat er beschikbaar is qua pneumatiek en aansturing. Hij kan direct bepalen wat nuttig is en gaf ons heel goed advies. Want zoals dat gaat in de loop van een ontwikkeling van een product, iedere keer kwamen er nieuwe componenten bij om een deel van een functie te verbeteren of veiliger in te vullen. Maar er gaat eigenlijk nooit iets af. Dus als je samen vanaf het begin gaat kijken naar de opbouw van een oplossing, dan blijkt dat je met minder componenten uit kunt, waardoor je ontwerp ook nog een compacter, storingsongevoeliger en betaalbaarder wordt!”

Sloten

SBS Hornet slot van Imbema

Meerwaarde

“De meerwaarde van onze sloten is voor veel transporteurs echt heel groot”, vult Manolo aan. “Specifiek voor transporteurs die goederen van hoge waarde vervoeren. Om een voorbeeld te noemen, we hebben veel klanten in de farmacie. Er zijn niet veel bedrijven die de veiligheid kunnen bieden die onze sloten hebben. We gebruiken de modernste technieken voor een elektronisch slot dat met behulp van de moderne telematica informatie via een portal verzendt naar de transporteur.”

Die informatie blijkt zo veelomvattend dat je denkt dat alle moderne misdaadfilms herschreven moeten worden. “De informatie van zowel het slot als de trailer wordt realtime verstuurd. Op het portal kan de transporteur zien wat de status van het slot is, waar de trailer is, of er beweging is. Zo is op ieder moment te zien of de status klopt met de tijd en locatie. Het slot kan zelfs op afstand bediend worden. Het is erg dat het moet, maar alles is gebaseerd op een zero trust policy. Het uitgangspunt is: Niemand is te vertrouwen.”

Manolo de la Fuente

Manolo de la Fuente, B.U. Manager Imbema

Tweeledige visie

De SBS-sloten van Imbema zijn ontwikkeld op basis van een visie die uit twee delen bestaat, vertelt Manolo. “Het eerste deel van die visie is dat het slot open moet kunnen als het nodig is. We hebben daarom vier manieren om ze op slot – en drie om ze van het slot te krijgen.” Welke manieren dat zijn, dat doet hij begrijpelijkerwijs niet uit de doeken. Maar wel dat “de uptime hoog is, het slot doet wat het moet doen.” Het tweede deel van die visie gaat over dat eerder genoemde uitgangspunt van zero trust. “Een eigenaar van een trailer huurt vaak trucks en chauffeurs in van derden. Voor die eigenaar is het daarom van het grootste belang dat er alleen toegang tot de trailer is op het moment én op de locatie dat die toegang gewenst is. En daarbovenop: door de persoon die de toegang mag hebben.” Veiligheid dus voor truck, trailer, lading én chauffeur!

Tijd is geld

De service die Imbema aan haar klanten biedt, gaat ver. “Voor een transporteur is tijd geld. Daarom kunnen we via het portal ook afwijkingen vooraf detecteren. Met de voorgenomen modulaire opbouw van sloten kunnen we snel het kapotte slot-onderdeel vervangen en kan de vrachtwagen in de meeste gevallen binnen een uur weer onderweg zijn. Het is van groot belang dat er zo min mogelijk stilstand is. Die diagnose stellen, dat komt later wel. Het belangrijkste is dat de wagen de weg weer op kan. Dankzij het nieuwe ontwerp en de assemblage bij Camozzi krijgen we het pneumatische deel van het slot plug & play binnen, compleet met stekkers. Dus kunnen we het heel simpel vervangen. We hebben het geheel echt als een samenstelling gebouwd met een element op de achterdeur en een element aan de onderzijde. Met dezelfde functie als voorheen, maar in een minder complexe samenstelling.”

Anders en slimmer

Gertjan is heel blij met de bijdrage van Camozzi. “We gingen in gesprek over het anders opbouwen van de functie, het slimmer opbouwen uit verschillende componenten.” Hij moet er wel een beetje om lachen als hij vertelt dat hij helemaal niet wist dat Camozzi ook geassembleerde producten levert. “Wij zijn notabene bijna buren, wat heel makkelijk praat want je loop snel even bij elkaar binnen. Maar ook in corona-tijden is het contact goed en de reactie snel. We kunnen elkaar goed vinden bij het onderzoeken van de toepassing en de uitdagingen. Het advies van Edwin over bijvoorbeeld de toegepaste cilinders met beveiliging heeft geholpen om het geheel nog compacter te maken. Tja, daar heeft zijn kennis echt het verschil gemaakt hoor.”

“Dat Camozzi nu geassembleerde units levert, scheelt ons heel veel. Niet alleen in onze eigen werkdruk, maar ook in de doorlooptijd.” Behalve het opnieuw ontwerpen voor de slimste functie, is nog een ander aspect van belang bij de snelle service die Imbema haar klanten biedt. “We willen de trailers hier zo kort mogelijk binnen hebben. Waar we vroeger per klant een type slot ontwikkelden, zijn we overgestapt naar zo modulair mogelijk. We werken met drie of vier verschillende types, zo standaard mogelijk om de levertijd zo kort mogelijk te houden. We ontwerpen nu zo modulair mogelijk, waarmee we modules samenvoegen voor een klantspecifieke oplossing.”

Betrouwbare schakel

Die samenwerking met Camozzi is er al sinds jaar en dag. En niet alleen omdat ze zo dicht bij elkaar op hetzelfde industrieterrein gevestigd zijn. Gertjan ziet vooral de betrouwbaarheid als belangrijke component voor de samenwerking.

“Onze leveranciers moeten net zo betrouwbaar zijn als wij zelf. Want het is nu eenmaal zo: een ketting is zo betrouwbaar…. ? Precies. We hebben met Camozzi én met hun producten al lang hele goede ervaringen. Want in het transport wordt veel gestolen, en sloten moeten écht hufterproof zijn. We hebben zelf daarom veel getest en ook op verzoek van Camozzi voeren we wel eens testen uit. Honderdduizend keer belast bedienen wordt glansrijk doorstaan. Sterker nog, er is niets te zien aan een cilinder die zo is getest, ze zien er uit als nieuw!”

Gertjan van der Veer

Gertjan van der Veer, Product Development Manager Imbema

Behalve de fysieke werking, zal ook de preventieve werking van het slot een steeds grotere bijdrage gaan leveren aan de veiligheid. Daarom: zegt het voort! Zodat ook het criminele circuit snel doordrongen raakt van de veiligheden van deze sloten.

TAPA

Transportcriminaliteit, zoals ladingdiefstal, blijft toenemen. De incidenten worden ook steeds gewelddadiger. Jaarlijks wordt er voor 8,2 miljard euro aan ladingen en vrachtwagens gestolen. In Nederland is dat bedrag 329 miljoen euro. TAPA helpt mee om ladingdiefstal te voorkomen door beveiligingseisen vast te leggen, trainingen te geven en transportbedrijven volgens de TAPA norm te certificeren.

Over Imbema

Imbema helpt organisaties in de industrie, de energiesector en transport & logistiek bij het creëren van veilige, efficiënte werkomgevingen. De sector Transport & Logistiek van Imbema kan iedereen helpen die zo veilig en efficiënt mogelijk de weg op wil. Binnen deze sector voert Imbema het assortiment SBS-voertuigbeveiligingsoplossingen en monitoringsystemen. Met een breed aanbod mechanische en elektronische sloten en ladingmonitoringsystemen draagt Imbema bij aan een grotere veiligheid, controle en efficiëntie van transport en (ver)lading.
Meer informatie

Over Camozzi Automation

Camozzi Automation behoort tot de grootste Europese producenten van pneumatische en elektrische aandrijvingen en heeft daarnaast een compleet programma vacuüm producten. Sinds de oprichting in 1964 heeft Camozzi zich ontwikkeld tot een wereldwijd opererende onderneming met 25 fabrieken, actief in 75 landen met 2730 medewerkers.
Meer informatie

Lees ook:

Digitale Nieuwsbrief

SCHRIJF JE IN VOOR ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF EN BLIJF OP DE HOOGTE VAN ALLE INDUSTRIËLE EN TECHNISCHE ONTWIKKELINGEN!

Door jouw inschrijving voor de nieuwsbrief, ga je akkoord met onze privacy voorwaarden.

Dit artikel delen op je eigen website? Geen probleem, dat mag. Meer informatie.

Avatar foto

Redactie

Dit nieuws is samengesteld door de redactie van IndustrieVandaag.
Lees meer van: Redactie