Modulaire lineaire as voor rijwegen van elke lengte

Modulaire

Eenvoudig te installeren en bijna oneindig uitbreidbaar: de modulaire drylin EGW biedt nieuwe ontwerpvrijheid op lange rijwegen.

igus lanceert de drylin Endless Gear lineaire module (EGW), een modulaire, smeermiddelvrije lineaire geleider met tandheugelaandrijving. Het modulaire systeem kan worden uitgebreid tot elke lengte rijweg, kost weinig en is bijna net zo licht als de geleiding van een speelgoedtrein. Meerdere sledes kunnen erop rijden in verschillende richtingen en met verschillende snelheden. Gebruikers kunnen de lineaire geleider na installatie ook uitbreiden en meer sledes toevoegen.

Modulaire lineaire assen

Lineaire assen met tandriemaandrijving zijn geschikt voor veel handling- en positioneringstaken. Het probleem is dat als ze langer zijn dan tien meter, ze beginnen door te zakken, en als de riem langer wordt, wordt het moeilijk om de tanden te laten grijpen. Een tweede probleem is het gebrek aan flexibiliteit. Meerdere rijtuigen kunnen niet met verschillende snelheden over de rail rijden, noch in verschillende richtingen. “Om iedereen die lange trajecten nodig heeft meer mogelijkheden te bieden, hebben wij drylin EGW ontwikkeld – een modulaire lineaire geleiding met tandheugelaandrijving,” zegt Stefan Niermann, hoofd van de igus drylin Linear and Drive Technology Business Unit.

“Gebruikers zijn niet langer beperkt in de lengte van hun rijwegen. Ze kunnen op elk moment extra rails monteren – het is bijna net zo eenvoudig als het in elkaar zetten van rails voor een speelgoedtrein. Dankzij de modulariteit van het systeem bestaat de set uit slechts twee stukken van elk twee meter lang, wat ook de handling en het transport aanzienlijk vereenvoudigt.”

In tegenstelling tot een tandriemaandrijving kan het systeem ook worden gebruikt met meerdere sledes, elk met een eigen elektromotor, die in verschillende richtingen en met verschillende snelheden rijden. De drylin EGW modulaire set biedt gebruikers alles uit één hand, van lineaire geleiding en sledes tot kabelrupsen en kabels voor de energietoevoer – klaar voor installatie op aanvraag, inclusief motor en besturingssysteem.

Nauwkeurig herhaalbaar proces, zelfs over lange rijwegen

De drylin EGW bestaat uit verschillende componenten: de basis is de WS-20 uit de drylin W-serie, een geleiding van hard geanodiseerd aluminium met een rond profiel, waarop de sledes glijden. In het midden tussen de twee bevindt zich een profiel om de polymeer tandheugelmodules in op te nemen. Het tweede onderdeel is de aandrijfslede. Deze wordt op de rail ondersteund door vier glijlagerbussen van hoogwaardige iglidur J200 kunststof. Een elektromotor in de slede drijft een tandwiel aan dat in de tandheugel grijpt. De motorkabel beweegt in een kabelrups die parallel aan de rail loopt.

De derde component is rechtstreeks aan de aandrijfslede bevestigd: een trekslede, waarop elementen als een camera, picking-robots of sensoren kunnen worden gemonteerd. Dankzij de modulair uitbreidbare lineaire geleiding is het mogelijk om bijvoorbeeld test- of controletaken uit te voeren met nauwkeurige herhaalbaarheid, zelfs over zeer lange trajecten. Dit zorgt voor meer kwaliteit en veiligheid bij bijvoorbeeld de inspectie van treindaken of de productie van automotive onderdelen. “In dergelijke toepassingen werkt drylin EGW stiller en met veel minder trillingen dan lineaire geleidingen met klassieke kogelomloopsystemen,” aldus Niermann. “Dankzij het principe van kunststof in plaats van metaal worden ook het gewicht van de lineaire geleider en dus de vereiste aandrijfenergie verminderd. En ook corrosie is niet langer een probleem.”

Tests laten 45.000 cycli zien zonder significante slijtage

De drylin EGW lineaire geleider kent een lange levensduur, zoals tests in het eigen igus laboratorium bewijzen. Ingenieurs belastten een slede tot 200 N en bewogen deze met een snelheid van 1 m/s over een slaglengte van 15.000 mm. Het resultaat was dat er zelfs na 45.000 cycli er geen noemenswaardige slijtage optrad op de rails of glijlagerbussen. Als de lineaire geleider op een gegeven moment toch zijn slijtagegrens bereikt, kan de gebruiker de folie direct op de rail in slechts enkele minuten vervangen, zonder de lagerbevestigingen te demonteren. Een ander voordeel is dat er geen externe smering nodig is, omdat de hoogwaardige kunststof vaste smeermiddelen bevat die na verloop van tijd vrijkomen, waardoor een wrijvingsarme droge werking mogelijk is. De onderhoudskosten zijn navenant laag.

Meer informatie bij igus.

Digitale Nieuwsbrief

SCHRIJF JE IN VOOR ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF EN BLIJF OP DE HOOGTE VAN ALLE INDUSTRIËLE EN TECHNISCHE ONTWIKKELINGEN!

Door jouw inschrijving voor de nieuwsbrief, ga je akkoord met onze privacy voorwaarden.

Dit artikel delen op je eigen website? Geen probleem, dat mag. Meer informatie.

Avatar foto

Redactie

Dit nieuws is samengesteld door de redactie van IndustrieVandaag.
Lees meer van: Redactie