Speurneus voor gaslucht: Robothond LASS-E van Alliander en Saxion spoort gaslek op

Robothond LASS-E

Is een robothond de oplossing om alle ondergrondse gasleidingen in Nederland goed te kunnen blijven inspecteren? Inspecties zijn nodig om de veiligheid en betrouwbaarheid van het gasnet te kunnen garanderen. Door strengere Europese wetgeving moet het aantal inspecties de komende jaren omhoog. Een intensief karwei waarvoor veel mensen nodig zijn. Maar door het tekort aan technisch personeel is dit een enorme uitdaging. Daarom kijkt netwerkbedrijf Alliander naar innovaties om het werk te ondersteunen. Eén van deze innovaties is de robothond LASS-E, die samen met hogeschool Saxion wordt ontwikkeld.

Van mensenwerk naar automatisering

Alliander is verplicht hun 42.000 kilometer aan leidingen en 2,5 miljoen aansluitleidingen te controleren op lekkages. Tot nu toe worden de inspecties op gaslekkages volledig door monteurs uitgevoerd, waar een toenemend tekort in is. Door nieuwe Europese regelgeving wordt het aantal inspecties verhoogd naar één keer per jaar, en mogelijk zelfs nog meer. “Daarom ontwikkelen Alliander en hogeschool Saxion samen een robothond die monteurs met zijn slimme speurneus kan ondersteunen bij het sneller en efficiënt inspecteren van ondergrondse gasleidingen”, zegt Eva Dienske, R&D Specialist bij Alliander.

Robothond LASS-E

De robothond LASS-E is voorzien van een ingebouwde computer waar kaartdata ingeladen wordt. Door de combinatie van kaartdata en de GPS-locatie kan LASS-E heel precies boven de ondergrondse gasleidingen lopen om ze te inspecteren. Onder begeleiding van de monteur detecteert de robot eventuele gaslekken met een ingebouwde gassensor. Het prototype van LASS-E is onlangs succesvol getest bij het testcentrum van Kiwa Training in Apeldoorn. “De succesvolle test toont aan dat het mogelijk is om de inspecties uit te voeren met een robot”, zegt Victor Sluiter, onderzoeker Smart Mechatronics and Robotics bij hogeschool Saxion. “De integratie van alle technologieën in LASS-E is een unieke innovatie. De vernieuwende systeemintegratie kan andere robotbouwers helpen bij het inspecteren van infrastructuur, zoals in landbouw, maar ook bovengrondse leidingen.”

Inzet in de praktijk

Nu bewezen is dat de technologie werkt, is het tijd om de inzetbaarheid in de praktijk te onderzoeken. “In het vervolgtraject van Alliander en Saxion richten we ons op de inzet van robots in de openbare ruimte”, vervolgt Sluiter. Hierbij kijken ze naar hoe de robot tussen de mensen en het verkeer nog steeds veilig, betrouwbaar en efficiënt opereert. Ook onderzoeken ze verder hoe LASS-E de monteurs het meest efficiënt kan ondersteunen bij inspecties.

Over het project LASS-E

LASS-E is ontwikkeld binnen het CHARISMA-project. CHARISMA (CH4 Autonomous Robotized Inspection for Sustainable Maintenance) is een project van de partners Alliander en hogeschool Saxion en gefinancierd door TechForFuture. Het doel van het project is het ontwikkelen van een efficiënte, veilige en betrouwbare oplossing die voldoet aan de inspectienormen voor gasleidingen vanuit de Europese Unie en helpt het milieu te beschermen.

Digitale Nieuwsbrief

SCHRIJF JE IN VOOR ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF EN BLIJF OP DE HOOGTE VAN ALLE INDUSTRIËLE EN TECHNISCHE ONTWIKKELINGEN!

Door jouw inschrijving voor de nieuwsbrief, ga je akkoord met onze privacy voorwaarden.

Dit artikel delen op je eigen website? Geen probleem, dat mag. Meer informatie.

Avatar foto

Erik de Jong (Advercom)

Erik bevindt zich al ruim 18 jaar in de uitgeefwereld, was betrokken bij onder meer het industriële automatiseringsvakblad Automatie|PMA en het vakblad Vision+Robotics. Samen met Yuk Chi Kan heeft hij in 2020 het online nieuwsplatform IndustrieVandaag opgezet.
Lees meer van: Erik de Jong (Advercom)

Productie industrie - Uitgelicht

Digitale Nieuwsbrief

SCHRIJF JE IN VOOR ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF EN BLIJF OP DE HOOGTE VAN ALLE INDUSTRIËLE EN TECHNISCHE ONTWIKKELINGEN!

Door jouw inschrijving voor de nieuwsbrief, ga je akkoord met onze privacy voorwaarden.