Laat je goed informeren over veiligheid op de werkvloer

Veiligheid Inrato

Veiligheid op de werkvloer. Leendert Jan IJspeert, eigenaar van Inrato, is een van de deskundigen op dit terrein. Zijn advies: kijk eens kritisch rond in je bedrijf en denk goed na of je ondersteuning nodig hebt als het gaat om een RIE (Risico Inventarisatie) en/of CE-markering.

Veiligheid en arbeidsinspectie

‘Wees zuinig op je werknemers! Denk aan je morele verplichting om maatschappelijk verantwoord te ondernemen. Je wenst het niemand toe, maar als er een ongeluk in je bedrijf plaats vindt, kijkt de arbeidsinspectie zeer kritisch of je er alles aan hebt gedaan om zo’n ongeluk te voorkomen. Is dit niet het geval, dan kan er een boete worden geëist, of een rechtszaak tegen je worden gestart,’ aldus Leendert Jan van Inrato.

‘Veiligheid is bij veel bedrijven nog steeds een ondergeschoven kindje’, constateert de specialist. ‘Uit onderzoek van de inspectie SZW, van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, blijkt dat 25 procent van alle arbeidsongevallen een gevolg is van werken met niet goed beveiligde machines. Ook in de Noordoostpolder, waar we in de bedrijven vaak nog een stoere no-nonsense-mentaliteit tegenkomen. Maar we zien langzaam wel een kentering, onder meer door, helaas, ernstige ongevallen op de werkvloer en de altijd aanwezige dreiging van claims.’

Quick scan Inrato

Leendert Jan nodigt ondernemers uit om Inrato eens uit te nodigen voor een quick scan. ‘Ik weet dat veel ondernemers onzeker zijn over de veiligheidssituatie op hun werkvloer. Zo’n quick scan hoeft niet in de papieren te lopen. Je krijgt wel een overzicht op wat voor punten je hoe moet werken aan de veiligheid in je bedrijf. Het is aan de ondernemer zelf om te bepalen in wat voor tempo dit gaat. De risico’s van deze keuze zijn uiteraard ook voor hem of haar.’

Wet- en regelgeving wordt zoals eerder aangegeven regelmatig aangescherpt. Zo is de wetgeving over het gebruik van werkbakken op de heftruck veranderd. ‘Dit mag niet meer per 1 juli van dit jaar’, zegt Leendert Jan. ‘Diverse ondernemers zetten zo’n werkbak op de vork van de heftruck. Bijvoorbeeld om een TL-lamp te vervangen. Dit mag echt niet meer! Gebruik daarvoor een hoogwerker.’

Ook de inrichting van laadstations is in veel bedrijven een gevaar. ‘In steeds meer bedrijven wordt gebruik gemaakt van elektrische heftrucks. Bij het opladen van tractiebatterijen komt knalgas vrij. Dit wordt vaak vergeten. Soms zie je in de buurt mensen zelfs lassen. Dat is een potentieel explosiegevaar. Breng dit in kaart en doe er wat aan. Als je in de auto stapt ben je toch ook bekend met de regels in het autoverkeer. Zo is het ook als het gaat om veiligheid op de werkvloer.’

Meer informatie over Inrato

Lees ook:

Digitale Nieuwsbrief

SCHRIJF JE IN VOOR ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF EN BLIJF OP DE HOOGTE VAN ALLE INDUSTRIËLE EN TECHNISCHE ONTWIKKELINGEN!

Door jouw inschrijving voor de nieuwsbrief, ga je akkoord met onze privacy voorwaarden.

Dit artikel delen op je eigen website? Geen probleem, dat mag. Meer informatie.

Avatar foto

Redactie

Dit nieuws is samengesteld door de redactie van IndustrieVandaag.
Lees meer van: Redactie