Ondersteuning Europese start-ups en ondernemingen in de ruimtevaart

Fabrikanten Innovatie in de ruimtevaart

Dassault Systèmes en de Europese Ruimtevaart Organisatie (ESA) gaan samenwerken om innovatie in de ruimtevaart te stimuleren. Hiertoe hebben beide organisaties een intentieverklaring ondertekend. Doel van de samenwerking is om innovatie in wat wel de ‘nieuwe ruimte’-sector wordt genoemd, te stimuleren. Hiermee wordt het ontwikkelen en commercialiseren van nieuwe innovatieve ruimtevaarttoepassingen door particuliere bedrijven bedoeld. De aankondiging is gedaan tijdens het ‘New Space Networking’-evenement dat werd gehouden op het hoofdkantoor van Dassault Systèmes in Frankrijk. Dit event vormde tevens de aftrap van de Paris Space Week.

Belang digitalisering

De twee organisaties zullen samenwerken om start-ups in de ruimtevaart binnen ESA’s netwerk van Business Incubation Centres (BIC) in Europa te helpen met technologie, mentoring en netwerkondersteuning. Hierdoor kunnen zij hun innovatie in de ruimtevaart sneller ontwikkelen en naar de markt brengen. De overeenkomst bouwt voort op een bestaand partnerschap dat in 2022 in Duitsland is aangegaan tussen ESA BIC Bavaria en Dassault Systèmes.

Dassault Systèmes en ESA onderkennen beide het belang van digitalisering bij het succesvol ontwikkelen van innovatie voor de ruimtevaart. De afgelopen jaren heeft digitale technologie disruptieve start-ups in staat gesteld nieuwe concepten te introduceren voor satellieten, ruimtevaart, exploratie en andere lucht- en ruimtevaartsystemen, die de traditionele dynamiek in de industrie hebben getransformeerd.

Ondersteuning start-ups

Dassault Systèmes – via zijn open innovatielaboratorium 3DEXPERIENCE Lab – en ESA willen innovatie in de ruimtevaart stimuleren door start-ups binnen het ESA BIC-netwerk toegang te bieden tot het 3DEXPERIENCE-platform van Dassault Systèmes in de cloud. Het platform biedt nieuwe manieren om concepten voor een nieuwe generatie ruimtevoertuigen te ontwikkelen, ontwerpen, produceren, testen, certificeren en daadwerkelijk te gebruiken. Start-ups profiteren hierbij van bewezen toepassingen om hun projecten in een virtuele 3D-omgeving te ontwikkelen en de samenwerking binnen teams en met een wereldwijd netwerk van mentoren te stroomlijnen.

“Het ESA BIC-netwerk heeft al meer dan 1300 start-ups ondersteund. Binnen het Directoraat voor Commercialisering, Industrie en Inkoop hebben wij als doelstelling om deze bedrijven verder te ondersteunen bij de opschaling van hun producten en diensten door bruggen te bouwen met bedrijfspartners, investeerders en intern met andere ESA-programma’s. Binnen het agentschap leren we ook van hen bij het toepassen van een nieuwe ruimtevaartbenadering om het space-ecosysteem van morgen vorm te geven”, aldus Geraldine Naja, directeur Commercialisering, Industrie en Inkoop bij ESA.

Aanjagen ruimtevaarteconomie

“We staan aan de vooravond van een veel innovaties in de ruimtevaart. Over tien jaar zullen er meer dan tien keer zoveel satellieten rond de aarde draaien. Nu de democratisering van de ruimtevaart nieuwe mogelijkheden op deze gebieden opent, zien we bij nieuwe start-ups in deze markt in Europa een race om te innoveren. Onze samenwerking met ESA stelt hen in staat om het ontwerp, de productie, het testen en de werking van baanbrekende technologieën te versnellen, waardoor de nieuwe wereldwijde ruimtevaarteconomie verder wordt aangejaagd”, aldus David Ziegler, Vice President Aerospace & Defence Industry, Dassault Systèmes.

ESA is het belangrijkste ruimtevaartagentschap in Europa. Het beschikt over een netwerk van 29 ESA Business Incubator Centres in heel Europa. Doel van een BIC is het ontwikkelen van nieuwe ruimtevaartideeën, start-ups en innovaties. Al veertig jaar stelt Dassault Systèmes lucht- en ruimtevaartbedrijven in staat om nieuwe industriesectoren te creëren en bestaande sectoren te transformeren met baanbrekende primeurs. Variërend van het eerste vliegtuig dat volledig digitaal is ontworpen en ontwikkeld tot vorderingen op het gebied van eVTOL’s, vluchten op zonne-energie en ‘closed-loop habitats’ die op termijn het leven op andere planeten zullen ondersteunen.

Meer informatie bij Dassault Systèmes

Digitale Nieuwsbrief

SCHRIJF JE IN VOOR ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF EN BLIJF OP DE HOOGTE VAN ALLE INDUSTRIËLE EN TECHNISCHE ONTWIKKELINGEN!

Door jouw inschrijving voor de nieuwsbrief, ga je akkoord met onze privacy voorwaarden.


Dit artikel delen op je eigen website? Geen probleem, dat mag. Meer informatie.

Avatar foto

Peter Gloudemans (AddIT Benelux)

Peter Gloudemans is sinds 1996 de eigenaar van AddIT Benelux, gespecialiseerd in PR- en marketingondersteuning voor bedrijven die IT-toepassingen leveren, in vooral de marktsectoren bouw, logistiek en industrie. Daarvoor heeft hij zo'n tien jaar als sales manager en business development manager voor IT-bedrijven gewerkt. Peter heeft weg- en waterbouw (bachelor) en business administration (master) gestudeerd.
Lees meer van: Peter Gloudemans (AddIT Benelux)