Hoe dicht zijn we bij autonome auto’s?

Autonome auto's

Autonome auto’s en voouitgang

In het afgelopen decennium is er steeds meer vooruitgang geboekt in de ontwikkeling en inzet van autonome auto’s. Met name marktleiders als Google’s Waymo heeft mijlpalen bereikt in het testen van hun eigen wagenpark op de weg. Ook bedrijven als Tesla hebben ambitieuze plannen aangekondigd om tegen 2020 robotaxiservices in geo-omheinde gebieden op de markt te brengen.

Ondertussen zien we ook dat GM haar plan om tegen eind 2019 robotaxidiensten te lanceren heeft uitgesteld, omdat het niet in staat zal zijn om de veiligheid en prestaties op tijd te valideren. Autonoom rijden is onvermijdelijk, maar om een massale inzet van autonome auto’s zonder veiligheid aan boord te bereiken, zullen bestuurders op de openbare weg tijd nodig hebben. Dit heeft te maken met de technologische gereedheid, de kosten van autonome rijsystemen en de regelgeving.

De leveranciers van autonome auto’s kiezen voor twee benaderingen: een bottom-up benadering van ADAS-systemen naar een hoger automatiseringsniveau (vooral voor de privé-autosector) en een aanpak waarbij ADAS wordt overgeslagen en direct niveau 4+-systemen worden ontwikkeld (vooral voor mobiliteitsdiensten).

Zeer autonoom rijden (niveau 4+) zal waarschijnlijk eerst worden ingevoerd in gedeelde autonome autodiensten of robotassen alvorens in de privé-autosector door te dringen. De redenen daarvoor zijn talrijk: de complexiteit van de scenario’s en de kosten. Voor gedeelde autonome auto’s zouden de scenario’s kunnen worden gedefinieerd, wat de inzet in bepaalde scenario’s, zoals stadszones, gemakkelijker en sneller maakt. Voor particuliere autonome voertuigen zal het een veel gecompliceerder gebruiksscenario zijn, dat vereist dat de voertuigen zelf kunnen rijden onder ruwe weg- en weersomstandigheden. Wat de kosten betreft, zullen autonome voertuigen in een vroeg stadium nog steeds te duur zijn voor individuele klanten. Voor exploitanten van gedeelde mobiliteitsdiensten kunnen de kosten van autonome voertuigen echter worden opgeslokt door de kosten van een chauffeur te verlagen (meer dan 60% van de totale kosten), waardoor ze gemotiveerd worden om over te stappen op autonome rijtechnieken.

In 2030 zijn er 10% autonome auto’s

Volgens het laatste rapport van IDTechEx, getiteld “Autonomous Cars and Robotaxis 2020-2040“, zou tot 10 procent van alle nieuwe auto’s die tegen 2030 verkocht worden, autonoom zijn. Van de zeer autonome auto’s (niveau 4+) die verkocht worden, zal meer dan 75% bestemd zijn voor gedeelde mobiliteitsdiensten, en de privé-automobielen zullen tot 2030 een niche blijven (meestal voor premium auto’s). Niveau 4+ particuliere autonome auto’s zullen na 2030 snel toenemen naarmate de kosten dalen en het marktaandeel zal volgens de IDTechEx-prognose tegen 2040 42 procent bedragen.

Autonome aandrijfsystemen

Autonome aandrijfsystemen zijn momenteel zeer duur, maar de kosten zullen naar verwachting snel dalen in het komende decennium. Lichte beelddetectie en -uitbreiding (lidar), de duurste component van een autonoom aandrijfsysteem, kostte vroeger 75.000 dollar per eenheid. Maar een nieuwe speler, Luminar, kondigde onlangs lidar-gebaseerde oplossingen aan voor minder dan 1000 dollar. Andere bedrijven, zoals Tesla, passen cameragebaseerde oplossingen toe die momenteel veel goedkoper zijn dan een lidar-oplossing. Uiteindelijk zal een autonome auto meerdere typen sensoren nodig hebben, en vanuit een commercieel perspectief moeten bedrijven het optimale aantal sensoren begrijpen dat nodig is voor veilig autonoom rijden.

Naast autosensoren vereist autonoom rijden een volledige technologiestapel van hardware- en softwarecomponenten zoals computerplatforms, AI-software en HD-kaarten, die totaal anders zijn dan de traditionele automotive aanpak. Het nieuwe rapport van IDTechEx biedt een diepgaande analyse van belangrijke technologieën zoals lidars, radars, camera’s, AI-software, HD-kaarten, telebediening, cybersecurity en 5G & V2X. IDTechEx voorspelt dat de autonome auto- en mobitliydiensten tegen 2040 een markt van 2,5 biljoen dollar zullen zijn geworden. Voor een meer gedetailleerde analyse van de markt voor autonome auto’s en robotaxi’s, zie IDTechEx’s laatste rapport over “Autonome Auto’s en Robotaxis 2020-2040”.

Bron: IDTechEx

Duitse industriële productie verslechterd

Digitale Nieuwsbrief

SCHRIJF JE IN VOOR ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF EN BLIJF OP DE HOOGTE VAN ALLE INDUSTRIËLE EN TECHNISCHE ONTWIKKELINGEN!

Door jouw inschrijving voor de nieuwsbrief, ga je akkoord met onze privacy voorwaarden.

Dit artikel delen op je eigen website? Geen probleem, dat mag. Meer informatie.

Avatar foto

Redactie

Dit nieuws is samengesteld door de redactie van IndustrieVandaag.
Lees meer van: Redactie