Gen Z generatie en de industriële sector

Gen Z generatie

De industriële sector heeft in de laatste twee decennia, met de intrede van de Millennials (1981 – 1996) en de daaropvolgende Gen Z generatie (1997 – 2012) op de arbeidsmarkt, een aanhoudend tekort aan arbeidskrachten ervaren. De oorspronkelijke impact op de industriële arbeidsmarkt kwam voort uit het verplaatsen van talrijke productiebanen naar het buitenland en het imago van de industrie als een vaak donkere, vuile en gevaarlijke werkplek.

Tekort aan arbeidskrachten in de industrie

Vandaag de dag is het industriële landschap in aanzienlijk veranderd. Productiebanen nemen toe nu fabrieken schoner en veiliger zijn dan ooit, grotendeels dankzij industriële automatisering. Toch blijft het tekort aan arbeidskrachten bestaan nu de nieuwe Gen Z generatie de werkvloer betreedt om de plaats in te nemen van pensionerende Boomer- en Gen X-werknemers.

Jaren van educatieve initiatieven vanuit de productie-industrie om jongere werknemers te werven hebben tot op zekere hoogte geholpen, maar de effecten van het verplaatsen van banen naar het buitenland en de geschiedenis van zwaar werk in de industrie hebben nog steeds een negatieve impact op de perceptie. Dit blijkt onder meer uit de aanhoudende arbeidstekorten.

Slechts 14% van de Gen Z generatie overweegt industriële arbeid als een carrière

Dit probleem speelt niet alleen in Nederland, maar is wereldwijd een bekend fenomeen. Ook in Amerika deelt men deze ervaring. Om de productie-industrieën te helpen Gen Z-werknemers beter te begrijpen, heeft Soter Analytics, een wereldwijd technologiebedrijf op het gebied van veiligheid, een enquête uitgevoerd onder meer dan 2.000 personen uit de Gen Z generatie in de Verenigde Staten.

Het meest opvallende resultaat van de enquête is dat slechts 14% van de Gen Z generatie industriële arbeid als een carrière overweegt. Deze lage positieve respons op industrieel werk is waarschijnlijk verbonden met het feit dat 25% van Gen Z denkt dat de werkomstandigheden onveilig zijn in industriële banen, 20% meent dat de betaling laag is en 14% vindt de voordelen niet goed.

Inzichten voor de industrie

Ondanks de lage waardering voor productiewerk door vele Gen Z’ers, onthult de studie van Soter Analytics enkele belangrijke inzichten die door de industrie aangepakt kunnen worden om de indruk van Gen Z op industrieel werk te veranderen.

Zo zegt 32% van Gen Z dat een duidelijk promotiepad of kansen om door te groeien naar een corporate positie hen zou motiveren om industrieel werk te overwegen, terwijl 29% aangeeft dat als industriële banen boven het nationale salarisgemiddelde voor starters zouden liggen, zij gemotiveerd zouden zijn om ze te overwegen.

Interessant is dat 17% aangeeft dat zij gemotiveerd zouden zijn om een industriële baan te overwegen als zij iemand kennen die in de sector werkt en het naar zijn zin heeft—wat suggereert dat campagnes die Gen Z-werknemers die momenteel in de industrie werken uitlichten, een significante invloed kunnen hebben.

Hoge eisen Gen Z generatie

Een stereotype over werknemers uit de Gen Z generatie is dat zij hoge eisen stellen aan werkplekflexibiliteit, en de studie van Soter Analytics lijkt dit stereotype te ondersteunen. Volgens de studie vindt 26% van Gen Z dat de uren star zijn in industrieel werk en geeft 40% aan dat flexibele werkuren/werkdagen een primaire beslisfactor zijn bij het overwegen van een baanaanbod. Zesentwintig procent van Gen Z zegt dat flexibele werkuren of -dagen hen zouden motiveren om industrieel werk te overwegen.

Naast loon en flexibiliteit van de werkdag, is het gebruik van technologie een ander kritisch aspect voor industriële productiebedrijven om te overwegen als ze Gen Z-werknemers willen aantrekken. De studie van Soter Analytics toonde aan dat 27% van Gen Z voor een bedrijf wil werken dat vooroploopt op het gebied van nieuwe technologieën—zoals drones, verbonden apparaten, kunstmatige intelligentie en virtuele realiteit. Technologieën die steeds vaker een plaats vinden in de productie door de digitale transformatie van de industrie.

Belangrijk voor het aanspreken van de wens van Gen Z generatie om met nieuwe technologieën te werken is dat 30% zich meer uitgerust voelt om nieuwe technologieën te leren dan de generaties voor hen en 33% wil werken voor een bedrijf dat actief nieuwe technologie omarmt om werknemers te helpen bij hun werk.

Digitale Nieuwsbrief

SCHRIJF JE IN VOOR ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF EN BLIJF OP DE HOOGTE VAN ALLE INDUSTRIËLE EN TECHNISCHE ONTWIKKELINGEN!

Door jouw inschrijving voor de nieuwsbrief, ga je akkoord met onze privacy voorwaarden.

Dit artikel delen op je eigen website? Geen probleem, dat mag. Meer informatie.

Avatar foto

Redactie

Dit nieuws is samengesteld door de redactie van IndustrieVandaag.
Lees meer van: Redactie