Een frisse wind om het benauwd van te krijgen

Frisse wind

Het is me vaker overkomen: een ‘frisse wind’ aan de andere kant van de tafel. Een nieuwe verantwoordelijke bij een opdrachtgever. En dan moet alles opeens anders. Maar ik moet je zeggen: daar krijg ik het professioneel gezien wel eens benauwd van. Vooral omdat die nieuwe ideeën nogal eens haaks op het zorgvuldig opgebouwde imago van een bedrijf staan.

Wat ik nogal eens zie, is dat er een frisse wind wordt doorgevoerd omdat de nieuwe man of vrouw zelf van mening is dat het zo moet. Niet omdat er gekeken wordt naar het verleden. Of zoals ik dat in marketing termen liever de oorspronkelijke sterke punten van een bedrijf noem en wat de minder sterke punten zijn.

Nu is het best wel eens verfrissend om iemand anders in huis te halen en mee te laten denken over de toekomst van het bedrijf. Maar ook dan is het van belang om te kijken waar het bedrijf vandaan komt. En nog veel belangrijker: waar het gezien ontwikkelingen in de markt naar toe moet. Maar bij mensen die een frisse wind willen laten waaien, is dat vaak niet het uitgangspunt. Wel het idee dat het allemaal anders moet. Maar is dat wel handig?

En wat moet er dan anders. Vaak komen er dan termen naar voren die vooral betrekking hebben op de eigen organisatie: zakelijker, strakker geregeld, minder service die toch niets oplevert. Maar dat zijn veranderingen die je niet zomaar door kunt voeren. En waar de markt misschien helemaal geen boodschap aan heeft.

Klanten zijn nu eenmaal gewend geraakt aan een bepaalde vorm van service. Mate van betrokkenheid, snelheid en kwaliteit. En ook de interne organisatie is daar op ingericht en aan gewend. Dat wil niet zeggen dat er geen veranderingen doorgevoerd kunnen worden of nodig zijn.

Maar net zoals je van een monteur die gewend is om airco’s te plaatsen niet van de ene op de andere dag een installateur van warmtepompen maakt, zo is het ook met de activiteiten en het imago van je organisatie. En bedenk daarbij: imago komt te voet en gaat te paard. Je bent je zorgvuldig opgebouwde reputatie als bedrijf veel sneller kwijt dan je die opgebouwd hebt.

Daarom is het van belang om goed te kijken aan welke aspecten klanten/de markt waarde hechten, wat er anders kan of moet. En om die veranderingen op een zorgvuldige wijze door te voeren. Niet van de ene op de andere dag een frisse wind laten waaien maar ook veranderingen nauwkeurig inregelen.

Weloverwogen een frisse wind laten waaien?

Marketing is een vak dat je niet zomaar even erbij doet. Daarom verzorgt STEM Industrial Marketing Community er een speciale opleiding over. Afgestemd op managers en professionals die werkzaam zijn in technische B2B bedrijven in de bouw, installatietechniek, high tech en maakindustrie.

Kom gerust eens nader kennismaken met deze opleiding tijdens een van onze proefcolleges.
Of bekijk meer informatie en de startdatum van een volgende cyclus van ‘dé opleiding voor markt- en klantgerichtheid voor technici’.

Digitale Nieuwsbrief

SCHRIJF JE IN VOOR ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF EN BLIJF OP DE HOOGTE VAN ALLE INDUSTRIËLE EN TECHNISCHE ONTWIKKELINGEN!

Door jouw inschrijving voor de nieuwsbrief, ga je akkoord met onze privacy voorwaarden.

Willem de vries

Willem de Vries (STEM Industrial Marketing Centre)

Startte in 2006 een eigen marketingadviespraktijk en nam van daaruit in 2008 een belang in STEM Industrial Marketing Centre. In zijn functie als managing partner behartigt hij niet alleen de (marketing)belangen van opdrachtgevers en de eigen organisatie. Hij houdt zich ook nadrukkelijk inhoudelijk bezig met het aanbod van de marketingopleidingen van STEM. Willem is mede-auteur van het boek: Marketing is geen reclame.
Lees meer van: Willem de Vries (STEM Industrial Marketing Centre)