De IoT adoptie in de verpakte consumptiegoederen-sector

135
IIoT valkuilen Industrial IOT Bluetooth Consumer Packaged Goods
Illustratie: Mari Kova / Shutterstock.com

Consumer Packaged Goods (CPG)-organisaties leren hoe ze consequent kunnen innoveren en nieuwe ideeën sneller kunnen implementeren door leveringskanalen te optimaliseren, consumententrends te identificeren en verschillende marketing- en productpositioneringsstrategieën op winkellocaties te gebruiken. Deze responsieve benadering van de markt heeft geholpen om het marktaandeel, de tractie van de consument en de winstgevendheid voor tal van merken en producten te vergroten.

In de huidige markt neemt het aantal direct-to-consumer kanalen, disintermediatie in distributie, leveringsproblemen en aandacht voor de milieu-impact van een bedrijf snel toe. Als reactie daarop innoveren en verbeteren Consumer Packaged Goods bedrijven nu direct binnen hun productie- en distributieprocessen om de beschikbaarheid van producten in de supply chains te waarborgen, productieonderbrekingen tot een minimum te beperken, de kosten en de impact op het milieu te verlagen en de kwaliteitscontrole voor productveiligheidseisen te optimaliseren.


CPG-bedrijven innoveren ook met Internet of Things (IoT)-technologieën. De acceptatie van IoT is de laatste tijd toegenomen voor CPG-organisaties, omdat ze hun producten maken, verplaatsen en op de markt brengen aan eindgebruikers, terwijl ze de clichématige perceptie van hypergecommodificeerde huismerken opnieuw definiëren en marktaandeel behouden ten opzichte van opkomende productmerken op de markt. Veel consumenten geven nu bijvoorbeeld prioriteit aan gemak en toegankelijkheid boven merkloyaliteit, waarbij ze ruwweg van merk of winkel veranderen vanwege een gebrek aan productbeschikbaarheid.

Om toekomstige verstoringen te voorspellen en te beheren, bouwen CPG-bedrijven efficiëntere supply chains door elk onderdeel van het proces te optimaliseren, van planning en prognoses tot distributie en verder.

  • CPG’s moeten kostenbesparingen en schaalvoordelen in hun productieproces stimuleren. Tegenwoordig beschouwt 54% van de consumenten zichzelf als kostenbewuster dan vóór de pandemie en 29% van de shoppers meldt meer aankopen van budgetmerken.
  • Consumenten zijn bereid een premie van 20% te betalen voor gepersonaliseerde producten of diensten. Bedrijven kunnen de merkervaring verbeteren door consumenten te helpen het juiste product voor hen te vinden of aan te passen en door boeiende interacties te creëren met slimme, verbonden apparaten of apps.

Veel CPG-bedrijven kopen en configureren IoT-cloudoplossingen om geweldige merken te bouwen, hun organisatorische reactie op marktkansen te versnellen en de operationele efficiëntie te vergroten met bewezen branchespecifieke innovaties en oplossingen.

Waarom IoT van belang is bij Consumer Packaged Goods

IoT lijkt klaar om de CPG-industrie te transformeren door exponentiële waarde voor merken te ontsluiten en hen te helpen hun bedrijf toekomstbestendig te maken. Maar de voordelen van IoT gaan veel verder dan operationele besparingen en cashflow. IoT biedt bedrijven slimmere operaties die bedrijfsecosystemen verenigen en tegelijkertijd milieubewuste producten creëren waar consumenten dol op zijn.

Het toepassen van IoT-technologieën in de supply chain, productie en distributie is een hoge prioriteit voor de CIO’s van Consumer Packaged Goods bedrijven over de hele wereld en hun supply chain en operationele collega’s. Het gezamenlijke onderzoek van DXC en AWS is bedoeld om de huidige adoptiestatus, de belangrijkste prioriteiten in de sector en het investeringsniveau van organisaties te achterhalen.

IoT helpt CPG’s ook om hun doelstellingen op het gebied van milieu, maatschappij en bestuur (ESG) te bereiken. Aangezien consumententrends zich blijven concentreren op duurzaamheid, is er nooit een belangrijker moment geweest om als Consumer Packaged Goods bedrijf milieuprestaties te demonstreren.

Volgens onderzoek van McKinsey onder Amerikaanse consumenten maakt ongeveer de helft zich zorgen over wat productverpakkingen met het milieu doen. Daardoor zijn ze bereid meer te betalen voor groene producten. Bovendien zullen klanten blijven winkelen met een gekozen merk als er een breder assortiment duurzaam verpakte producten beschikbaar is. In het Verenigd Koninkrijk heeft ongeveer een derde van de shoppers een merk gekozen op basis van zijn milieupraktijken of helemaal niet meer bij een merk gekocht vanwege slechte milieu- of ethische praktijken.

Zoals uit ons onderzoek blijkt, gaan enkele van de belangrijkste waardegebieden van IoT-technologie niet alleen over milieudoelstellingen, maar ook over doelstellingen voor efficiëntie en output. Men denkt dat de optimalisatie van de bedrijfsvoering en de menselijke productiviteit tegen 2030 maar liefst 56% van de economische waarde van het IoT kunnen uitmaken.

Voor productie- en CPG-merken verandert deze visie alles. Van datagestuurde koelers voor het intelligent beheren van drankzendingen tot sensordragende verpakkingen die de voorraad volgen en de supply chains organiseren, de komende jaren zullen een tijd van serieuze kansen zijn voor Consumer Packaged Goods bedrijven die hun activiteiten willen verbeteren. Alleen al de markt voor slimme verpakkingen zal in minder dan vijf jaar $ 61,91 miljard (USD) waard zijn – ter referentie, dat is een samengestelde jaarlijkse groei van 5,87% vanaf 2021.

Auteur: Justin Honaman, Worldwide Consumer Packaged Goods (CPG) Food & Beverage organization lead AWS

Lees ook:

close

Digitale Nieuwsbrief

SCHRIJF JE IN VOOR ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF EN BLIJF OP DE HOOGTE VAN ALLE INDUSTRIËLE EN TECHNISCHE ONTWIKKELINGEN!

Door jouw inschrijving voor de nieuwsbrief, ga je akkoord met onze privacy voorwaarden.