Actini staat zijn klanten op afstand bij dankzij Augmented Reality

Augmented Reality

Wat als je technici aanwezig moeten zijn in de buitenlandse vestigingen van je klant, maar ze het land niet uitkunnen? Om dat probleem aan te pakken koos producent van pasteurisatiemachines Actini uit Evian-les-Bains, Frankrijk, voor Augmented Reality en Vuforia Chalk van PTC. En omdat het bedrijf graag dicht bij z’n klanten staat en een hoog serviceniveau wil garanderen, rolt het deze oplossing nu verder uit.

Actini ontwerpt, vervaardigt en installeert pasteurisatie- en sterilisatieapparatuur voor de behandeling van vloeibare levensmiddelen, zoals vruchten-sappen, zuivel en eierproducten. In de biofarmaceutische sector bouwt het bedrijf installaties voor de ontsmetting van afvalwater in de vaccinindustrie en voor hoogbeveiligde onderzoekslaboratoria. Het bedrijf is al meer dan 60 jaar een belangrijke speler in de biotechnologie en de agri-foodsector, dankzij de expertise op het gebied van warmteoverdracht en vele andere processen. Als marktleider is Actini actief in 65 verschillende landen en 90% van de activiteiten vindt plaats in het buitenland.

Als Actini een installatie verkoopt voert het bedrijf steeds twee reeksen controles uit. Na de eindfabricage komen teams van de klant op bezoek in de fabriek om vóór het transport te checken of de apparatuur conform de specificaties gebouwd is, de zogenaamde ‘Factory Acceptance Test’ of FAT. Vervolgens wordt een tweede reeks controles uitgevoerd bij de klant, om de ontvangst van de apparatuur en de aansluiting ervan op de omgeving van de klant te valideren.

Augmented Reality: van alternatief tot concurrentievoordeel

Toen het luchtverkeer vrijwel volledig stilviel als gevolg van COVID-19 werd Actini geconfronteerd met een groot probleem. Het bedrijf kon zijn technici niet langer naar de klanten sturen en de klanten konden niet langer afreizen naar de fabriek in Frankrijk voor de FAT.

Om dat probleem aan te pakken koos Actini voor Augmented Reality en Vuforia Chalk van PTC als oplossing voor ondersteuning op afstand. Daarmee kon het bedrijf effectieve klantenondersteuning blijven bieden, zonder technici over de wereld te sturen. De software was direct inzetbaar en Actini kon het op voorhand op geschiktheid testen. Nog een voordeel was dat de oplossing compatibel is met draagbare apparaten, zoals Hololens of Realwear, voor handenvrije toegang tot informatie.

Dankzij AR en Vuforia Chalk is het bedrijf er niet alleen in geslaagd een hoog serviceniveau te blijven bieden. De operationele efficiëntie en reactiesnelheid konden worden verhoogd terwijl de reiskosten omlaag gingen. “Dankzij Chalk kunnen we 20 tot 30% sneller werken dan met een conventionele videoconferentie”, zegt Alexandre Baud, Customer Service Manager bij Actini.

Actini gaat nu nieuwe gebruikers-cases ontwikkelen waarbij de medewerkers en klanten ten volle kunnen profiteren van deze technologie om ondersteuning op afstand te bieden. De COVID-crisis had Actini zwaar kunnen treffen, maar werd uiteindelijk een grote kans. Dankij AR heeft het bedrijf nu een groot concurrentievoordeel op het vlak van gebruikerservaring en het merkimago.

Meer informatie

Lees ook:

Digitale Nieuwsbrief

SCHRIJF JE IN VOOR ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF EN BLIJF OP DE HOOGTE VAN ALLE INDUSTRIËLE EN TECHNISCHE ONTWIKKELINGEN!

Door jouw inschrijving voor de nieuwsbrief, ga je akkoord met onze privacy voorwaarden.

Dit artikel delen op je eigen website? Geen probleem, dat mag. Meer informatie.

Avatar foto

Redactie

Dit nieuws is samengesteld door de redactie van IndustrieVandaag.
Lees meer van: Redactie