40 jaar digitale innovatie: van 3D-ontwerpen naar een virtuele tweeling

3D-ontwerpen

Of het nu gaat om het ontwikkelen van slimmere producten die ons dagelijks leven verbeteren, oplossingen om steden te verduurzamen, of het verbeteren van medische zorg, het bedrijfsleven stimuleert steeds vaker digitale innovatie. Olivier Ribet, Executive Vice President EMEAR van Dassault Systèmes, belicht in welke mate digitale technologieën de wereld in de afgelopen 40 jaar hebben veranderd en verbeterd.

Ribet: “Hoewel het bedrijfsleven er wat betreft de wereldwijde duurzaamheidsdoelen nog niet zijn, hebben we wel al grote stappen gemaakt. Met name in de maakindustrie waarin Dassault Systèmes actief is, zien we vooruitgang in de manier waarop producten worden ontworpen, geproduceerd en ondersteund. Innovatieve oplossingen maakten het mogelijk om virtueel onderdelen, producten en systemen te ontwerpen, welke vervolgens in de echte wereld in gebruik worden genomen.”

Binnen alle markten en industrieën

“Behalve duurzame verbeteringen zoals het aanzienlijk verminderen van het aantal prototypes en het verbeteren van de kwaliteit, bracht de 21ste eeuw ook een nieuwe manier van werken: wereldwijde R&D en engineering stelden ingenieurs in staat hun ontwerpen virtueel te delen en samen te werken. Een representatief voorbeeld is Virtual Singapore, een project waarbij alle stakeholders de toekomst van hun stad konden zien en verkennen. Daarbij keken ingenieurs ook naar samenwerkings-mogelijkheden om de kwaliteit van leven in stedelijke gebieden te verbeteren.”

“En in de gezondheidszorg zijn verschillende initiatieven in het leven geroepen, waaronder het Living Heart Project, voor het ontwikkelen en valideren van nauwkeurig gepersonaliseerde digitale menselijke hartmodellen. Dit komt van pas voor artsen bij de behandeling en diagnose van hartziekten en de ontwikkeling van cardiologische hulpmiddelen”, aldus Ribet.

Digital engineering

Door de jaren heen is Dassault Systèmes getransformeerd van een bedrijf dat bekend stond door de CAD- en PLM-oplossingen voor de luchtvaart tot een digital engineer pur sang. Deze businesstransformatie toont aan hoe duurzaam en innovatief ondernemen steeds meer is gaan leven en gestalte kreeg binnen het bedrijfsleven. Ribet vat kort de geschiedenis van zijn bedrijf samen:

“Dassault Systèmes is in 1981 opgericht als een spin-off van Dassault Aviation, maar maakte zelf geen vliegtuigen. Wij zijn een wetenschappelijk softwarebedrijf dat zich wereldwijd op drie economische sectoren richt: Life Science & Healthcare, Manufacturing Industries en Infrastructure & Cities. Onze oplossingen hebben industriële productiebedrijven geholpen om de manier waarop ze producten ontwerpen en produceren te verbeteren. We hebben het 3D-ontwerpen uit de beginjaren getransformeerd naar een systematisch en multidisciplinair geïntegreerd productontwerp.”

“Dit is belangrijk, want dat heeft de innovatie in alle industrieën van onze samenleving beïnvloed. Productlevenscyclusbeheer, oftewel end-to-end productbeheer van ontwerp tot recycling, inclusief productie en distributie, markeerde de derde fase. Daarna, sinds 2012, heeft het 3DEXPERIENCE-platform het mogelijk gemaakt om de echte wereld op een nauwkeurige wijze te simuleren in de virtuele wereld. Sinds 2020 gaat Dassault Systèmes nog een stap verder met de introductie van de Virtual Twin Experience.”

Digitale transformatie

Het laatste decennium wordt vooral gekenmerkt door de introductie van het 3DEXPERIENCE-platform, dat niet alleen door Boeing of Airbus wordt gebruikt, maar ook door de meeste fabrikanten van elektrische auto’s en veel bedrijven in de automobielsector. De implementatie van dit platform dat de digitale transformatie van bedrijven mogelijk maakt, brengt ook een aantal uitdagingen met zich mee. “Ons doel is om bedrijven te helpen bij het overwinnen van veranderingsuitdagingen en hen verder te ondersteunen in het hele transformatieproces.”

“Digitale transformatie hoeft niet in één keer te worden geïmplementeerd. Het is effectiever om stap voor stap te werken en urgente toepassingen en processen te prioriteren. Zo verdeelt u een complex project in tastbare processen en tussenresultaten. Bedrijven en diens managers moeten individueel een concreet startpunt definiëren langs de hele waardeketen: voor bedrijf A kan dit de koppeling van ontwerp en productie zijn, bedrijf B wil de samenwerking met leveranciers optimaliseren, terwijl bedrijf C een nieuwe productielijn ontwikkelt op basis van het 3D-model. Mijn oproep: Durf de stap naar vergaande digitalisering te zetten. Met een duidelijk doel voor ogen en de juiste partner kunnen bedrijven daar alleen maar van profiteren.”

Unknown unknowns

Naast een duidelijk doel formuleren en het stap-voor-stap te werk gaan, krijgen bedrijven uiteraard ook te maken met externe factoren. Gebeurtenissen die niet te voorzien zijn en weer nieuwe uitdagingen met zich meebrengen. Een daarvan is de Covid-19-pandemie. Dit kwam voor iedereen geheel onverwachts en had grote gevolgen. Maar omgaan met onverwachte omstandigheden is volgens Ribet ook een vaardigheid die organisaties zichzelf eigen kunnen maken.

“De wereld waarin we leven wordt steeds complexer, onzekerder, vluchtiger en dubbelzinniger. Daarom nemen de uitdagingen waarmee onze klanten worden geconfronteerd exponentieel toe. Ze moeten de hogere materiaal- en energiekosten, tekorten aan componenten, verstoringen in de supply chain en zelfs een tekort aan voorraden, vaardigheden en talenten managen om zich te kunnen blijven onderscheiden. Geconfronteerd met al deze uitdagingen, kan de toegevoegde waarde van een Virtual Twin Experience hen helpen de wereld van morgen op een duurzamere wijze vorm te geven en duurzamer te groeien. Een virtuele tweeling is immers een ideaal hulpmiddel om verschillende scenario’s in te simuleren en testen; wat zorgt voor een beter inzicht en dus voorbereiding op zogenaamde ‘unknown unknowns’.”

De opkomst van de experience-economie

“We gaan bovendien steeds meer van een producteconomie naar een experience-economie. Hierin hangt de echte waarde van een product af van hoe het wordt gebruikt en de waarde die de gebruiker eraan toekent”, zegt Ribet. “Deze experience-economie is versneld door de pandemie en roept nieuwe verwachtingen op bij bedrijven, consumenten en patiënten. De sleutel om de klantervaring tot de belangrijkste innovatiefocus te maken, is het vastleggen van inzichten en expertise uit het gehele ecosysteem van een bedrijf. Het vormgeven van een onderscheidende klant- en consumentenervaring vereist niet alleen de betrokkenheid van, maar ook de samenwerking tussen alle rollen binnen de organisatie.”

“Bij Dassault hopen we met 3DEXPERIENCE Twin en Virtual Twin Experience een relevante en noodzakelijke bijdrage te leveren aan bedrijven wereldwijd om – in een tijdperk waarin alles draait om ervaringen – het hoofd boven water te houden. Met deze oplossingen kunnen organisaties een product en zijn omgeving levensecht visualiseren, modelleren en simuleren. Het vertegenwoordigt een product of systeem zoals het ‘in het nu’ bestaat, maar ook hoe het in het verleden is ontworpen, getest en vervaardigd, en hoe het in de toekomst kan worden gebruikt en onderhouden. Virtuele tweelingen helpen duurzame innovatie te versnellen omdat ze gebaseerd zijn op wetenschappelijke software die een volledige en nauwkeurige virtuele weergave van de producten creëert.”

“Een goed voorbeeld komt uit de transport- en mobiliteitsmarkt, waarbij virtuele tweelingen de ontwikkeling van het voertuigconcept, het gedetailleerde ontwerp en de ontwerpverificatiefasen versnellen, terwijl het de behoefte aan fysieke tests vermindert. Dit leidt tot een kleinere koolstofvoetafdruk en een meer circulair ontwerp. Recent hebben wij voor Life Sciences & Healthcare, samen met het H. HARTMANN Instituut en het Instituut Rafaël het VORTHEx- project aangekondigd, ’s werelds eerste 3D-simulator voor radiotherapie. Samenvattend ondersteunt een virtual twin de overgang van de fysieke wereld naar de virtuele wereld door risico’s, kosten en verspilling te verminderen.”

Financiering startups en veelbelovende projecten

“Uiteraard weten we ook dat starten lastig is, en het gebruikmaken van de nieuwste, innovatiefste technologieën veelal niet gratis”, legt Ribet uit. “Hiervoor hebben wij – als onderdeel van onze missie om duurzame innovatie te stimuleren – speciale programma’s voor startups, waarbinnen jonge ondernemers toegang krijgen tot al onze oplossingen en zowel bedrijfsmatige als technische ondersteuning krijgen. Ook ondersteunen wij via het open innovatielaboratorium 3DEXPERIENCE Lab een aantal disruptieve projecten die het potentieel hebben om de samenleving te transformeren en bijdragen aan de duurzaamheidsdoelstellingen van de VN. Verder sponsoren en ondersteunen wij al vele jaren studententeam in de hele wereld om hun innovatieve ideeën en projecten te realiseren, zoals in Nederland onder andere van de TU Delft en TU Eindhoven. Voorbeelden van innovatieve startups die wij met onze oplossingen hebben geholpen zijn Lightyear en The Ocean Cleanup.”

Lees ook:

Digitale Nieuwsbrief

SCHRIJF JE IN VOOR ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF EN BLIJF OP DE HOOGTE VAN ALLE INDUSTRIËLE EN TECHNISCHE ONTWIKKELINGEN!

Door jouw inschrijving voor de nieuwsbrief, ga je akkoord met onze privacy voorwaarden.


Dit artikel delen op je eigen website? Geen probleem, dat mag. Meer informatie.

Avatar foto

Redactie

Dit nieuws is samengesteld door de redactie van IndustrieVandaag.
Lees meer van: Redactie