Staalprijs verhoging blijft achterwege – Koers en invloeden van wereldwijde factoren

Staalprijs Staalprijzen

De staalprijs blijft een interessante en complexe variabele in de economische arena. Door een aantal samenkomende factoren zijn er onzekere vooruitzichten over de toekomstige ontwikkelingen van deze prijs.

De onverwachte ontwikkelingen in de Europese markt

Normaliter laat de maand september een opwaartse trend in de staalprijs zien. Want na de vakantieperiode komt normaal de productie opnieuw op gang. Vervolgens treffen bedrijven voorbereidingen. Ze richten zich namelijk op langdurige afspraken. Vooral met sectoren zoals de autobranche. Echter, ondanks de verwachting van een oplevende vraag, bleven de orderboeken van staalproducenten leeg. Dit zorgde ervoor dat een verwachte prijsverhoging achterwege bleef, mede door de sterke concurrentie op de markt.

Externe verstoringen en hun impact

De toeleveringsketens werden verstoord toen een Sloveense producent van auto-onderdelen te maken kreeg met schade door zware regenval en overstromingen. Merken zoals Skoda moesten hun productie tijdelijk stopzetten. Daarnaast ervaren bouw- en constructiesectoren ook tegenvallende ontwikkelingen. Door deze gebeurtenissen hebben veel handelaren en servicecenters een afwachtende houding aangenomen bij het aankopen van nieuw materiaal, wat de staalprijs verder onder druk zet.

Economische verwachtingen in de Eurozone

Onzekerheid is verder gevoed door recent gepubliceerde cijfers van de Europese Commissie. Hoewel Nederland eerder dit jaar een verwachte groei van 1,8% had, is deze bijgesteld naar slechts 0,5%. Desondanks presteert Nederland beter dan Duitsland, waar een daling van 0,4% wordt verwacht. Het Duitse ministerie van economische zaken ziet op korte termijn geen verbetering in de industriële productie.

De druk van importstaal

Buiten de Europese grenzen speelt er nog een ander verhaal rond de staalprijs. Er is een groeiende dreiging van goedkoop importmateriaal. Ondanks dat dit vaak om lagere kwaliteit gaat, beïnvloedt het de Europese staalprijs. Aanzienlijke hoeveelheden hiervan wachten momenteel in de Europese havens op inklaring. Deze volumes zullen na 1 oktober op de markt komen.

De Aziatische marktdynamiek

Een blik op Azië toont ons een markt die overspoeld wordt door goedkoop Chinees staal. De aanhoudende economische stagnatie in China heeft ervoor gezorgd dat landen zoals Vietnam hun staalprijzen drastisch zien dalen. De Vietnamese overheid probeert tegenwicht te bieden met grote publieke bouwprojecten, maar de effecten daarvan zullen pas in de toekomst zichtbaar worden.

De verwachte stabilisatie van de staalprijs

Rekening houdend met de combinatie van een verminderde vraag, economische onzekerheid, stijgende kosten en goedkoop importmateriaal, is de verwachting dat er voorlopig geen drastische prijsveranderingen zullen zijn in de staalmarkt. Ondanks de huidige uitdagingen en onzekerheden, is onze analyse dat een prijsstabilisatie voor de nabije toekomst het meest waarschijnlijke scenario is.

Bij deze prijzen dienen nog toeslagen voor kwaliteit, dikte/breedte/lengte en eventueel beitsen, evenals vrachtkosten gerekend te worden. Genoemde prijzen zijn indicatief, circa en geheel vrijblijvend.

Analyse van de staalprijs in relatie tot de Europese auto-industrie en de staalmarkt

In de huidige mondiale markt is de staalprijs een belangrijk discussiepunt, vooral gezien de directe impact ervan op verschillende industrieën. Het is onmogelijk om de ontwikkelingen in de auto-industrie te bespreken zonder de staalprijs te overwegen, gezien de fundamentele rol die het speelt in de productie van voertuigen. Laten we eens duiken in de recente trends en ontwikkelingen.

De opbloei van de auto-industrie in Europa

Verenigd Koninkrijk: Je zou versteld staan van de recente gebeurtenissen in het Verenigd Koninkrijk. Voor de zesde opeenvolgende maand zien we een opmerkelijke stijging in de automobielproductie. In juli 2023 was er een groei van ruim 31,5% ten opzichte van dezelfde periode in 2022. Dit resulteerde in een indrukwekkend aantal van bijna 76.500 voertuigen die van de productielijn kwamen. Interessant is dat meer dan 30.000 van deze voertuigen een hybride of volledig elektrische versie waren. Wat is de reden achter deze groei? Wel, het lijkt erop dat de verbetering wordt aangedreven door een verhoogde export en een gestroomlijnde levering van halfgeleiders. Over de eerste zes maanden van 2023 hebben de Britse automobielfabrieken samen meer dan 525.000 voertuigen geleverd.

Duitsland: Duitsland blijft niet achter. In juli rapporteerde de Bondsrepubliek een autoproductie van ongeveer 300.000 voertuigen, wat neerkomt op een stijging van 20% ten opzichte van het voorgaande jaar. En deze opwaartse trend bleef niet beperkt tot juli. In augustus 2023 nam de productie met 15% toe vergeleken met augustus 2022. Bedrijven produceerden in die maand namelijk ruim 266.500 voertuigen. Echter, ondanks deze opwaartse trend, merken we op dat de productie nog steeds 12% lager ligt dan in dezelfde periode in 2019.

Staalprijs en nieuws uit de staalsector

Verlies voor de Chinese staalgigant: Het afgelopen halfjaar was enigszins somber voor Bao Steel, een onderdeel van de gigantische Chinese Baowu Steel Group. Ze zagen hun winst dalen naar 4,55 miljard Yuan (omgerekend ongeveer € 575 miljoen). Dit is een daling van 3,24 miljard Yuan (ca. € 440 miljoen) in vergelijking met 2022. Hun omzet daalde ook, met 7,5% op jaarbasis. Dit werd toegeschreven aan het tragere herstel van de vraag. Vooral uit sectoren zoals vastgoed en auto’s was de vraag lager. Echter, met overheidsmaatregelen om economische groei te stabiliseren, is er een sprankje hoop dat de vraag naar staal in de tweede helft van het jaar enigszins zal verbeteren. Desondanks is er een verwachting dat de productie zal afnemen vanwege implementaties rondom energieverbruik en milieubescherming.

Wereldwijde staalproductie: In juli 2023 bereikte de mondiale productie van ruwstaal voor de 63 landen die rapporteren aan de World Steel Association een indrukwekkende 158,5 miljoen ton. Dit is een opmerkelijke stijging van ongeveer 6,6% in vergelijking met juli 2022. Het is interessant om op te merken dat China hierin een leidende rol speelde met een productie van 90,8 miljoen ton, wat een groei betekent van 11,5% ten opzichte van vorig jaar. Andere landen zoals India en Japan volgden met respectievelijk 11,5 miljoen ton en 7,4 miljoen ton.

Staalprijs trend

Inzicht in de staalprijs is essentieel om de huidige trends in zowel de staal- als de auto-industrie te begrijpen. Hoewel er uitdagingen zijn, zoals de recente daling van de winsten van Bao Steel, zijn er ook redenen voor optimisme, zoals de stijgende productiecijfers uit Europa. Door de marktontwikkelingen op de voet te volgen, kunnen we anticiperen op toekomstige kansen en uitdagingen.

Bron: Noviostaal

Digitale Nieuwsbrief

SCHRIJF JE IN VOOR ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF EN BLIJF OP DE HOOGTE VAN ALLE INDUSTRIËLE EN TECHNISCHE ONTWIKKELINGEN!

Door jouw inschrijving voor de nieuwsbrief, ga je akkoord met onze privacy voorwaarden.

Dit artikel delen op je eigen website? Geen probleem, dat mag. Meer informatie.

Avatar foto

Redactie

Dit nieuws is samengesteld door de redactie van IndustrieVandaag.
Lees meer van: Redactie