Slimme software dirigeert magazijnrobots en optimaliseert logistieke prestaties

Slimme software

In moderne magazijnen klimmen vaak tientallen robots tot grote hoogtes en brengen ze razendsnel de producten die geleverd moeten worden naar de medewerkers die de volgende stappen voor hun rekening nemen. Magazijnrobots verhogen de efficiëntie en verbeteren tegelijk de werkomstandigheden. Maar daarvoor is veel intelligentie nodig. Want ‘een robot zonder slimme software is gewoon een stuk plastic’, stelt Stephanie Foucart, Hoofd Software R&D bij de Franse magazijnroboticaspecialist Exotec.

Veel bedrijven hebben te maken met de inflatie, wereldwijde concurrentie en een tekort aan personeel, waardoor hun toeleveringsketen steeds meer onder druk komt te staan. Ze zijn dus volop op zoek naar manieren om hun processen te optimaliseren. Flexibele logistieke processen zijn daarvoor noodzakelijk.

In distributiecentra zien we daarom steeds vaker magazijnrobots als oplossing voor de logistieke uitdagingen. Mobiele robots worden steeds autonomer en kunnen ook steeds beter samenwerken met mensen. Volgens het onderzoeksbureau Transparency Market Research zal de markt van magazijnrobots tussen 2023 en 2031 jaarlijks dan ook 8,9 procent groeien. Volgens adviesbureau Abi Research met hoofdkantoor in New York zal de wereldwijde omzet in magazijnrobots meer dan 51 miljard dollar bedragen.

Slimme software dirigent voor tientallen robots

Wat daarbij vaak over het hoofd wordt gezien, is dat een magazijnrobot afhankelijk is van een intelligente aansturing om al die processen vlekkeloos te laten verlopen. “Een speciale variant van fleetmanagementsoftware zorgt er bijvoorbeeld voor dat de tientallen, soms tot ruim tweehonderd autonoom navigerende robots niet met elkaar botsen en tegelijkertijd hun taken als orderpicker snel en efficiënt uitvoeren,” legt Foucart uit. “Met behulp van centraal beheer en continue monitoring verloopt alles vlot en foutloos op de magazijnvloer en worden orders tot vijf keer sneller verzameld.”

Om elk element van het magazijnsysteem aan te sturen en tegelijkertijd met apparatuur van derden te communiceren is geavanceerde end-to-end magazijnsoftware onontbeerlijk. Via het gebruik van geavanceerde algoritmen maakt dergelijke slimme software verbinding met elk WMS (Warehouse management Software) en het centraal beheer, WCS (Warehouse Control System), om de orderverwerking te coördineren en te optimaliseren.

“Wij gebruiken technologieën als webservices, RESTful API en nodeRed om onze Deepsky-software naadloos te integreren met de overgrote meerderheid van de magazijnbeheer- en besturingssystemen die in logistieke processen worden toegepast,” vervolgt Foucart. “Deepsky functioneert daardoor als één communicatiebrug voor al onze eigen apparatuur én voor de systemen van derden.”

Prestatie-optimalisatie

End-to-end warehouse software kan voortdurend de lopende activiteiten monitoren en proactief routes aanpassen bij storingen, wat consistente prestaties garandeert. Deepsky stuurt bovendien 24/7, 365 dagen per jaar, automatisch real-time gegevens naar het controlecentrum, waardoor medewerkers negentig procent van eventuele problemen op afstand kunnen oplossen.

De tientallen zelfrijdende, navigerende en klimmende robots in een magazijn zien er wel indrukwekkend uit, maar het is de unieke warehousesoftware die de samenwerking orkestreert en de prestaties optimaliseert.

Digitale Nieuwsbrief

SCHRIJF JE IN VOOR ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF EN BLIJF OP DE HOOGTE VAN ALLE INDUSTRIËLE EN TECHNISCHE ONTWIKKELINGEN!

Door jouw inschrijving voor de nieuwsbrief, ga je akkoord met onze privacy voorwaarden.

Dit artikel delen op je eigen website? Geen probleem, dat mag. Meer informatie.

Avatar foto

Redactie

Dit nieuws is samengesteld door de redactie van IndustrieVandaag.
Lees meer van: Redactie