Elysian uit NL: de toekomst van grootschalige elektrische luchtvaart?

Elysian elektrisch vliegtuig

De Nederlandse startup Elysian doorbreekt de conventionele denkwijze over batterij-aangedreven vliegtuigen. De organisatie streeft ernaar een 90-zits, 830 km bereik elektrisch vliegtuig te ontwikkelen. Dit ambitieuze project vertegenwoordigt een belangrijke stap in de richting van duurzamere luchtvaart.

Elysian’s Visie

Elysian gelooft dat het mogelijk is om grotere batterij-elektrische vliegtuigen te bouwen die een groter deel van de luchtvaart kunnen decarboniseren. Hun doel is om vluchten tot 1.000 km te elektrificeren, waardoor ongeveer een vijfde van de luchtvaartemissies en de helft van alle passagiersvluchten worden aangepakt.

Ontwerpfilosofie

In tegenstelling tot bestaande vliegtuigontwerpen, heeft Elysian de focus verlegd naar eerste generatie smalrompvliegtuigen als referentiepunt. Deze jets, hoewel brandstofinefficiënt, waren ontworpen voor lange afstanden en droegen een hoge energiemassa. Dit diende als inspiratie voor hun elektrische vliegtuigontwerp.

Technische uitdagingen en oplossingen

Elysian heeft tien projecten geïnitieerd om technische uitdagingen aan te pakken die tijdens het conceptuele ontwerp zijn geïdentificeerd. Deze uitdagingen omvatten onder andere de beoordeling van batterijcellen, het geïntegreerde ontwerp van vleugel/batterijpakket en de structurele dimensionering van de vleugel voor belastingen met geïnstalleerde batterijen.

Elysian werkt samen met gerenommeerde onderzoeksinstituten zoals het Duitse lucht- en ruimtevaartcentrum DLR, Royal NLR, TU Delft en de Technische Universiteit Twente. Deze samenwerkingen zijn essentieel om de technische haalbaarheid van hun ontwerp te waarborgen.

Conceptueel ontwerp Elysian E9X

Het conceptuele ontwerp van Elysian voor een batterij-aangedreven vliegtuig met 90 passagiers onderscheidt zich aanzienlijk van bestaande ontwerpen voor kleine elektrische vliegtuigen en hybride-elektrische regionale turboprops. De E9X is groot, met ongeveer hetzelfde maximale startgewicht als een Airbus A320, en bijna de helft van dat gewicht bestaat uit batterijen.

Efficiëntie en bereik

Elysian’s analyse onthult een opvallende bevinding. Een efficiënt ontwerp kan een bereik van 830 km realiseren. Dit vereist een maximale batterijgewichtfractie en een gunstige lift-to-drag-verhouding. Bovendien houdt dit ontwerp rekening met de benodigde energiereserves. Deze aanpak betwist eerdere aannames over elektrische vliegtuigen.

Met initiële financiering van Panta en een externe Franse investeerder, is Elysian goed gepositioneerd voor deze onderzoeksfase tot eind 2024. Ze streven ernaar om in de volgende fase tussen de € 50-60 miljoen op te halen, met een totaal kostenplaatje van ongeveer € 7 miljard.

Verschuiving in de luchtvaartindustrie

Elysian’s benadering en innovaties in het ontwerp van batterij-elektrische vliegtuigen vertegenwoordigen een belangrijke verschuiving in de innovatieve luchtvaartindustrie. Hun streven naar een grootschalig elektrisch vliegtuig kan een zeer belangrijke rol spelen in het verminderen van de koolstofvoetafdruk van de luchtvaart en het stimuleren van duurzame innovatie in de sector.

Elysian is niet alleen in het ontwikkelen van elektrische vliegtuigen. Ook Meave Aerospace, gevestigd in Delft, zet stappen op dit gebied. Hun creatie, de Meave 01, biedt plaats aan 52 passagiers en kan 460 kilometer afleggen. Dit model bewijst dat de sector zich snel ontwikkelt. Daardoor lijkt elektrisch vliegen binnenkort realiteit te worden. Elysian loopt voorop in deze ontwikkeling en belooft een sleutelrol te spelen in de transitie naar duurzamere luchtvaart.

Digitale Nieuwsbrief

SCHRIJF JE IN VOOR ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF EN BLIJF OP DE HOOGTE VAN ALLE INDUSTRIËLE EN TECHNISCHE ONTWIKKELINGEN!

Door jouw inschrijving voor de nieuwsbrief, ga je akkoord met onze privacy voorwaarden.

Dit artikel delen op je eigen website? Geen probleem, dat mag. Meer informatie.

Avatar foto

Redactie

Dit nieuws is samengesteld door de redactie van IndustrieVandaag.
Lees meer van: Redactie