MGB2-Modular EtherCAT + FSoE

FSoE

De modulaire Multifunctional-Gate-Box is er nu ook met EtherCAT-interface. De wereld van EtherCAT-gebruikers groeit enorm en het werd tijd om de MGB2-Modular te voorzien van deze nieuwe aansluiting. De vraag om deze interface kwam ook van EtherCAT gebruikers, met hun besturingsfabrikant voorop. Met gezamenlijke input heeft het ontwikkelingsproces geleid tot deze nieuwste innovatie.

Bus-module met EtherCAT en EtherCat P

Door de modulaire structuur zit de bus-interface maar in één specifieke module: de zgn. bus-module. Daarvan is nu deze nieuwe variant verkrijgbaar, met EtherCAT en EtherCat P. Vanzelfsprekend worden de veiligheidsgerelateerde signalen binnen dit bussysteem verzonden met het FSoE-protocol. Het veiligheidsniveau is altijd PL e – Cat 4 – SIL3. Door middel van dip-switches geef je handmatig een adres aan de bus-module.

Het EtherCAT-bussysteem brengt eenvoud in de complexe wereld van veiligheid. Dat klinkt vreemd, maar het configureren van machineveiligheid is bij een bus-systeem juist gemakkelijker dan bij traditioneel bedrade systemen. Daarnaast is EtherCAT gebaseerd op Windows en ‘draait’ het TwinCAT op elke (industriële) PC.

Specificaties deurslot MGB2-Modular EtherCAT met FSoE

  • 2x M12-bus-connectoren en 2x 7/8”-power-aansluitingen (stroom maximaal 6 A)
  • 6 deursloten kunnen worden verbonden met één busmodule.
  • Inclusief de 6 deursloten is plaats voor 36 veilige elementen (knoppen, functies, enz.)

Specificaties deurslot MGB2-Modular EtherCAT P met FSoE

  • 2x M8-gecombineerde bus/power-aansluitingen (stroom maximaal 3 A)
  • 4 deursloten kunnen worden verbonden met één busmodule.
  • Inclusief de 4 deursloten is plaats voor 36 veilige elementen (knoppen, functies, enz.)

FSoE, Fail Safe over EtherCAT, is een transmissieafspraak voor veiligheidsgegevens via EtherCAT. Binnen zo’n afspraak worden veiligheidsgegevens binnen een bepaalde tijd afgeleverd en zijn de gegevens onmiskenbaar, of zeg uniek. Dit bus-systeem heeft een traditionele master-slave structuur. Je kunt er eindeloos mee vertakken.

Het uitbreiden, inkrimpen van het bussysteem, of vervangen van een bus-deelnemer is eenvoudig. Het is slechts nodig om wijzigingen in de topologie door te voeren. Je moet daarvoor uiteraard een bevoegd programmeur zijn en ook kennis hebben van functionele machineveiligheid.

De engineers en trainers van Euchner delen graag hun kennis over functionele veiligheid. Euchner verzorgt daarom trainingen die inzichtelijk maken hoe veiligheidscomponenten met elkaar communiceren. Daarin is de afgelopen tien jaar veel veranderd. Industry4.0, Internet-of-Things, Big-Data, enz. Toch blijft de essentie hetzelfde. Verschillende communicatiemethoden worden in deze training met elkaar vergeleken.

Meer informatie bij Euchner

Lees ook:

Digitale Nieuwsbrief

SCHRIJF JE IN VOOR ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF EN BLIJF OP DE HOOGTE VAN ALLE INDUSTRIËLE EN TECHNISCHE ONTWIKKELINGEN!

Door jouw inschrijving voor de nieuwsbrief, ga je akkoord met onze privacy voorwaarden.

Dit artikel delen op je eigen website? Geen probleem, dat mag. Meer informatie.

Avatar foto

Redactie

Dit nieuws is samengesteld door de redactie van IndustrieVandaag.
Lees meer van: Redactie

Productie industrie - Uitgelicht

Digitale Nieuwsbrief

SCHRIJF JE IN VOOR ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF EN BLIJF OP DE HOOGTE VAN ALLE INDUSTRIËLE EN TECHNISCHE ONTWIKKELINGEN!

Door jouw inschrijving voor de nieuwsbrief, ga je akkoord met onze privacy voorwaarden.