Jaguar Land Rover en Dematic starten 2e fase van nieuw logistiek centrum

Jaguar Land Rover

De tweede fase van de bouw van Jaguar Land Rover’s Logistieke Operatiecentrum in de buurt van Solihull in de West Midlands is begonnen, in samenwerking met intralogistiek innovator Dematic. Nu de externe werkzaamheden aan de nieuwe faciliteit zijn afgerond, is Dematic begonnen met het installeren van zijn intralogistieke apparatuur en automatiseringstechnologieën. Na installatie wordt de apparatuur een tijdlang grondig getest, waarna de locatie naar verwachting aan het eind van 2022 volledig operationeel zal zijn. Dit project bouwt voort op Dematic’s relatie met Jaguar Land Rover, die teruggaat naar het begin van de jaren 80.

Nieuw logistiek operatiecentrum van Jaguar Land Rover

Het nieuwe Logistieke Operatiecentrum (LOC), dat bestaat uit een magazijn van 92.000 vierkante meter en bijbehorende kantoren, is Jaguar Land Rover’s oplossing voor de steeds complexere supply chain-uitdagingen en vormt een belangrijk onderdeel van de toekomstige strategie van de fabrikant. Nadat Jaguar Land Rover zich onlangs heeft verplicht om ‘de benchmark te worden op het gebied van kwaliteit en duurzaamheid’, zal de ontwikkeling een aantal technologische voordelen opleveren die tot verbeteringen voor de klant en langdurige milieuvoordelen gaan leiden.

Jaguar Land Rover verwacht dat de nieuwe faciliteit, gelegen in de nabijheid van de belangrijkste fabriek in Solihull, het mogelijk zal maken om het aantal vrachtwagenkilometers met een kleine vijf miljoen kilometers per jaar terug te dringen, wat tot een enorme verlaging van de CO2-uitstoot leidt. Tevens worden de logistieke kosten en verkeersopstoppingen in de omgeving op de lange termijn verminderd.

Geautomatiseerde supply chain-technologieën

Intussen zal het LOC enkele van de meest geavanceerde geautomatiseerde supply chain-technologieën gebruiken die beschikbaar zijn, om ervoor te zorgen dat de faciliteit met de kleinst mogelijke voetafdruk een maximale output kan leveren. Geautomatiseerde apparatuur gaat grote hoeveelheden producten op een bijzonder efficiënte manier verwerken, terwijl de faciliteit is ontworpen met een ‘goederen-naar-mens’-instelling – wat betekent dat medewerkers geen grote afstanden hoeven af te leggen om onderdelen op te halen: de onderdelen komen naar hen toe. Deze systemen zijn ontworpen om meerdere werkstromen op dezelfde lijn te beheren, wat Jaguar Land Rover en Dematic in staat stelt de voetafdruk van de faciliteit te verkleinen en operators in staat stelt 1000 pallets per uur te verwerken.

In reactie op het project zei Andy Blanford, Dematic’s Senior Vice President en Managing Director voor Noord-Europa, “We zijn blij met de mogelijkheid om samen te werken met een bedrijf als Jaguar Land Rover, dat zich binnen de sector zo inzet voor toonaangevende normen op het gebied van duurzaamheid en technologie. We verwachten dit project in 2022 af te ronden”.

Lees ook:

Digitale Nieuwsbrief

SCHRIJF JE IN VOOR ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF EN BLIJF OP DE HOOGTE VAN ALLE INDUSTRIËLE EN TECHNISCHE ONTWIKKELINGEN!

Door jouw inschrijving voor de nieuwsbrief, ga je akkoord met onze privacy voorwaarden.

Dit artikel delen op je eigen website? Geen probleem, dat mag. Meer informatie.

Avatar foto

Peter Gloudemans (AddIT Benelux)

Peter Gloudemans is sinds 1996 de eigenaar van AddIT Benelux, gespecialiseerd in PR- en marketingondersteuning voor bedrijven die IT-toepassingen leveren, in vooral de marktsectoren bouw, logistiek en industrie. Daarvoor heeft hij zo'n tien jaar als sales manager en business development manager voor IT-bedrijven gewerkt. Peter heeft weg- en waterbouw (bachelor) en business administration (master) gestudeerd.
Lees meer van: Peter Gloudemans (AddIT Benelux)