Efficiënt onderhoud in het nieuwe KEBAG Enova-recyclingbedrijf

28
Efficiënt onderhoud
Foto: KEBAG Enova-recyclingbedrijf.

KEBAG AG, exploitant van het op één na grootste afvalrecyclingbedrijf in Zwitserland, gebruikt het Ultimo EAM-platform voor het Asset Management van de op dit moment nog in aanbouw zijnde KEBAG Enova-fabriek. Dankzij de cloudgebaseerde softwareoplossing optimaliseert het bedrijf het onderhoudsbeheer en de samenwerking rondom zijn installatie, en zorgt het efficiënt onderhoud voor een continue afvalverwijdering en een betrouwbare productie van elektriciteit en stadsverwarming. Er is al begonnen met de introductie.

Efficiënt onderhoud

KEBAG AG recyclet 265.000 ton afval per jaar in haar vestiging in Zuchwil in het Zwitserse kanton Solothurn – afval van ongeveer 178 gemeenten en meer dan 500.000 inwoners uit de kantons Bern en Solothurn. Tegelijkertijd genereert de op één na grootste afvalrecyclinginstallatie van het land met haar milieuvriendelijke verwijdering elektriciteit en stadsverwarming voor de regio. Om in de toekomst nog beter aan deze eisen te kunnen voldoen, wordt momenteel de nieuwe afvalverwerkingsinstallatie van KEBAG Enova gebouwd. Met dezelfde verwerkingscapaciteit wil de nieuwe centrale in de toekomst 15 procent meer energie-efficiëntie realiseren, zodat per jaar ongeveer 150 GWh elektriciteit en 140 GWh stadsverwarming opgewekt kan worden.

Nog vóór de geplande ingebruikneming in 2025 zal het Ultimo cloudplatform voor Enterprise Asset Management worden gebruikt in de hypermoderne installatie. Met zijn innovatieve technologieën en functionaliteiten helpt dit systeem onderhouds- en serviceprocessen te optimaliseren, de samenwerking tussen operators en het onderhoudsmanagement te verbeteren en een maximale inzetbaarheid van installaties te bereiken.

‘KEBAG Enova vervangt onze huidige afvalverwerkingsinstallatie, die nu na ongeveer 50 jaar haar maximale leeftijd heeft bereikt. Het aantal onvoorziene storingen van installaties neemt daardoor onvermijdelijk toe – dit leidt tot dure productieonderbrekingen en bottlenecks in de verwijdering. De cloudgebaseerde softwareoplossing Ultimo en ons nieuwe gebouw zijn de centrale bouwstenen om in de toekomst een continue afvalverwerking en betrouwbare energieopwekking te waarborgen’, aldus Remo Fahrni, Hoofd afdeling Onderhoud.

Vóór het einde van dit jaar zullen de eerste gebruikers worden voorzien van Ultimo licenties en zal de opleiding worden verzorgd in nauwe samenwerking met Ultimo en KEBAG. In totaal zijn momenteel 42 gebruikers gepland voor de EAM-oplossing, die gebruik zullen maken van de cloudgebaseerde software voor het beheer van alle Assets, zoals installaties en machines, gebouwen en infrastructuur, en voor de optimalisering en documentatie van processen met betrekking tot efficiënt onderhoud, service en naleving van regels en voorschriften.

In eerste instantie krijgen 19 Full Users toegang tot alle gegevens en kunnen ze activiteiten plannen, controleren en analyseren. Daarnaast zullen 23 Light Users informatie kunnen bekijken en berichten kunnen aanmaken. Bovendien hebben zij, als operators van de installaties, toegang tot functies voor de registratie van stilstand en autonoom onderhoud, voor wachtoverdracht, lockout/tagout en registratie van werkvergunningen en wijzigingsaanvragen. De introductie van de Ultimo module HSE voor Health, Safety en Environment staat gepland op een later tijdstip dit jaar.

‘Met de keuze voor Ultimo legt KEBAG de basis voor een maximale beschikbaarheid van de nieuwe installatie, voor een betere samenwerking tussen operators van de installatie en de onderhoudsafdeling en voor een hoogst mogelijke arbeidsveiligheid en efficiënt onderhoud. De vroegtijdige introductie is de perfecte basis voor een succesvolle start van de werkzaamheden in de afvalverbrandingsinstallatie’, aldus Oliver Kaiser, Sales Director van Ultimo Software Solutions GmbH.

Het Ultimo Enterprise Asset Management (EAM) Cloud platform kan flexibel worden aangepast aan bedrijven en heeft modules voor asset-, werkorder- en projectenbeheer, voor meerjarenonderhoudsbeheer en voor processen rond de HSE-thema’s gezondheid, veiligheid en milieu. De verzamelde gegevens worden centraal opgeslagen, zodat alle betrokkenen partijen altijd over dezelfde informatie beschikken. Dankzij de cloudgebaseerde oplossing, en voor mobiel gebruik een speciale Android- en iOS-app, zijn de gegevens altijd en overal beschikbaar – op een pc, een laptop of direct bij de installatie op het mobiele apparaat van de operator of onderhoudsmanager. Met Ultimo beschikt men over uitgebreide rapporten en dashboards voor een eenvoudige analyse en interpretatie van asset data.

Lees ook:

close

Digitale Nieuwsbrief

SCHRIJF JE IN VOOR ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF EN BLIJF OP DE HOOGTE VAN ALLE INDUSTRIËLE EN TECHNISCHE ONTWIKKELINGEN!

Door jouw inschrijving voor de nieuwsbrief, ga je akkoord met onze privacy voorwaarden.