“Dit is de nieuwe standaard”

Van Uitert Festo

Een oplossing voor intern transport ten behoeve van een vullijn voor flesjes voedingssupplementen met een capaciteit van maar liefst 80.000 stuks per uur. Dat was de uitdaging van Van Uitert in Dongen, waar men Festo en haar partner De Bruin Techniek Groep voor inschakelde. De drie partijen samen kwamen tot een constructie waarin lege flesjes worden gedepalletiseerd, ingevoerd, en na het vullen onderworpen aan een ionisatieproces en weer gepalletiseerd.

“Onze hoogste capaciteit ooit”, vertelt Corné Kommeren van Van Uitert. “Dus moest het hele proces stabieler en sneller verlopen dan voorheen. In het verleden hadden we al eens een aanbieding ontvangen voor lineaire geleidingen van Festo, en dat werd met deze vraag ineens heel actueel.” Waar voorheen vooral pneumatisch werd bewogen, was het nu zaak dat veel dingen stabieler en sneller gingen.
Een ingewikkeld proces met veel bewegingen die gelijktijdig worden uitgevoerd en over meerdere verdiepingen gaat. Een pallet met lege flesjes komt aan, wordt ontdaan van het beschermende topframe, de eerste laag flesjes wordt afgeschoven op een transportband, het tussenvel wordt afgenomen, de pallet gelift, etc. Het topframe, de tussenvellen en pallet worden in een apart magazijn opgeslagen om aan het eind van de cyclus weer gebruikt te worden bij het palletiseren.

Ad Stabel is werkzaam bij De Bruin Techniek Groep, partner van Festo. “Hij heeft veel kennis van pneumatiek en kent de wegen bij Festo. Daar waar het nodig is, krijgt hij direct ondersteuning van Festo. Festo heeft alle berekeningen van de rails en de motoren voor de lineaire geleidingen gemaakt. Uiteindelijk was er een heel team mensen aan de slag dat echt als verlengstuk van de engineering van Van Uitert heeft gefungeerd”, schildert Corné. En met dat hele team is er een oplossing ontwikkeld die niet alleen voldoet, maar meer dan dat. “Echt een heel groot compliment voor wat er nu staat!”

Van Uitert Festo
Alle besturingen en software zijn in eigen huis ontworpen.

Bottleneck

John Zoontjens is als salesengineer van Festo aangeschoven. Hij heeft gezien hoe de ontwikkeling van de oplossing bij Van Uitert verliep. “Het was een behoorlijk ingewikkelde constructie met allerlei handlingsunits waarbij meerdere bewegingen tegelijkertijd moesten worden uitgevoerd. Schuiven, afnemen, omsluiten, verplaatsen: echt allerlei soorten handling kwamen hier voorbij. De verticale beweging was de bottleneck. Die was voorheen pneumatisch, maar is nu servogestuurd. Daardoor is de bewegingsafloop heel controleerbaar. Bij de eerste versie van de nieuwe oplossing kwam de verticale as door de opbouw buiten de horizontale as te liggen. Dat is opgelost door de servomotor onder de horizontale geleiding te leggen. Het geheel is zo compact mogelijk opgebouwd wat heel gunstig heeft uitgepakt voor de belasting en de krachten. Het is een oerstevige constructie!”

Dat opbouwen verliep nog niet zonder slag of stoot in tijden waarin leveringen niet altijd even vlotjes konden verlopen door de beperkende maatregelen die de coronacrisis met zich meebracht. Hier bewees zich de meerwaarde van Stabel’s kennis en ervaring, maar niet in de laatste plaats zijn bewaarzucht. Hij heeft al veertig jaar voetstappen bij De Bruin Techniek Groep gezet en weet enorm veel over Festo-producten. “Ik ken alle componenten en heb in de loop van de jaren een klein voorraadje aangelegd. Je zou kunnen zeggen dat ik praktisch ben ingesteld”, lacht hij, “en met dat voorraadje kon ik een aantal keren redding bieden met een alternatief als een specifiek component niet direct voorhanden bleek. De levertijd van het project was natuurlijk ook belangrijk en we hebben uiteindelijk op tijd opgeleverd.”

Corné Kommeren roemt de oplossingsgerichtheid. Zowel van Festo als van De Bruin Techniek Groep. “Het meedenken is echt heel waardevol. Ook bij Festo merken we dat. Er wordt niet domweg iets ingetypt, maar een vraag gesteld als het idee bestaat dat iets beter kan.” Zoontjens geeft aan dat de open houding van Van Uitert het mogelijk maakt om optimaal te profiteren van de nieuwste mogelijkheden. “Het is goed als engineers open staan voor techologische vernieuwingen en niet vasthouden aan componenten met verouderde techniek. Dankzij nieuwe technologieën kunnen de nieuwe componenten niet alleen veel zuiniger presteren, maar is er ook heel veel meer mogelijk met compactere producten. Die winst is direct voor de klant.”

Van Uitert Festo

Nieuwste technologie

Nog even terug naar dat proces. Een pallet wordt dus in een depalletiseerder geladen waarna het uitpakken volledig geautomatiseerd verloopt. Zijn de flesjes gevuld, dan worden de flesjes geïoniseerd zodat ze antistatisch zijn. Er wordt gebruik gemaakt van heel veel bufferbanen zodat er niet gelijk een probleem is als er ergens een vertraging in de uitvoer optreedt. Aan het eind sluit een grijper de flesjes op en verplaatst ze naar de palletiseerder. Daar komen de pallets, tussenvellen, topframes en flesjes weer samen en worden de pallets klaargemaakt voor verzending. Op verschillende plekken in het proces zien we een combinatie van servogestuurd en pneumatiek. Ook de luchtverzorgingsunits zijn door Festo aangeleverd.

Snel wisselen

Het wisselen van pallets moet zo snel mogelijk gebeuren om de capaciteit te kunnen halen. Doordat de bewegingen nu servogestuurd zijn is alles volledig te controleren. “Alles is nu al uitgelegd op de maximale belasting want wat ons betreft wordt dit de nieuwe standaard”, zegt Kommeren. “Deze standaard is de basis voor volgende uitvoeringen, daar hebben we geen enkele twijfel over, en met de ondersteuning zijn we erg tevreden.”

Corné is blij met de gemaakte keuzes. “Het is heel goed dat we dit op deze manier gedaan hebben. Alles loopt heel vloeiend en we hebben de capaciteit die we wilden ook ruim gehaald. De beweging is nu echt x/y, de volgende stap is nog om die ook diagonaal te kunnen maken.” Zoontjens reageert direct: “Met de CPX en NPA-eilanden is dat ook prima mogelijk, want deze nieuwe types componenten zijn ook met intelligentie uit te rusten. Doordat je er een encoder in hebt, weet je precies waar alles is, dus de huidige oplossing is al klaar voor die volgende stap.”

Van Uitert

Van Uitert levert innovatieve en duurzame verpakkingsoplossingen, complete lijnen, machines en robotapplicaties voor uiteenlopende marktsegmenten als voedselverwerkende, dranken- en zuivelindustrie. In dit project droeg Van Uitert de verantwoordelijkheid voor de lay-out, het integreren van machines en de planning, met als uitdaging het in fases opbouwen en inbedrijfstellen tijdens de productie van de andere lijnen. Het bedrijf zorgt van a tot z voor advies en uitvoering van interne transportsystemen, machines, robotica en klantspecifieke turnkey-installaties.

De Bruin Techniek Groep

De Bruin Techniek Groep is officieel partner van Festo en levert zowel werktuigbouwkundige producten als diensten aan industriële eindgebruikers. Om als Festo-partner optimale ondersteuning te kunnen bieden, krijgen medewerkers regelmatig training van Festo. Sinds 2014 is het bedrijf officieel Festo Expert. Vanuit een eigen distributiecentrum en 19 regiovestigingen worden de producten en diensten op klantniveau ingeregeld.

Meer informatie bij Festo

Digitale Nieuwsbrief

SCHRIJF JE IN VOOR ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF EN BLIJF OP DE HOOGTE VAN ALLE INDUSTRIËLE EN TECHNISCHE ONTWIKKELINGEN!

Door jouw inschrijving voor de nieuwsbrief, ga je akkoord met onze privacy voorwaarden.

Dit artikel delen op je eigen website? Geen probleem, dat mag. Meer informatie.

Janet Kooren

Janet Kooren, Hoofdredacteur IndustrieVandaag

Janet Kooren is een ervaren vakbladjournalist in de technische hoek. Ze was jarenlang betrokken bij de organisatie van technische vakbeurzen en de laatste tien jaar verdiende ze haar sporen als freelance technisch schrijver van haar eigen bedrijf PuntNet bij onder andere Automatie|PMA, het tijdschrift voor industriële automatisering en processing. Sinds 2020 is zij Hoofdredacteur van dit platform IndustrieVandaag en van het vakblad voor voedingsmiddelentechnologie EVMI.
Lees meer van: Janet Kooren, Hoofdredacteur IndustrieVandaag