Digitale routekaart plaveit de weg naar Industrie 4.0

109
Engineer Werk 4.0 Revolutie Digitale
Illustratie: PopTika / Shutterstock.com

Digitale volwassenheid wordt in de industrie een steeds belangrijkere concurrentiefactor. Maar hoe vlieg je dit aan als bedrijf? “Niet vanuit techniek, maar vanuit je strategie en business case”, klinkt het bij Siemens Digital Industries, dat de digitale transformatie van klanten ‘as a service’ begeleidt en zo een aanzienlijke versnelling mogelijk maakt.

Steeds meer industriële bedrijven zijn ervan overtuigd dat ze iets ‘moeten’ met Industrie 4.0 en Industrial Internet of Things (IIoT). Maar wat precies? En hoe pak je dit vanaf het begin succesvol aan? Als ondernemer kun je namelijk je geld maar één keer investeren. Bij Siemens Digital Industries bundelen Ilse Gülsen-Stroo, Nienke Vergeer en Erik de Jager de krachten rond dit thema.

Van uitdaging naar uitdaging

“Wij zien veel bedrijven worstelen met dit vraagstuk”, zegt Erik de Jager, sales consultant Industrie 4.0 & IIoT. “Vaak beginnen ze met een pilot zonder eerst na te denken over hun strategie. De focus ligt sterk op technologie. Er is dan ook steeds meer IIoT-technologie in de markt verkrijgbaar. Bedrijven gaan vaak van de ene uitdaging naar de andere, die ze iedere keer met een nieuw stukje technologie proberen op te lossen. Dit kost ze veel tijd en geld en levert een spaghetti aan technologieën op, die vervolgens geïntegreerd en onderhouden moeten worden. Op enig moment stellen ze vast dat het maar weinig oplevert. Zonde.”

Succesvol digitaal opschalen vereist standaardisatie. Ook de cyber security moet op orde zijn. Dit zijn zaken die bij een eerste pilot of proof of concept vaak over het hoofd worden gezien en dan verderop in het traject een belemmering gaan vormen.

Ilse Gülsen-Stroo, manager innovation & digital business, Siemens Digital Industries

Denken vanuit strategie

“Techniek alléén gaat het niet oplossen”, stelt IIoT-innovator Nienke Vergeer. “Als technologiebedrijf benaderen wij dit vraagstuk juist niet vanuit de techniek. We kijken eerst met klanten naar hun strategie. Waar liggen hun kansen en uitdagingen? Hoe kan technologie dit vervolgens ondersteunen? Het opstellen van een business case is vaak lastig. Toch is juist dit essentieel om succesvol aan je digitale transformatie te beginnen.”

Kracht van data

Data verzamelen en verrijken legt de basis voor onder meer predictive maintenance, product- en productieoptimalisatie. Het voorkomt verspilling, verkort de time-to-market, verlaagt (energie)kosten en verhoogt de duurzaamheid. Waardoor bedrijven optimaal kunnen inspelen op de uitdagingen van deze tijd. Ilse Gülsen-Stroo, manager innovation & digital business: “Naast kwaliteit worden in de 24-uurseconomie steeds hogere eisen gesteld aan flexibiliteit en levertijden. Dit vraagt om feilloze productie- en logistieke processen. Analyse van data uit productiemachines kan stilstand en storingen reduceren. Op basis van data kan, via internet, veel service op afstand worden verleend. De reistijd en kosten voor onderhoud en inbedrijfstellingen dalen, waardoor technici productiever kunnen worden ingezet. Geen overbodige luxe in een arbeidsmarkt met krapte aan technici! Dit zijn allemaal use cases die wij kunnen bedienen.”

Digitale routekaart

De Jager: “Digitaliseren zonder strategie leidt tot teleurstelling. Je mist dan het langetermijnperspectief. Bedrijven gaan soms zelf iets bouwen om data uit één productiemachine te ontsluiten. Wanneer ze dit willen opschalen naar bijvoorbeeld meerdere machines of productielocaties wordt het lastig. De leercurve, kosten en tijd die erin kruipen nemen dan explosief toe. Opschalen is dan ook een mega-challenge van Industrie 4.0.” Gülsen-Stroo: “Succesvol opschalen vereist standaardisatie. Ook de cyber security moet op orde zijn. Dit zijn zaken die bij een eerste pilot of proof of concept vaak over het hoofd worden gezien en dan verderop in het traject een belemmering gaan vormen. Daarom stellen wij met klanten eerst een digitale routekaart op. Waar staat de klant nu en wat is zijn horizon? Door middel van workshops begeleiden we bedrijven stap voor stap in hun digitale transformatie. Hierin stellen we vast waar de kansen en pijnpunten voor klanten liggen en bepalen we prioriteiten. Daarna kijken we hoe we dit met behulp van technologie kunnen invullen.”

Door onze IoT-diensten ‘as a Service’ aan te bieden, nemen we klanten veel werk uit handen. Zij kunnen zich hierdoor volledig op hun core business richten en hun digitale transformatie enorm versnellen.

Erik de Jager, sales consultant Industrie 4.0 & IIoT, Siemens Digital Industries

Ecosysteem

Nienke Vergeer vestigt de aandacht op organisatorische aanpassingen. Ook die zijn vereist om succesvol digitaal te transformeren. “Je hebt een platform nodig waarin data uit de IT- en OT-omgeving samenkomen. IT en OT zijn van oudsher twee verschillende werelden die naar elkaar toe moeten groeien. Er hangt dus voor bedrijven ook flink wat intern change management achter.” Gülsen-Stroo: “Samenwerking is ontzettend belangrijk. Niet alleen binnen organisaties, maar ook tussen bedrijven onderling. Geen enkel bedrijf kan het nog alleen. Je moet samenwerken binnen een ecosysteem met alle partners in de supply chain. Daar horen bijvoorbeeld ook machinebouwers en system integrators bij.”

As a Service

Als technologiebedrijf voor de industrie heeft Siemens Digital Industries het portfolio de afgelopen jaren sterk gedigitaliseerd. Hierdoor zijn behalve OT ook zaken als cybersecurity en data-analyse expertises geworden. De Jager: “Dit in combinatie met onze industriële domeinkennis zorgt ervoor dat wij het gehele traject van de aandrijving van de productiemachine tot de data die eruit komt begrijpen. Wij kunnen hierdoor onze IoT-diensten ‘as a Service’ aanbieden, waarmee we veel werk uit handen van onze klanten kunnen nemen. Hierdoor kunnen klanten zich volledig op hun eigen core business richten. Grote klanten hebben hierdoor hun digitale transformatie enorm kunnen versnellen.”

Digital Experience Center

Wil je meer weten over deze dienstverlening en de mogelijkheden hiervan zelf ervaren? Bezoek dan het Siemens Digital Experience Center in Den Haag. Daar nemen zij jou mee naar de digitale toekomst, lichten kansen toe die digitalisering kan bieden en vertellen welke stappen te zetten zijn.

Lees ook:

close

Digitale Nieuwsbrief

SCHRIJF JE IN VOOR ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF EN BLIJF OP DE HOOGTE VAN ALLE INDUSTRIËLE EN TECHNISCHE ONTWIKKELINGEN!

Door jouw inschrijving voor de nieuwsbrief, ga je akkoord met onze privacy voorwaarden.

 

Leveranciers Industrie 4.0