Nieuwe magnetische positiesensor van Melexis

Magnetische positiesensor

De nieuwe MLX90376 magnetische positiesensor voor het bepalen van de absolute positie is geschikt voor 360° rotatie automotive toepassingen en heeft een sterke immuniteit voor strooivelden (SFI). De ‘dual stacked die’ PCB-loze versie is uniek op de markt. De component ondersteunt systeemintegratie tot op ASIL D-niveau voor functionele veiligheid en biedt geavanceerde detectie voor stuur- en kleptoepassingen. De combinatie van robuustheid en prestaties is van grote waarde bij de verdere elektrificatie van voertuigen.

De magnetische positiesensor is gebaseerd op eigen ontwikkelde technologie en behoort tot de Triaxis high-end familie. Dit IC is speciaal ontworpen voor veeleisende stuurhoek-, gasklep- en thermisch-managementtoepassingen en beschikt over een unieke combinatie van eigenschappen. Deze omvatten:

  • Optie voor ‘dual stacked die’ in een PCB-loze uitvoering.
  • ASIL C ‘Safety Element out of Context’ (SEooC), met ondersteuning voor systeemintegratie tot ASIL D (ISO 26262).
  • SFI tot 5 mT (4000 A/m) voor 360° rotatietoepassingen (ISO 11452-8).

Deze magnetische positiesensor kan worden ondergebracht in een SMP-4 PCB-loze of SMD-behuizing. Met de SMP-4 versie is de sensor eenvoudiger mechanisch te integreren, waardoor ontwikkeling en ontwerp sneller verlopen. De ‘dual stacked die’ is een groot voordeel voor de nauwkeurigheid van ‘off-axis’ positiemetingen, die kritisch is voor toepassingen zoals elektrische stuurbekrachtiging (EPS). De SMD-versies worden geleverd in een SOIC-8 (voor ‘single die’) en TSSOP-16 (voor ‘dual die’) behuizing.

De ASIL-compliant MLX90376 is ontwikkeld als een ASIL C S SEooC volgens ISO 26262. Een ‘dual die’ MLX90376 biedt redundantie voor veiligheidskritische toepassingen, waardoor de component systeemintegratie tot ASIL D kan ondersteunen. De magnetische positiesensor heeft een SFI tot 5 mT (4000 A/m) voor 360° rotatietoepassingen (ISO 11452-8). Dit resulteert in een sterke beperking van de impact van allerhande bronnen van elektromagnetische ruis die regelmatig in elektrische auto’s worden aangetroffen.

Extra functies maken de magnetische positiesensor compleet

De MLX90376 biedt uitgangsopties voor diverse toepassingen: analoog, PWM, SENT of de specifieke SENT Short PWM Code (SPC). Het SPC-protocol is SENT-compatibel met bidirectionele commando’s via een businterface. Dit moderne protocol vereenvoudigt de netwerkinfrastructuur in voertuigen (minder bekabeling om kosten en gewicht te besparen) en vereenvoudigt de systeemarchitectuur voor veiligheidsconcepten tot ASIL D. Dit biedt voordelen voor bijvoorbeeld toepassingen met meerdere kritische kleppen.

Ondersteuning voor hoge bedrijfstemperaturen tot 160 °C maakt positiebepaling mogelijk in extreem hete omgevingen, zoals in motorcompartimenten. Om door de EMC-test komen is met de magnetische positiesensor slechts één testcyclus nodig. Dit verkort de ontwerptijden en verlaagt de kosten. Deze prestatie is vergelijkbaar met die van de gevestigde MLX9037x high-end familie.

“Melexis blijft de lat hoger leggen op het gebied van positiemeting. Deze nieuwe absolute magnetische positiesensor is door zijn unieke combinatie van functies een echte innovatie”, zegt Dieter Verstreken, Global Marketing Manager Position Sensors bij Melexis. “Hij brengt een ‘dual die’ PCB-loze optie naar veeleisende toepassingen en opent nieuwe mogelijkheden.”

Meer informatie over de nieuwe magnetische positiesensor bij Melexis

Digitale Nieuwsbrief

SCHRIJF JE IN VOOR ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF EN BLIJF OP DE HOOGTE VAN ALLE INDUSTRIËLE EN TECHNISCHE ONTWIKKELINGEN!

Door jouw inschrijving voor de nieuwsbrief, ga je akkoord met onze privacy voorwaarden.

Dit artikel delen op je eigen website? Geen probleem, dat mag. Meer informatie.

Avatar foto

Redactie

Dit nieuws is samengesteld door de redactie van IndustrieVandaag.
Lees meer van: Redactie