Koning opent gerobotiseerd distributiecentrum Picnic

Distributiecentrum

Koning Willem-Alexander opent op vrijdag 1 april het nieuwe, gerobotiseerde distributiecentrum van Picnic in Utrecht. De online supermarkt werkte de afgelopen twee jaar aan het ontwikkelen van de technologie en de software voor het centrum, van waaruit wekelijks 150.000 klanten van boodschappen worden voorzien.

Gerobotiseerd distributiecentrum

Voorafgaand aan de opening geven Picnic-oprichters Michiel Muller, Joris Beckers en Frederik Nieuwenhuys een korte presentatie over het bedrijf en het nieuwe gerobotiseerde distributiecentrum. Koning Willem-Alexander krijgt na de openingshandeling een rondleiding door het distributiecentrum waarbij onder meer wordt gestopt bij verschillende nieuwe technologieën die Picnic speciaal heeft ontwikkeld voor dit distributiecentrum, zoals frame-loaders, bagging- en lidding machines. Tot slot spreekt de Koning met diverse werknemers over hun werkzaamheden bij Picnic. De Koning wordt bij het distributiecentrum en wordt daar ontvangen door commissaris van de Koning in de provincie Utrecht Hans Oosters en burgemeester van Utrecht Sharon Dijksma.

Het nieuwe distributiecentrum ligt aan de Atoomweg op het Utrechtse bedrijventerrein Lage Weide en heeft een oppervlakte van 42.000 vierkante meter. Ondanks de zeer hoge graad van robotisering biedt het plaats aan 800 tot 1000 gevarieerde arbeidsplaatsen. Voedselverspilling wordt tegengegaan en het gebruik van verpakkingsmateriaal kan door de opzet sterk worden verminderd. Verdeeld over drie temperatuurzones is er ruimte voor meer dan 250.000 kratten om producten in op te slaan. Door het inzetten van slimme technologie kunnen medewerkers efficiënter en ergonomischer werken. Ook in Zwolle, Dordrecht en Ridderkerk opent Pinic de komende jaren grotendeels gerobotiseerde distributiecentra.

Over Picnic

Voor de lancering eind 2015 heeft Picnic drie jaar lang in stilte met een team van 30 specialisten gewerkt aan het thuisbezorgen van boodschappen zonder onnodige tussenschakels. De klant kiest welke rit het beste uitkomt en weet via de Picnic boodschappenradar tot op de minuut precies hoe laat de bezorging zal plaatsvinden. De kosten van deze nieuwe manier van distributie zijn zo laag, dat de bezorging gratis is en de boodschappen de laagste prijs hebben. In 2018 startte Picnic ook in Duitsland en in 2021 in Frankrijk. Picnic is een initiatief van ondernemers Joris Beckers, Frederik Nieuwenhuys, Michiel Muller en Daniel Gebler.

Meer informatie over Picnic

Lees ook:

Digitale Nieuwsbrief

SCHRIJF JE IN VOOR ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF EN BLIJF OP DE HOOGTE VAN ALLE INDUSTRIËLE EN TECHNISCHE ONTWIKKELINGEN!

Door jouw inschrijving voor de nieuwsbrief, ga je akkoord met onze privacy voorwaarden.

Dit artikel delen op je eigen website? Geen probleem, dat mag. Meer informatie.

Avatar foto

Redactie

Dit nieuws is samengesteld door de redactie van IndustrieVandaag.
Lees meer van: Redactie