Stikstofcrisis brengt businessmodel technische bedrijven in gevaar

ATAL Businessmodel

De technische branche vreest voor de gevolgen van de stikstofcrisis. Zo denkt 32 procent van de beslissers dat de stikstofcrisis het businessmodel van de organisatie in gevaar brengt, versus 23 procent van de technici. Deze laatste groep is daarnaast ook somber gestemd als het gaat over de toekomst. Bijna de helft (47%) stelt dat de organisatie onvoldoende kundig personeel heeft om de stikstofcrisis het hoofd te bieden. Ook HR-verantwoordelijken (36%) delen deze zorgen. Deze cijfers komen uit de zevende editie van de TechBarometer van technisch opleider ROVC, dat onderzoek deed onder ruim 1.000 HR-beslissers, 2.700 technici en 1.000 potentiële zij-instromers naar de stand van zaken in de technische branche.

Werkzaamheden niet aan verandering onderhevig

Hoewel de technische sector dus denkt dat hun businessmodel onder druk komt te staan, lijkt dat niet te gelden voor functieprofielen van medewerkers. HR-beslissers denken vaker wel (37%) dan niet (28%) dat de werkzaamheden van technici onveranderd blijven door de crisis.

Businessmodel industrie moet bijdrage leveren aan stikstofreductie

De druk op de branche is groot, mede omdat de overheid wil dat de industrie de uitstoot vermindert met 38 procent. In de technische sector zijn nu eenmaal een aantal grote uitstoters. Denk aan fabrieken, die stikstof verbranden op hoge temperatuur, waardoor er schadelijke stikstofoxiden vrijkomen. Maar ook aan de installatiesector die de stikstofverbinding ammoniak gebruikt als koudemiddel in warmtepompen.

Op dit moment scherpen overheden de wet- en regelgeving rondom vergunningen aan om uitstoters voorschriften op te leggen en krijgt de opkoopregeling voor boeren steeds meer vorm. Het verplaatsen en op- of uitkopen van technische bedrijven lijkt in de industrie niet haalbaar en daarom moet de sector kijken naar innovatie als een van de weinige reële opties om te verduurzamen. ROVC vroeg dan ook hoe de branche denkt te kunnen verduurzamen als het gaat om stikstofuitstoot. Zowel HR-beslissers (44%) als technici (49%) zien in de elektrificatie van werktuigen, zoals graafmachines en shovels, een belangrijk deel van de oplossing. Maar ook het verduurzamen van installaties en het productieproces draagt bij. Net als de monitoring van de stikstofuitstoot.

Meer elektrakennis nodig in sector

Directeur van ROVC, John Huizing, ligt toe: “We hebben hier te maken met een complexe uitdaging waarbij het businessmodel moet worden aangepast. De branche geeft aan dat de oplossing voor een groot deel ligt in elektrificatie. Tegelijkertijd brengt de stikstofcrisis volgens netbeheerders de energietransitie in gevaar, omdat alle stikstofbeperkende maatregelen een vertragend effect hebben op de uitbreiding van het elektriciteitsnet. Zij waarschuwen hier al lange tijd voor. Ook vraagt de elektrificatie van voertuigen om andere kennis en vaardigheden van bijna iedereen die in de sector werkzaam is. Werktuigbouwkundigen zijn namelijk geen elektriciteitsspecialisten.

Het is belangrijk om te begrijpen hoe elektrische aandrijving functioneert. Hierbij zijn diverse componenten betrokken. Kennis hiervan onthult zowel gevaren als mogelijkheden. Zo kunnen we elektrische werktuigen veilig en efficiënt gebruiken. Vooruitgang in duurzaamheid vereist deze kennis. Daarom moeten we ons richten op het overdragen van kennis aan relevante personen. Opleiding en bijscholing zijn essentieel. Maar, een nieuwe kijk op arbeid, functies, opleidingen, werving en selectie van kandidaten is ook belangrijk. Plaats de juiste mensen met passende vaardigheden op de geschikte posities. Zorg dat kennis snel en wijdverspreid gedeeld wordt.

Digitale Nieuwsbrief

SCHRIJF JE IN VOOR ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF EN BLIJF OP DE HOOGTE VAN ALLE INDUSTRIËLE EN TECHNISCHE ONTWIKKELINGEN!

Door jouw inschrijving voor de nieuwsbrief, ga je akkoord met onze privacy voorwaarden.

Dit artikel delen op je eigen website? Geen probleem, dat mag. Meer informatie.

Avatar foto

Redactie

Dit nieuws is samengesteld door de redactie van IndustrieVandaag.
Lees meer van: Redactie