57 AGV’s voor gemechaniseerde DC van Albert Heijn Zaandam

AGV's Albert Heijn

Met 57 AGV’s in het geautomatiseerde DC in Zaandam is Albert Heijn klaar voor de toekomst

Toyota leverde in totaal 57 AGV’s voor het grootste gemechaniseerde DC van Albert Heijn in Zaandam. Hiermee is de performance van het DC en de winkels die bevoorraad worden flink verbeterd.

Al ruim 130 jaar zijn de supermarkten van Albert Heijn onderdeel van het Nederlandse straatbeeld. Albert Heijn heeft in Nederland bijna 900 supermarkten. Albert Heijn heeft 6 verschillende distributiecentra verspreid door Nederland. Het distributiecentrum in Zaandam is het eerste volledig gemechaniseerde DC van Albert Heijn.

Vanuit het gemechaniseerd DC van Albert Heijn in Zaandam worden dagelijks meer dan 300 winkels twee keer per dag met verse en houdbare producten bevoorraad. Wekelijks worden 1,7 miljoen colli verwerkt. Met dit vrijwel volledig geautomatiseerde DC is Albert Heijn klaar voor de toekomst.

Complexiteit

Wat dit project zo uniek maakt, is dat er relatief weinig logistieke stromen zijn. Er zijn transporten van de inbound naar de buffer, en van de buffer naar de outbound. Maar omdat er zoveel voertuigen zijn en de opppervlakte zo groot is, is het een enorm complex project.

Simulatie

Vanwege de complexiteit is er voor gekozen om een haalbaarheidsonderzoek door TBA Group uit te laten voeren. In dit onderzoek wordt het gedetailleerde plan van het logistieke systeem getoetst in een simulatie. Uit dit onderzoek komt naar voren of de capaciteit haalbaar is en hoeveel AGV’s daarvoor nodig zijn. Op basis daarvan is het uiteindelijke ontwerp gerealiseerd. Een ander voordeel van deze werkwijze is dat ook later in de installatiefase verbeteringen getoetst kunnen worden en bij positief resultaat direct uitgevoerd worden.

Alle AGV’s zijn voorzien van de nieuwste lithium-ion batterijen. Om te waarborgen dat de AGV’s continu blijven rijden, is het hele logistieke systeem voorzien van laadpunten. Zodra de AGV geen activiteiten hoeft uit te voeren, rijdt deze automatisch naar een beschikbaar oplaadpunt om bij te kunnen laden.

Vanwege de unieke omstandigheden is intelligente software onmisbaar. Zo moeten de AGV’s met verschillende lastdragers op wielen om kunnen gaan, bepaalt de software de meest efficiënte route en welke opdrachten de AGV moet uitvoeren.

Bron: Toyota Forklifts

Lees ook:

Digitale Nieuwsbrief

SCHRIJF JE IN VOOR ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF EN BLIJF OP DE HOOGTE VAN ALLE INDUSTRIËLE EN TECHNISCHE ONTWIKKELINGEN!

Door jouw inschrijving voor de nieuwsbrief, ga je akkoord met onze privacy voorwaarden.

Dit artikel delen op je eigen website? Geen probleem, dat mag. Meer informatie.

Avatar foto

Redactie

Dit nieuws is samengesteld door de redactie van IndustrieVandaag.
Lees meer van: Redactie